بررسی رابطه الگوهای شناختی اجتماعی و ارتقای انگیزه انجام فعالیت بدنی در بین دانشجویان علوم انسانی دانشگاه یزد

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار جامعه شناسی، گروه جامعه شناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

2 کارشناس مسئول امور ورزشی، مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران

3 کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه یزد، دانشگاه یزد، یزد، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: انجام انواع فعالیت های بدنی ،به ابعاد مختلف زندگی  فردی و اجتماعی افراد وابسته است. هدف این پژوهش، شناخت رابطه بین متغیرهای اجتماعی و انجام فعالیت بدنی در بین دانشجویان دانشگاه یزد است.
روش شناسی: این پژوهش با روش پیمایشی و  به صورت مقطعی انجام شده است. داده‌های این پژوهش از 349 نفر از دانشجویان مقاطع مختلف دختر و پسر علوم انسانی دانشگاه یزد جمع‌آوری گردیده است. ابزار گردآوری داده­ها مقیاس طراحی شده بر مبنای نظریه شناختی اجتماعی است. آلفا کرومباخ بدست آمده از نمونه اولیه نشان می دهدکه سؤالات پرسشنامه پایایی بالاتر از 75/0 دارد.
یافته ها: نتایج آزمون همبستگی پیرسون، نشان می دهد که؛ لذت بخشی فعالیت بدنی،  موانع خودکارآمدی، استراتژی های خودکارآمدی، متغیرهای خارجی تأثیرگذار، حمایت اجتماعی دوستان، حمایت اجتماعی خانواده، با انجام فعالیت بدنی رابطه مثبت معنی داری دارند. یافته های رگرسیون  گام به گام نشان می دهد که حمایت اجتماعی دوستان در قدم اول و استراتژی های خودکارآمدی در قدم دوم از عوامل اصلی در مدل ارائه شده برای شناخت رفتار فعالیت بدنی در این نمونه هستند. این دو عامل در مدل مجموعاً 4/19 درصد از واریانس انجام فعالیت بدنی را تبیین نمودند.
 بحث و نتیجه­گیری: این پژوهش استفاده از نظریه شناختی اجتماعی را برای شناخت عوامل موثر بر انجام فعالیت بدنی در بین دانشجویان مورد تایید قرار داده است. تحلیل رگرسیون گام به گام  نشان می دهد که پیش بین های حمایت اجتماعی دوستان و استراتژی های خودکارآمدی بخش کمی از واریانس انجام فعالیت بدنی را تبیین نمودند. لذا نیاز به پژوهش در مورد سایر متغیرهای موثر بر مشارکت در فعالیت بدنی وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


##Bandura, A. (1997) Self-efficacy: The exercise of control. New York, NY: W.H. Freeman and Company.##Bandura, A. (2004) Health promotion by social cognitive means. Health Education and Behavior, 31, 143–164.##Caspersen, C. J., Pereira, M. A., & Curran, K. M. (2000) Changes in physical activity patterns in the United States, by sex and cross-sectional age. Medicine and Science in Sports and Exercise, 32, 1601–1609.##Centers for Disease Control and Prevention. (2009)Overweight and obesity .Retrieved from www.cdc.gov/obesity/childhood/prevalence.html.##Dishman R. K., Hales D, Sallis J, Saunders R, Dunn A, Bedimo-Rung A, Ring. K. (2010) Validity of social-cognitive measures for physical activity in middle-school girls.J Pediatr Psychol, 35(1):72-88.##Dishman, R. K., Motl, R. W., Sallis, J. F., Dunn, A., Birnbaum, A. S., Welk, G., et al. (2005) Selfmanagement strategies mediate the association of self-efficacy with physical activity among sixth and eighth grade adolescent girls. American Journal of Preventive Medicine, 29, 10–18.##Duncan, S. C., Duncan, T. E., Strycker, L. A., & Chaumeton, N. R. (2007) A cohort-sequential latent growth model of physical activity from ages 12 to 17 years. Annals of Behavioral Medicine, 33, 80–89.##Elder, J. P., Lytle, L., Sallis, J. F., Young, D. R., Steckler, A., Simons-Morton, D., et al. (2007) A description of the social-ecological framework used in the trial of activity for adolescent girls (TAAG). Health Education Research, 22, 155–165.##Gustafson, S. L., & Rhodes, R. E. (2006). Parental correlates of physical activity in children and early adolescents. Sports Medicine, 36, 79-97.##Hagger, M. S. (2009) Theoretical integration in health psychology: unifying ideas and complementary explanations. British Journal of Health Psychology, 14(2), 189-194.##Horst, K. V. D., Chin, M., Twisk, J., & Mechelen, W. V. (2007) A brief review on correlates of physical activity and sedentariness in youth. Medicine and Science in Sports and Exercise, 39(8), 1241-1250.##Jafari. H., Shaji. R. & Javadian. N. (2007) Function of Bandura’s Social Cognitive Theory and its predictability in physical activity. 5th National Conference on Physical Education and Sports Science students in Iran. Ferdosi Mashhad University. 161-180.(Persian) ##Javidi. T., Ma’dani. S. & Razavi. B. Z. (2011) Bandura’s social cognitive learning theory and educational implications.The first conference on finding of cognitive Science in education. Ferdosi Mashhad University. 231-253. (Persian)  ##Luban, D. R., Foster, C., & Biddle, S. J. H. (2008) A review of mediators of behavior in interventions to promote physical activity among children and adolescents. Preventive Medicine, 47, 463–470.##Masoudnia. E. (2007) General Self-efficacy and Social Phobia: Assessment of Bandura’s Social Cognitive Model. Quarterly Journal of Psychological Studies. Alzahra University. 3, 2008. 4(3). 115-128. (Persian)##Martin, J. J., McCaughtry, N. & Shen, B. (2008) Predicting physical activity in Arab American school children. Journal of Teaching in Physical Education, 27(2), 205-219.##Sallis, J. F., & Owen, N. (2002) Ecological models of health behavior. In K. Glanz, B. K. Rimer, & F. M. Lewis (Eds.), Health behavior and health education: Theory, research and practice (3rd ed.). (pp. 462-484) San Francisco, CA: Jossey-Bass.##Salvy, S., Roemmich, J. N., Boweker, J. C., Romers, N. D., Stadler, P. J., & Epstein, L. H. (2009) Effects of peers and friends on physical activity and motivation to be physically active. Journal of Pediatric Psychology, 34, 217-225.##Shaya, F. T., Flores, D., Gbarayor, C. M., & Wang, J. (2008) School-based physical activity interventions: a literature review. Journal of School Health, 78, 189-196.##Springer, A. E., Kelder, S. H., & Hoelscher, D. M. (2006) Social support, physical activity and sedentary behavior among 6th-grade girls: a cross-sectional study. The International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 3, 8-17.##Stice, E., Shaw, H., & Marti, C. N. (2006) Meta-analytic review of obesity prevention programs for children and adolescents: the skinny on interventions that work. Psychological Bulletin, 132(2), 676-691.##Ten Dam, G., & Volman, M. (2007) Educating for adulthood or citizenship: socialand emotional behaviors as an educational goal. European Journal of Education, 42, 281-298.##