بررسی انگیزه های مرتبط با هواداری جوانان از فوتبال (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه یزد)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه یزد

2 کارشناس پژوهشی دانشگاه مازندران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه یزد

چکیده

مقدمه و هدف : بررسی‌های انجام شده نشان می دهند که علی رغم اهمیت ورزش فوتبال، تاکنون مطالعات اندکی درباره انگیزه های هواداران این ورزش صورت گرفته است. هدف این پژوهش، بررسی انگیزه های مرتبط با هواداری از فوتبال در بین جوانان است.
روش شناسی: در این پژوهش از روش تحقیق پیمایشی و ابزار پرسشنامه جهت جمع آوری اطلاعات بهره گرفته شد. ابزار گردآوری داده­ها، مقیاس انگیزه هواداری از ورزش وان و همکاران بوده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانشجویان مشغول تحصیل در دانشگاه یزد در سال تحصیلی 1392-1391 است، که در مجموع 372 نفر از این دانشجویان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه­ای متناسب انتخاب شدند.
یافته‌ها و نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشان می­دهد که انگیزه های رهایی از استرس، زیبایی و پیوند با گروه با متغیر وابسته (هواداری از فوتبال) رابطه مستقیم و معناداری داشته­اند. قوی­ترین پیش­بینی­کننده هواداری از فوتبال، انگیزه رهایی از استرس است که پس از آن، انگیزه های زیبایی و پیوند با گروه در رتبه­های بعدی قرار دارند. نتایج آزمون رگرسیون خطی چند متغیره، نشان داد حدود 19 درصد از تغییرات هواداری از فوتبال به کمک هفت متغیر پیش بین توضیح داده می­شود. بنابراین در این حوزه باید دیگر متغیرهای موثر نیز مورد بررسی قرار گیرند.

کلیدواژه‌ها


##Snyder, E. E., & Spreitzer, E. A.(1976). Socialization into sport: An exploratory path analysis. Research Quarterly, 47, pp:238-245.## Stones, rob.(2001). Key Sociological Thinkers, Translated by Mehrdad Mirdamadi, Tehran: Markaz Publishing.## Parsamehr, Mehraban., & Torkan, rahmatollah. (2010). Studying of Motives Related to Fanning of Footbail teams of Iran League, Iranian Sociological Association, 3: 85-105.## Fink, S. Trail, T. and Anderson, F.(2002), Enviromental factors associated with spectstor attendance and sport consumption behavior: gender and differences, sport Marketing Quarterly, vol. 11, pp:8-19.##House, W., Stiven, D., & Stiven, J.(1999). Guidance of football Coaches of Childs and Teenagers, Translated by Vazgan Minasian, First Edition, Tehran: Publication of Physical Education Organization.## Rahmati, M.(2005). Studying of Experimental Credibility of Fiasco-Aggression Theory of football Spectators of Tehran City, Social Welfare Quarterly, Fourth year, 14: 205-231.## James , & Ridinger, L.(2002). Female and male sport fans: A comparison of sport consumption motives. Journal of Sport Behavior, 25(3), pp:260-278.## ramazani nejad, R., Rahmani nia, F., & Boroumand, M.(2010). Studying of Leval of Aggressive Behaviors Outbreak among Pegah Football Team Players in Professional League Competitions of Football of Iran. Sport Management, 1: 101-117.## Rouholamini, m.(1998). Society, Culture and Football, Ettelaat Newspaper, 14 Aban.## Armstrong, K. L.(2002). Race and sport consumption motivations: A preliminary investigation of a black consumers' sport motivation scale. Journal of Sport Behavior, 25(4), pp:309-330.## Recours, R., Souville, M., & Griffet, J.(2004). Expressed motive for informal and club/ association based sports participation. Journal of Leisure Research, 36(1), pp:1-22.## Anvarolkhalouli, A.(2003). Sport and Society, translated by Hamid Reza Sheykhi, First Edition, Tehran: Samt Publishing. ## Beccarini, C. Ferrand, A.(2006). "Factors affecting soccer club season ticket holders' satisfaction: the influence of club image and fans' motives". European Sport Management Quarterly, Vol. 6. No.1, pp:1-22.## Zhang, J., Pease, D.G. & Hui,S.C.(1996). Value dimensions of professional sport as viewed by spectators". Journal of Sport and Social Issues, 21, pp:78-94.## Lahsayi zadeh, A., Jahangiri, J., & Tabeian, H.(2007). Studying of Effective Factos on Students Interest to Sport: Case Study Shiraz Medical Siences Students, Social and Human Sciences Magazine, 2: 95-105.  ## Milne,G. R.,& McDonald, M. A.(1999). Motivations of the sport consumer. Sport Marketing: Managing the exchange process (pp. 21-38). Sudbury, MA: Jones and Bartlett Publishers.## Trail, G. T., & James, J. D.(2001). The motivation scale for sport consumption: Assessment of the scale’s psychometric properties. Journal of Sport Behavior, 24(1), 108-127.## Wann, D. L.(1995). Preliminary validation of the Sport Fan Motivation Scale. Journal of Sport and Social Issues, 19(4), pp: 377-396.## Hansen, H., & Gautheir, R.(1992), Factors affecting attendance at professional sportsevents, Journal of Sport Management, 3, pp:15-32. ## James, J.D., & Ross, S.D.(2004). Comparing sport consumer motivations across multiple sports. Sport Marketing Quarterly, 13, pp:17-25.## Wann, D., & Wilson, A.(1999). Relationship between aesthetic motivation and preferences for aggressive and nonaggressive sports. Perceptual and Motor Skills, 89, pp:931-934.## Sumino, M. and Harada, M.(2004). Affective experience of J. League fans: the relationship between affective experience, team loyalty and intention to attend. Managing Leisure, 9, pp:181-192.## Galen, B.W., Trail, T.Kwon, H. and Anderson, D.(2009). Testing models of motives and points of attachment among spectators in college Football. Sport Marketing Quarterly, t8, pp: 38-53.## Kim. S. Andrew, P.S., Greenwell, C.(2009). An analysis of spectator motives and media consumption behavior in an individual combat sport: cross-national differences between American and South Korean Mixed Martial Arts fans. International Journal of Sport Marketing & Sponsorship. Vol. 10. No. 2., PP:157-170.## Cohen, A., Avraham, A.(2005). "Soccer fans motivation as a predictor of participation in soccer related activities: an empirical examination". Social Behavior ASD personality, 33(5); pp:419-434.## Masoumi, S.(2009). Studying of Effective Motivations and Factors on Spectators Presence on Football Playing, MA Thesis, Tarbiat Modares University.## Wann, D.L., Grieve, F.G., Zapalac, R.K. and Pease, D.G.(2008). Motivational Profiles of Sport fans of different sports. Sport Marketing Quarterly, 17, pp:6-19.## Sloan. L.R.(1998). The motives of sports fans. In J.H. Goldstein (Ed.), Sports, games, and play: Social and psychological viewpoints (2nd ed., pp. 175-240). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.## Wann, D., Schrader, M., & Wilson, A.(1999). Sport fan motivation: Questionnaire validation,comparisons by sport, and relationship to athletic motivation. Journal of Sport Behavior, 22(1), pp:114-139.## Rahmati, M.(2010). Sociology of Sports Violence, First Edition, Tehran: Elmi Farhangi Publishing Co.##