مطالعه میزان وفاداری هواداران فوتبال و نقش تلویزیون در تقویت آن

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه علامه طباطبایی

2 استادیار دانشگاه پیام نور

3 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران

چکیده

مقدمه: هوادار فوتبال، کسی است که به نحوی، علاقه شدید به یک باشگاه و یا بازیکنان خاص آن داشته باشد. رسانه ها از طریق تبدیل فوتبال به عنوان یک ارزش اجتماعی، در نظام ترجیحات اجتماعی افراد موجب پذیرش فوتبال به مثابه یک ارزش شدند. لذا نقش تلویزیون در تقویت و ایجاد حس وفاداری به تیمهای ورزشی قابل توجه است.
هدف: هدف از انجام این تحقیق، مطالعه میزان وفاداری هواداران تیم‌های فوتبال نسبت به تیم محبوبشان و ارزیابی نقش تلویزیون در تقویت و ایجاد حس وفاداری در هواداران است.
روش شناسی: جامعه این تحقیق 20000 تماشاچی مسابقه پیروزی و ملوان انزلی است که طبق جدول تعیین حجم نمونه مورگان کرجسای 377 نفر به عنوان جامعه نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته با روایی مناسب و پایایی کافی (87%=α) است. آزمون‌های مورد استفاده در این تحقیق عبارت بودند از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی شفه وآزمون ضریب همبستگی پیرسون .
یافته: یافته‌های تحقیق نشان دادند که بین مؤلفه‌های نقش تلویزیون با تقویت و ایجاد وفاداری در هواداران رابطه معنی دار مستقیم وجود دارد و همچنین بررسی رابطه بین ویژگی‌های فردی و میزان تعهد، نشان داد که افراد مجرد بیش از سایر گروهها نسبت به تیم محبوب خود وفادار هستند.
نتیجه گیری کلی:  میزان اطلاعاتی که تماشاچیان از طریق تلویزیون کسب می کنند و نیز ایجاد جاذبه در نمایش مسابقات فوتبال از طریق تلویزیون در جذب آنها به سوی تیمهای فوتبال و ایجاد وفاداری در آنها مؤثر است و بیشترین افرادی که از طریق تلویزیون به وفاداران تیمهای فوتبال بدل می شوند، از گروه مجردان جامعه می باشند.

کلیدواژه‌ها


##Bridgewater S., Stray S.,(2002). Brand Values and a Typology of Premiership Football Fans, Warwick Business School.##Hugenberg L. W. (2008). Sports Mania: Essays on Fandom and the Media in the 21st century. Jefferson, N.C. : McFarland & Co. page.25.##Gantz, W., Wilson, B., Lee, H., & Fingerhut, D. (2008) Exploring the roots of sports fanship. In L.W. Hugenberg, P.M. Haridakis, & A.C. Earnheardt (Eds.), Sports mania: Essays on fandom and the media in the 21st century (pp. 63-77). ##Coleman, R., & McCombs, M. (2007). The young and agenda-less? exploring age-related differences in agenda setting on the youngest generation, baby boomers, and the civic generation. Journalism and Mass Communication Quarterly, 84(3), 495.##Parsamehr, M., Torkan, R. (2009). effective factors of football teams fanaticizing in Iranian league. Sociology of Iran. No:3. Pp: 85-105.##Huebert R. J. (2010). Sports fans' media usage at a Kansas City Chiefs'##fan club, Theses and Dissertations. Paper 1661.,http://scholarcommons.usf.edu/etd/1661.##Beigi, E.; Rasooli, M.; Keshkar, S.(2012). The effect of media on football being popularity among Esteghlal and perspolice fans. M.A. thesis. Azad university. Tehran branch.   ##Todur D. (1992)."The Black Diamond: Hollywood and the Representation of Black Athletes", Society for Cinema Studies Conference.##Physical education organization ( 2003). General systematic physical education and sportsstrategy document of Iran. Approved by cabinet on 31.8.2003. ##Seurin, P. (1983). “The Future of the Olympic Games”. FIEP, Bulletin, 53.##Kordi, Mohamadreza (2004).investigating of Iranian sport publication. M,A. thesis. The faculty of Physical education and sport sciences of Thran University. ##Sharehpoormahmood (2002). Sports and society. Public culture. No. 30. Pp: 111-116.##Fathinia M., Alizadeh A. (2007). The role of media in Football fan aggression controlling. Evaluation and research. Television and radio research center. No. 42. Pp: 81-105.##Akbari, A. (2002). Adolcents and youth problems. 2nd. Edition. Savalan publication. Tehran. Pp: 199-200##Gasemi, H.; Mozafari A.; Amirtash A.M. (2007). Sports development through television in Iran. Research in spt sciences. No: 17. Pp: 131-148.##Jafarimoghadam, S. (2002). Media sports. Public culture. No: 30. Pp: 117-129.##Rowe, D. (2004), Sport, culture and the media, London: open university press.##Fazeli, N. (2006). Representation of football or reality? Investigating of football being presented through a media in Iran.cultural and communicational studies. Iranian association. 2(6).81-109.##Bushman B. J. (2006). Effects of Warning and Information Labels on Attraction toTelevision Violence in Viewers of Different Ages, Journal of Applied Social Psychology, 2006, 36, 9, pp. 2073–2078.##Hills, M. (2002).Fan cultures. NY: Routledge.##Sloan, L.R. (1979). The function and impact of sports for fans: A review of theory and contemporary research. In J. Goldstein (Ed.) Sports, games and play: social and psychological viewpoints (pp. 219-262). NJ: Lawrence Erlbaum.##James, J.D., &Ridinger, L.L. (2002). Female and male sport fans: A comparison of sport consumption motives. Journal of Sport Behavior 25(3), 260-278.##Giulianotti, R. (2002). Supporters, followers, fans, and flaneurs: A taxonomy of spectator identities in football. Journal of Sport and Social Issues, 26(1), 25-46.##Jeffresm L.W., Neundorf, K., & Atkins, D. (2002). Media and spectators. Journal of Sport Management. 18(4), 425-430.##MacDonald, A. (1998) Uncertain utopia: science fiction media fandom and computer mediated communication. In C. Harris & A. Alexander (Eds.) Theorizing fandom:fans, subculture, and identity (pp. 131-152). NJ: Hampton Press.##Kahle, L.R., & Riley, C. (2004). Sports Marketing and the Psychology of Marketing Communication. NJ: Erlbaum.##Wann, D. L., Melnick, M. J., Russell, G. W., & Pease, D. G. (2001) Sports Fans: The Psychology and Social Impact of Spectators. New York: Routledge.##Forney, C. A. (2007) The holy trinity of american sports: civil religion in football,baseball, and basketball. GA: Mercer University Press.##Hoffmann, F. (2003). Baseball memorabilia. In Edward J. Reilly (Eds.) Baseball and americanculture.: across the diamond (pp. 35-45). NY: Haworth Press.##Tajfel& Turner (2004). An integrative theory of intergroup conflict. In M. Hatch & M. Schultz (Eds.), Organizational identity: A reader (pp.56-65). USA: Oxford University Press.##Ouwerkerk, J.W., de Gilder, D., & de Vries, N.K. (2000). When the going gets tough, the tough get going: Social identification and individual intergroup competition. Personality and Social Psychology Bulletin, 26, 1550.##Abrams, D., & Hogg, M.A. (1988). Comments on the motivational status of self-esteem in social identity and intergroup discrimination. European Journal of Social Psychology, 18, 317-334.##Hogg, M.A. (2001). A social identity theory of leadership. Personality and Social psychology Reveiw, 5(3), 184-200.##Abbassnezhad, A., Lak, H., Delfani, Sh. (2005).Creating commitment among customers. Tadbir. No: 158. Pp: 29-30.##Chen p. J.(2004). Sport Club: Understanding Fans’ Loyalty, Retrieved from http://hotel.unlv.edu/ research/htl/pdf/articles/SportClub.pdf.##Depken, C. A. (2000) Fan loyalty and stadium funding in professional baseball. Journal of Sports Economics, 1(2), 124-138.##Mahony, D. F., Madrigal, R., & Howard, D. R. (2000). Using the psychological commitment to team (pct) scale to segment sport consumers based on loyalty. Sport Marketing Quarterly, 9(1), 15-25.##Wakefield, K., & Sloan, H. (1995). The effects of team loyalty and selected stadium factors on spectator attendance. Journal of Sport Management, 9, 153-172.##Tapp, A. (2004). The Loyalty of football fans – We’ll support you ever more? Journal of Database Marketing & Customer Strategy Management, 11(3), 203-215.##Tapp, A., &Clowes, J. (2002). From "carefree casuals" to "professional wanderers": Segmentation possibilities for football supporters. European Journal of Marketing, 36(11/12),1248-1269.##Bristow, D. N., & Sebastian, R. J. (2001). Holy cow! Wait 'til next year! A closer look at the brand loyalty of Chicago Cubs baseball fans. The Journal of Consmer Marketing, 18(3), 256-275.##Laverie, D., & Arnett, D. (2000). Factors Affecting Fan Attendance: The Influence of Identity Salience and Satisfaction. Journal of leisure Research, 32(2), 225-246.##Madrigal, R. (1995). Cognitive and affective determinants of fan satisfaction with sporting event attendance. Journal of Leisure Research, 27, 205-227.##