• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 13 (1396)
دوره دوره 12 (1395)
شماره شماره 24
شماره شماره 23
دوره دوره 11 (1394)
دوره دوره 10 (1393)
دوره دوره 9 (1392)
دوره دوره 8 (1391)
دوره دوره 7 (1390)
دوره دوره 6 (1389)
دوره دوره 5 (1388)
عسکریان, فریبا, اصغرپور, حسین, سرلاب, رقیه. (1395). تغییرات رقابتی، ساختاری و ملی صادرات کالاهای ورزشی در ایران. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 12(23), 15-26.
فریبا عسکریان; حسین اصغرپور; رقیه سرلاب. "تغییرات رقابتی، ساختاری و ملی صادرات کالاهای ورزشی در ایران". پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 12, 23, 1395, 15-26.
عسکریان, فریبا, اصغرپور, حسین, سرلاب, رقیه. (1395). 'تغییرات رقابتی، ساختاری و ملی صادرات کالاهای ورزشی در ایران', پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 12(23), pp. 15-26.
عسکریان, فریبا, اصغرپور, حسین, سرلاب, رقیه. تغییرات رقابتی، ساختاری و ملی صادرات کالاهای ورزشی در ایران. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 1395; 12(23): 15-26.

تغییرات رقابتی، ساختاری و ملی صادرات کالاهای ورزشی در ایران

مقاله 1، دوره 12، شماره 23، بهار و تابستان 1395، صفحه 15-26  XML اصل مقاله (212 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
فریبا عسکریان 1؛ حسین اصغرپور2؛ رقیه سرلاب3
1دانشیار تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز، ایران
2دانشیار اقتصاد،گروه اقتصاد، دانشگاه تبریز، ایران
3دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز، ایران
چکیده
مقدمه و هدف: صنعت ورزش یکی از اساسی‌ترین پایگاه‌های توسعه­ی اقتصادی و پیشرفت اجتماعی می­باشد و نقش مهیج و مهمی بر روی اقتصاد ورزش و حتی رشد اقتصاد ملی یک کشور دارد. لذا پژهش حاضر با هدف تعیین مزیت نسبی (تغییرات رقابتی، ساختاری و ملی) صادرات کالاهای ورزشی ایران انجام شده است.
روش شناسی: طرح پژوهشی حاضر از نوع توصیفی بوده و به لحاظ روش جمع­آوری آمار و اطلاعات، از نوع تحقیقات اسنادی است. داده­های مربوط به صادرات کالاهای ورزشی کشور از سالنامه­های آماری گمرگ جمع­آوری شد. مبادلات بین­الملی ورزشی ایران بر­اساس طبقه­بندی کالاهای اساسی (CPC)، به شش گروه از قبیل کفش، پوشاک، انواع توپ، قایق­های تفریحی- ورزشی، تردمیل و سایر تجهیزات تقسیم شد و با استفاده از تکنیک تغییر سهم (Shift- share) مزیت رقابتی صادرات کالاهای ورزشی ایران طی دوره­های 1390- 1380 بررسی شد.
یافته­ ها: نتایج حاصل از مدل تعییر- سهم نشان می­دهد که ایران در صادرات هیچ­کدام از کالاهای ورزشی از مزیت نسبی و قدرت رقابتی برخودار نمی­باشد. بررسی روند صادرات کالاهای ورزشی نشان می­دهد که میزان صادرات کفش، پوشاک و سایر تجهیزات ورزشی افزایش یافته است، ولی میزان صادرات توپ، قایق و تردمیل کاهش یافته است. ترکیب فعالیت­های صادراتی و ساختار کشور در طی این دهه، در گروه کالاهای کفش، تردمیل و سایر تجهیزات مطلوب و مناسب صادرات این بخش­ها بوده است. اما ساختار مربوط به کالاهای توپ، پوشاک و قایق به ضرر این بخش­ها بوده است.
بحث و نتیجه­ گیری: با توجه به وجود قوت­های ایران در تولید کفش و پوشاک ورزشی، نیاز رفع موانعی همچون ضعف در سیستم‌های بسته­بندی، حمل و نقل و عواملی از این قبیل توصیه می­گردد.
کلیدواژه ها
تغییرات رقابتی؛ ملی؛ ساختاری؛ مزیت نسبی
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,166
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,560
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.