Analysis of effects model on Behavior loyalty and resonance with brands in hidden marketing for Fans football clubs: Presentation of morality

Document Type : Research Paper

Authors

1 M.S of sport management.University of Mazandaran, Babolsar, Iran.

2 university of mazandaran

Abstract

Aim: The purpose of this study was to determine the effect of ethics in hidden marketing on behavior loyalty and brand equity of professional football clubs in Iran.
Methodology: The research method is applied in terms of purpose and in terms of how data is collected; research is descriptive and is in terms of the nature of the correlation. The statistical population consisted of all supporters of three teams of Khuzestan superiority league. Due to the uncertainty, the sample size was considered to be 384 according to the Cochran formula. Behavior loyalty questionnaire (Fattahi, 2016), consistency with brand (Mokhtari, 2015) and hidden ethics questionnaire were used to collect information. The formal and content validity of the sample was confirmed by sport management specialists. Based on Cronbach's alpha coefficient, the reliability of the loyalty questionnaire (0.94), consistency (0.96) and ethics (0.96) were obtained. The structural equation test has been used to analyze the findings. All data was analyzed using the statistical software package Social Sciences 22 and PLS version 2 software. Results: Findings indicate that ethics in hidden marketing has affected brand loyalty and brand equity and all of the indexes of the model have appropriate fit.
Conclusion: Therefore, marketing managers of football clubs should observe ethical marketing principles and must take measures to increase the loyalty and consistency of their club brand and provide the conditions for the supporters of these clubs as their constant supporters are the main sum of the clubs concerned.

Keywords

Main Subjects


  1. خداداد حسینی، سید حمید؛ کریمیان، مجتبی؛ مشبکی، اصغر. (1394). بررسی تاثیر محرک­های ارزش ویژه برند بر طنین دانشگاه (مورد مطالعه: دانشگاه­های امیرکبیر، تربیت مدرس، تهران و شریف)" . فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، ۵(۱)، ص­ص ۱۶۹-۱۸۲.
  2. رادی، ادریس. صادقی بروجردی، سعید. ایزدی، بهزاد. (1395). ارتباط بیندانش و نگرش تماشاچیان نسبت به بازاریابی پنهان در لیگ برتر فوتبال ایران. مطالعات مدیریت ورزشی، 40، ص­ص 96-79.
  3. رضوی، سید محمد جواد؛ عظیم زاده، سید مرتضی (۱۳۹۵).ارائه مدل تاثیر تبلیغ توصیه­ای و وفاداری به برند با نقش میانجی گری رفتار شهروندی برند بر ارزش ویژه برند اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، ۴(۱۵)، ص­ص ۹۳-۱۰۴.
  4. شعبانی بهار، غلامرضا؛ ایزدی، علیرضا؛ گودرزی، محمود و هنری، حبیب (1396). تدوین برنامهراهبردی بازاریابی باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران به روش SWOT، پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی، 6(2)، ص­ص 24-11.
  5. سیفی سلیمی، طاهره؛ اصفهانی، نوشین؛ هنری، حبیب (۱۳۹۳). اثر حمایت مالی بر ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری مهرام (مطالعه موردی: تماشاچیان مسابقات تیم بسکتبال مهرام). پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی، ۲(۴)، ص­ص ۸۷-۱۰۱.
  6. سیفی ط.اصفهانی ن. هنری ح .(1393)."اثر حمایت مالی بر ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری مهرام".پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی،(4)2: 87-101.
  7. عباس نژاد آ، لک ح، دلفانی ش. (1384). ایجاد وفاداری در مشتریان، مجله تدبیر، شماره 158 ، تهران،
  8. قربانی قویدل، سهیل. شبگو منصف، سید محمود. (1393). تاثیر اعتبار برند بر وفاداری مشتریان از دیدگاه خریداران لوازم خانگی. مجله مدیریت بازاریابی. شماره 23.
  9. قلندری، امراالله (1394). اخلاق در تجارت. کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و سامانه های مالی. دبی. شرکت پندار اندیش رهپو.
  10. محمودی، احمد؛ کشگر، سارا؛ سلطانی، مصطفی؛ اسلامی؛ ایوب (۱۳۹۴). ارتباط بین اخلاق حرفه ای فروشندگان لوازم ورزشی با شکل گیری روابط پایدار میان مشتری و فروشنده. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، ۳(۱۰)، ص­ص ۲۱-۳۳.
  11. ملک اخلاقی،اسماعیل. گل چهره نودهی، سید مهدی. جهانگیر زاده، احسان. (1390). تعیین و ارتقاء جایگاه استراتژیک برند به منظور ایجاد وفاداری در مشتریان. ماهنامه توسعه مهندسی بازار. 1-16.
  12. وظیفه دوست، حسین؛ معماریان، شیما (۱۳۹۳). رابطه رفتار اخلاقی فروشنده با رضایت، اعتماد و وفاداری بیمه گذاران در بیمه­های عمر. پژوهشنامه بیمه، ۲۹(۱)، ص­ص ۱۲۷-۱۵۱.
  13. نظری، رسول. قوامی، فاطمه. (1396). تاثیر اعتبار برند بر استراتژی اتحاد برند به منظور ارتقاء جایگاه استراتژیک برند: مطالعه موردی باشگاه سپاهان اصفهان. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. 21(1). 73-83.
  14. Ahmadi P, Jafarzadeh M. (2015) A look at brand identity and its impact on brand loyalty and brand equity. Commercial Research Letter. 71: 65-93.
  15. Alahddad a. (2015). Perceived Quality, brand image and brand trust as determinants of brand loyalty. Quest journals business and management. 4: 1-8.
  16. Mohan A. (2012). The impact of CBBE on the operational performance of FMCG companies in India. The international Journal of management.1-19
  17. Burgess, J. Spinks, W. Sharma, B. (2017). The Effect of a Brand transgression on a Politician’s Brand Resonance: The case of kevin Rudd. Journal of Political Marketing, PP: 1-24.
  18. Chadwick, S. Burton,N. (2011). The evolving sophistication of ambush marketing: A typology of strategies. Thunderbird International Business Review, 53(6), PP: 19-709.
  19. Crompton, J-L. (2004). Sponsorship ambushing in sport. Managing Leisure, 9(1), pp: 1-12.
  20. Dickson, G. Naylor, M. Phelps, S. (2014). Consumer attitudes towards ambush marketing. Sport Management Review, 18(2), PP: 90-280.
  21. Gladen J. & Funk D. (2001).Understanding Brand Loyalty in Professional Sport: Examine the Link between Brand Associations and Brand Loyalty. International Journal of Sport Marketing & Sponsorship, 3(1):67-94.
  22. Hartland, T. Williams, N. Burnett, N. (2012). Protecting the Olympic brand: Winners and losers. Journal of Strategic Marketing, 20(1), PP: 69-82.
  23. Keller K. (2001). Building Customer-Based brand equity. Marketing Management, 12(2):14-19.
  24. Kennelly, M., & Toohey, K. (2014). Strategic alliances in sport tourism: National sport organizations and sport tour operators. Sport Management Review, 17(4), 407-418.
  25. Maja S. (2014). How can integrate Marketing Communications & advanced technology influence the creation of CBBE? Journal of Hospitality Management. 102-129.
  26. Mulki, J.P. Jaramillo, F. (2011). Ethical reputation and value received: customer perceptions. International Journal of bank marketing. 29 (5), PP: 358-372.
  27. Napoli, J., Dickinson, S. J., Beverland, M. B., &Farrelly, F. (2014). Measuring consumer-based brand authenticity. Journal of Business Research, 67(6), 1090-1098.
  28. Philip P.Wong,Kenny T.(2015). The influence of destination competitiveness on CBBE. Journal of Destination Marketing & Management. 4 (4): 206-212.
  29. Sajadi N, Khabiri M, Alizadeh, (2014). Factors Affecting the Fans' Loyalty to the Popular Football Team's Families Team. Sport Management Studies. 81: 18-100.
  30. Seguin, B. Limburger, M. O’Reilly, N. McCarthy, L. (2005). Internationalizing ambush marketing: A comparative study. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, 6(4), PP: 30-216.
  31. So, K. K. F., King, C., Sparks, B., & Wang, Y. (2013). The influence of customer brand identification on hotel brand evaluation and loyalty development. International Journal of Hospitality Management, 34, PP: 31-41.