ارتباط استحکام روانی با هوش هیجانی و مقایسه ی آن بین دانشجویان ورزشکارو غیر ورزشکار

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 دکتری تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه رفتار حرکتی ، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: امروزه محققان دریافته اند که عملکرد ورزشکاران نه تنها تحت تأثیر آمادگی بدنی ، عوامل تکنیکی و تاکتیکی قرار می گیرد بلکه ویژگی های روانی و هیجانی نیز می تواند بر عملکرد ورزشی آنها  تأثیر بگذارد، از این رو هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین استحکام روانشناختی با مؤلفه های هوش هیجانی در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار می باشد.
روش شناسی: جامعه ی پژوهش را دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 91-90 تشکیل دادند. در این پژوهش از آزمودنی‌ها خواسته شد به  پرسشنامه سرسختی اهواز و هوش هیجانی شرینگ پاسخ دهند. روش پژوهش همبستگی بود. برای تحلیل داده های پژوهش، از شاخص ها و روش های ها ی آماری شامل فراوانی، میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره گام به گام استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد بین مؤلفه های هوش هیجانی با سر سختی روانشناختی در ورزشکاران نسبت به غیر ورزشکاران همبستگی مثبت و بالا تری وجود دارد(p
بحث و نتیجه گیری: در نهایت نتایج رگرسیون چند متغیره گام به گام نشان داد مؤلفه های خود آگاهی، خود گردانی، همدلی و مهارت های اجتماعی در ورزشکاران و غیر ورزشکاران دارای رابطه خطی با هوش هیجانی بوده و واجد شرایط پیش بینی استحکام روانی هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between emotional intelligence and psychological hardiness in athlete and non-athlete students

چکیده [English]

 
Abstract
Introduction & Purpose: Today, researchers found that not only physical fitness , technical and tactical factors, but also psychological and emotional characteristics can affect athletic performance. So The purpose of this study was the relationship between psychological hardiness and factors of emotional intelligence on the athletes and non-athletes students.   
Methodology: population of research was formed from the Athlete and non-athlete students of Mazandaran University in 91-90 school year. In this study, participants responses the Ahvaz Hardiness Inventory (AHI) and Shrink emotional intelligence Questionnaire. To analyze research data, indicators and statistical methods including frequency, mean, standard deviation, Pearson correlation and stepwise multiple regression analysis was used.
Results: The results showed that the components of emotional intelligence and psychological hardiness in athletes than non-athletes, there is a stronger positive correlation (p Discussion: Finally, stepwise multiple regression results indicated that the components of self-awareness, self-management, empathy and social skills in athletes and non-athletes have a linear relationship between emotional intelligence and psychological hardiness are expected to qualify.

کلیدواژه‌ها [English]

  • psychological hardiness
  • Emotional Intelligence
  • Exercise
  • Athlete Students
  • non athlete
##Lane،A.M.(2006).emotional intelligence research ، positive thinking for sport. Tuning up performance music and video as ergogenic aida. Peak performance issue، 288: 5-7##.Jamhari،F.(2002). Survey the relationship between hardiness and propensity to anxiety and depression among men and women students of universities of Tehran، doctoral dissertation General Psychology، University of AllamehTabataba of Tehran.##Kobasa، S.(1988) . Hardiness in lindzey، Thompson ، and Spring(Eds). Psychology (3rd). New York: worth publish. ##Esmailkhani،F. Ahadi، H. Mohammad Mehdi،M. MehrabizadehHonarmand، M. Asgari، P.(2010). Investigate the simple and multiple relation between emotional intelligence ، self-efficacy and psychological Obstinate with Compromising conflict management style on students. New findings in psychology، No. 21، pp. 107-123##Desai،M.(2010) hardiness as predictor of mental health in woman executives. Amity Institute of Behavioral & Allied Sciences (AIBAS). Amity University  Rajasthan (AUR) ، Jaipur. India ##Thorndik، E.L.(1995). Intelligence and its use . Harper's Magezine، (140): 227- 235 Westman،M. (1990). The relationship between stress##Mayer، J.D. ،&Salovey، P.(1990). Emotional intelligence : Imagination ، cognition and personality . 211-785##Gelman، Daniel. (2003). EI. Translation: Parsa. Roshd publications of Tehran.##Bar-on، R.(2000). The Emotional Quotient Inventory : a measure of emotional intelligence . Toronto، Canada: multi- health systems##Kamyar،K.Yazdi،S.(2007). Investigate the relationship between emotional intelligence with the tenacity and compare it with men and women working students of Tehran Universities، Journal of Faculty of Educational Sciences and Psychology University of Alzahra، Volume 3، Number 1 and 2، pp. 35-50.##Mami،S.Vahidi،A.(2013).  Relationship between Conventional intelligence and emotional intelligence with mental health of  Ilam Azad University students، humanities research  of Esfahan university، fourth year، number##Persian date Mordad 2013، pp.59- 76.##Bar-on، R.(2005). Emotional and social  intelligence : Insights from the Emotional  Quotient Inventory (EQ-I). INR. Bar – on &J.D.A.parker(Eds)، the handbook of emotional intelligence: SanFrancisco،jossey- Bass.##Maleki،B. Mohamadzadeh،H.Ghavami،A.(2012). The impact of emotional         intelligence training، aggression on stress and psychological well-being elite athletes،   Journal of Motor Behavior 11 - Autumn-Winter 2012، pp.
177- 190.##.Bernstein، D.A.، Clarke-Stewart، A. ،Roy، E. J.،Wickens،C.D.(1997). Psychology: furth edition. Bostone :Itaughtone Mifflin company. Between emotional intelligence and subjective fatigue in university student. Journal of psychosomatic research ، (60): 585- 593##Hanin،Y.L.(2000). Emotions in sport. Champaign ،IL : human kinetics Martin. G.L.،vause، T.،& Schwartz man ،L.(2005). Experimental studies  of psychological intervention s with athletes in competition  why few? ، Behavior Modification ، (29) : 616- 641##Groves،K.S.Shen،W.(2008).  Developing and measuring the emotional intelligence of leaders. Journal of management development، 27(2): 235-25##.Zargar،Y. Najarian،B.Naami،A.(2008). Investigate the relationship between personality traits (sensation seeking، self-expression and psychological hardiness) religious attitudes and marital satisfaction with the preparation of drug addiction on the staff of an industrial company in Ahvaz، Journal of Educational Psychology of Chamran University، Third Period، year 15 ، No. 1، pp. 199-120##.Kiamars،A.Najarian،B.Mehrabizadehhonarmand،M.(1398). Construction and validation of scale for the measurement of psychological hardiness، Journal of Psychology، No. 3،Fall 1377، pp.272- 284.##. Roghanchi،M.(2007). Survey the relationship between religious orientation and mental health in Kermanshah Razi University students،A master's dissertation، University of Welfare and Rehabilitation Sciences.##Mayer، J.D. Salovey، P.(1997). What is emotional intelligence? Inp. Salovey& D. Sluyter (Eds). Emotional development and emotional intelligence : educational implication 3-31. New York : Basic books.##.Narimani،M.Mohammadamini،Z.Berahmand،O.Abolghasemi،A.(2006). The relationship of psychological hardiness، styles of thinking and social skills with academic achievement of students، Journal of Research in Psychology، University of Tabriz، second year، No. 5،Spring 2006.##Richard، N. Evans ، L. and Hontons.(2003). Hardinessand  the competitive trait  anxiety response. Anxiety stress &coping : An international Journal، 16  (2):167- 184##Mandell،B.&Pherwani،S. (2003). Relationship between emotional intelligence and transformational leader ship style: A gender comparison .journal of business and psychology، 17(3): 387-404##Yong،L.(2003). Yong EQ Inventory: Norms and technical manual. From،www.leonard.com.my/pdf/YongEQInventoryNormsTechnicalManual.pdf##.Zare’,M.(2002). The study of correlation between emotional intelligence and academicAchievement.Dissertation for master degree, University of Allamehtabataba’i.Tehran