اثربخشی روشهای آموزش ایستگاهی و استقامتی و میزان رضایتمندی دانشجویان از کلاسهای تربیت بدنی عمومی(1)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

دکتر زهرا سلمان، دکتر سارا کشکر، مریم مقدسین
مقدمه و هدف تحقیق : بررسی میزان اثربخشی روشهای آموزشی ایستگاهی و استقامتی در کلاسهای تربیت بدنی عمومی (1) دختران دانشگاه علامه طباطبائی و سنجش میزان رضایتمندی آنها از این کلاسها .
روش شناسی: روش این تحقیق ترکیبی از روشهای آزمایشی و توصیفی است. سنجش متغیرهای تحقیق با استفاده از چک لیست آزمون ایفرد به صورت پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه که تحت تمرینات استقامتی و گروه دیگر تحت تمرینات ایستگاهی قرار گرفتند، صورت گرفت و همچنین، سنجش رضایتمندی دانشجویان از حضور در کلاس تربیت بدنی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت. جامعه این تحقیق عبارت بود از کلیه دانشجویان دختر شرکت کننده در کلاسهای تربیت بدنی عمومی (1) در نیمسال اول سال تحصیلی 90-89 در دانشگاه علامه طباطبایی.
یافته ها: هر دو روش آموزشی، موجب تحقق اهداف تربیت بدنی در بخش توسعه آمادگی جسمانی عمومی دانشجویان می گردند و نیز بین دو گروه استقامتی و ایستگاهی در توسعه قابلیتهای جسمانی دانشجویان تفاوت معنی داری به نفع روش استقامتی وجود دارد. همچنین یافته ها نشان داد که میزان رضایتمندی دانشجویان در روش ایستگاهی بیش از روش استقامتی بود.
نتیجه گیری: استفاده از روشهای ایستگاهی و استقامتی موجب توسعه آمادگی جسمانی عمومی می گردد و در این امر روش استقامتی بر روش ایستگاهی برتری دارد. اما میزان رضایتمندی دانشجویان که می تواند موجب تداوم ورزش گردد، در روش ایستگاهی بیش از روش استقامتی است.
 
 

کلیدواژه‌ها


##Kargarfard, M. (2007). Reordering PE level 2 evaluation ( Football). Olympic journal. 15th year, No. 1(37). Pp. 15-25.##Alidust Ghahfarokhi, A. (2008). Public Physical education. Tehran. Bamdad ketab.##Zalami, M. (2009). Physical education principles. Afghanisatn Higher education center. Baghlan. ##Shabani Bahar, Gh(1375). Evaluation of male and female students at Tehran University in the department of physical education teacher, general 1 and 2, a master's degree thesis.##Hashemian, S., Yaghubi, H., Rafiee, V. (2010). Investigation of the PE classes situation in Islamic Azad University in students view. Quarterly Journal of New Approaches in Educational Administration. No. 1(2). Pp. 24-42. ##Zolaktaf, V. (2000). General Physical education (1) evaluating ordination through standardizing physical education tests and preparing norms in Isfahan University. Research project. Isfahan University.##Hazavehei, M., Asadi, Z., Hasanzadeh, A., Shekarchi, P., (2009). The effect of educational program based on BASNEF model on the nutritional behavior of students. Journal of Zahedan University of Medical Sciences (Tabib-e-shargh) 2011; 13(1):23-29.##Maleki, F., Shafinia, P., Heidari, A., Sarvestani, H. (2009). The effect of different methods of observational education on cognitive learning level of balancing skill in Gymnastic. 7th international physical education and sport sciences congress. Physical education and sport sciences research center. Tehran.##Javadian, S., Emami, T.(2008). Effect of Aerobic exercisesT Yuga and Aerobic Yuga on physical fitness of female students who participated in PE classes. Pajuheshnameh olume varzeshi.    Volume (4), No (7), Pages (63-76).##Chtara M, Chamari K, Chaouachi M, Chaouachi A, Koubaa D, Feki Y, Millet GP, Amri M.(2005). Effects of intra-session concurrent endurance and strength training sequence on aerobic performance and capacity. British Journal of Sports Medicine; 39 (8):555-60.##Gettman LR, Pollock ML.(2005). Circuit weight training: a critical review of its physiological benefits. The Physician and Sports Medicine. 9:44-60##Glowacki SP, Martin SE, Maurer A, Baek W, Green JS, Crouse SF.(2004). Effects of resistance, endurance, and concurrent exercise on training outcomes in men. Medicine and Science in Sports and Exercise. 36 (12):2119-27.##Gravelle BL, Blessing DL.(2000). Physiological adaptation in women concurrently training for strength and endurance.J Strength & Conditioning Research; 14:5-13.##Fleck SJ and Kraemer WJ. (2004) Designing Resistance Training Programs: 3rd Edition. Champaign, IL: Human Kinetics##Nikbakht, H., Ebrahimi, E., Salavati, M., Ghazalian, F. (2010).  Effects of Training Style on Neuromuscular Adaptation in Untrained Men. Ilam medical sciences journal. N0. 18(1). Pp.  40-49.##Rose, D., Trevor P.,E. Crews, Samuel S. Wu, Anqi Sun, Andrea L. Behrman, Pamela Duncan (2010). Feasibility and Effectiveness of Circuit Training in Acute Stroke Rehabilitation, Neurorehabil Neural Repair February 2011 vol. 25 no. 2 140-148. ##William J. Kraemer, Nicholas Ratamess, Andrew C. Fry, Travis Triplett-McBride, L. Perry Koziris, Jeffrey A. Bauer, James M. Lynch, Steven J. Fleck (2000). Influence of Resistance Training Volume and Periodization on Physiological and Performance Adaptations in Collegiate Women Tennis Players, Am J Sports Med September 2000 vol. 28 no. 5 626-633.##Hosseini M, Aghaalinejad H. (2009). Effect of Concurrent Training on Salivary IgA, Cortisol, DHEA Concentration and DHEA Cortisol Ratio in Untrained Females. Iranian Journal of Endocrinology & Metabolism .Vol 11 No. 3. Pp.293-384.##Meyer, K., Lehman, M., Sunder, G., Keul. J., & Weidemann, H. (1990). Interval versus continuous exercise training after coronary bypass surgery: A comparison of training-induced acute reactions with respect to the effectiveness of the exercise

Methods. Clinical Cardiology, 13, 851-861.##.Gibala, M.Little, J. P. J, VanEssen, M., V.; Wilkin, P.; .Burgomaster, K.; Safdar,A.; Raha, S.; Tarnopolsky, M. A.  (2006). Short term sprint interval versus traditional endurance training: similar initial adaptations in human skeletal muscle &exercise performance, The Journal of Physiology, 575,901-911.##Moholdt Trine T,Amundsen Brage H, Rustad Lene Annette, Wahba Alexander , Lovo Kjersti T(2009). Aerobic interval training  versus continuous moderate exercise after coronary artery bypass surgery : a randomized study of cardiovascular effects & quality of life , American Heart Journal, 158, issue : 6 publisher : Mosby , Inc., pages :1031-1037 .##Li LuoA-Ming LuYan WangAn HongYulan ChenJuan HuXiaoning LiZheng-Hong Qin(2013). Chronic resistance training activates autophagy and reduces apoptosis of muscle cells by modulating IGF-1 and its receptors. Exp Gerontol 2013 Apr 16; 48(4):427-36. ##. Morrow J.R. & A.W. Jakson, & J.G. Disch, & D.P. Mood (1995). “Measurement and Evaluation in Human Performance”. USA: Human Kinetics.##Tavasoli, A. (2008). Sociology of job and profession. Samt. . 9th ed., Tehran.##Robins, S., P. (1999). Organizational behavior foundation. Cultural researches office. Tehran.##Ozgoli, G.,  Dolatian M.,  Sheykhan, Z., Valaei N. (2011). Study of sexual function and satisfaction in women with vaginal delivery and cesarean referring to Health Center of Shahid Beheshti Medical University-2008 Pejouhandeh Quarterly Research Journal 2011; 15(6):257-263.##Marzieh, A., Panahi, Gh. (2007). Correlation of Students satisfaction and their attitudes towards nightly educating. Studies in Education and Psychology. No. 6. Pp. 103-112.  ##Jamal, A., Naser, K. (2002). Customer satisfaction and retail banking: An assessment of some of the key antecedents of customer satisfaction in retail banking. International Journal of Bank Marketing 20 (4), 146-160. ##Salari, Gh. (2005). Communicational marketing. Tadbir. No. 34. Pp.100.##Carolyn  F. C., Kennedy K. N.(2002). From prisoners to apostles: ATypology of repeat buyers and loyal customers in service business, Journal of service marketing, No.4/16.## Rasooli S. M. , Saatchian, V., Elahi, A. (2013). Prioritization the aspects of athlete's endorsement on costumers purchase intention.  Journal of Sport Management Review. (6)24.pp.59-74. ##Ghorbani, L., Daneshjoo, A., Nazarian, A. (2008). Assessment of the prevalence of kyphosis disorders in students. Journal of Research in Rehabilitation Sciences. No. 2. Pp. 145.##Daneshmandi, H., Mohammadi, S., poorhosseini, H. (2005). Comparison of spinal cord disorders among male and female students. Harekat. No. 23. Pp. 143-156.##Kashef. M., Nameni, F.(2003). Investigating physical abilities standards of |Iranian girls and boys in past and present time and comparing it with AAHPERD Norms. Olympic journal. No. 24. Pp. 17-28.##