identify investigate the effective factors in improving the quality of teaching the practical lessons of physical education

Document Type : Research Paper

Authors

1 sport management group, shomal university, Amol,Iran

2 mazandaran university

10.22080/jsmb.2020.13144.2734

Abstract

The purpose of the research is to investigate the effective factors in improving the quality of teaching the practical lessons of physical education in higher education through the hierarchical analysis method, which is currently applicable in terms of applied purpose and in terms of how descriptive-pilgrimage is carried out. There is also a consecutive exploratory design from the data viewpoint in the mixed research domain. The statistical population includes all managers and educational staff of physical education faculties (target faculties) and faculty members of physical education in the northwestern regions of the country including Tabriz, Urmia, Ardebil, Sanandaj, and Zanjan. In the qualitative section, the data collected from the review of the texts were analyzed using content analysis (descriptive type) and from the data collected through interviews using content analysis, categories were extracted. In the quantitative section, a researcher-made questionnaire with 29 items was used, the validity of which was confirmed by method of expert evaluation, the reliability of which was confirmed using pairwise comparison, and finally, a hierarchical analysis test was used (in order to extract and rank the dimensions and components of high quality vocational teaching).
According to the findings, among the influencing factors, the sports skill factor has the highest impact on the quality of professional teaching of practical physical education courses of university professors. The teaching factors are in the second place, the facilities factor is in the third place, and the individual and motivational-social factor is the least impactful. Also, among the indicators affecting the quality of professional teaching of practical physical education courses, the indicators of concept-based education, models of teaching physical movements, teachers' salaries and benefits, the physical fitness of students, and the physical fitness of the teacher have the greatest impact on the quality of teaching practical courses.

Keywords

Main Subjects


  1. بابایی جذابه، سکینه و داریس، جمیله.1389. بررسی و شناسایی عللا فت تحصیلی در درس منطق و فلسفه پای هی سوم رشته ی ادبیات و علوما نسانی منطقه بندرا مام خمینی (ره). فصلنامه آموزش معارف اسلامی، دوره 23،شماره2،صص:44-50.
  2. بازرگان عباس( 1381 ). ارزشیابی آموزشی، چاپ دوم، سمت.
  3. جوادی پور محمد و همکاران( 1386 ). "نظرگاهها، رویکردها و الگوهای طراحی برنامه درسی تربیت بدنی دوره ابتدایی"، اندیشه های نوین تربیتی، دوره 3، شماره 3 و 4
  4. حسین پناه، مهدی(1394). دیدگاه های مختلف پیرامون نقشی تکلیفی معلمان در فرایند تدریس با کیفیت، دومین کنفرانس ملی و نهمین همایش ارزیابی کیفیت نظام های دانشگاهی، صص 29-8..
  5. رمضانی نژاد رحیم و همکاران( 1388 ). "بررسی نیازهای آموزشی درس تربیت بدنی و ورزش مدارس . متوسطه ایران"، مدیریت ورزشی(حرکت)، شماره 23
  6. رمضانی نژاد رحیم( 1382 ). تربیت بدنی در مدارس، چاپ اول، سمت.
  7. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ( 1383 ). راهنمای برنامه درسی تربیت بدنی در دوره متوسطه، وزارت آموزش و پرورش.
  8. سلطانی اصغر و همکاران( 1389 ). "بررسی دیدگاه اعضای هیأت علمی در خصوص برنامه درسی آموزش علوم مبتنی بر ویژگیهای ماهیت علم"، پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره.56
  9. سلطانی بیات، هادی پور مژگان( 1380 ). "بررسی مشکلات و تنگناهای موجود در درس تربیت بدنی آموزشگاههای استان چهارمحال و بختیاری"، فصلنامه پژوهشی، شماره یک، وزارت آموزش وپرورش.
  10. شعبانی ،حسن ، 1385، مهارتهای آموزشی روشها و فنون تدریس ، تهران ، سمت .
  11. شعبانی بهار غلامرضا و همکاران( 1386 ). "نظرسنجی و نیاز سنجی از دانشآموزان در خصوص 1383 "، حرکت، شماره - درس تربیت بدنی در مدارس متوسطه شهرستان ملایر در سال تحصیلی 84-.33
  12. شعبانی ورکی، ب.، و قلی زاده، ه.(1387). مطالعه کیفیت تدریس در دانشگاه، مجله پژوهش و برنام هریزی در آموزشعالی2(9):47-62.
  13. شیخ محمود و همکاران( 1387 ). سنجش و اندازهگیری در تربیت بدنی و علوم ورزشی، بامداد کتاب، چاپ جهارم.
  14. صدیق معروفی، شهنام؛ محمدی، آیین، موسوی، سید مسعود و رعد آبادی، مهدی(1393). تعیین مهم ترین مولفه های موثر بر اثربخشی تدریس یک استاد دانشجویان کارشناسی ارشد، فصلنامه مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دوره نهم، شماره سوم. صص 66-58.
  15. عندلیب، بهاره و احمدی، غلامرضا(1386). میزان بکارگیری معیارهای تدریس اثربخش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوارسگان از نظر دانشجویان، فصلنامه دانش و پژوهش علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوارسگان، شماره پانزدههم، صص 82-67.
  16. قهرمانی، م.، عارفی، م. و جمشیدی، ل.(1387). بررسی تاثیر ارزشیابی پایان نیمسال بر عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی طی سا لهای تحصیلی 80 - 1379 تا 85 - 1384 . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزشعالی(48).1-26.
  17. کبریایی، ع.، رودباری، م.، رخشانی نژاد، م. و رضا میرلطفی، پ. (1384). ارزیابی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از کیفیت خدمات آموزشی ارایه شده به آنان. طبیب شرق، 7(2).132-146.
  18. مجتهدی حسین، دلاور علی( 1381 ). "بررسی و شناخت علل گرایش و عدم گرایش دانشآموزان دختر و پسر سراسر کشور به ورزش"، چکیده مقالات پنجمین همایش ملی تربیت بدنی و علوم ورزشی، چاپ اول، پژوهشکده تربیت بدنی وزارت علوم.
  19. معصومی، میر مظفر و همکاران.01386). بررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه شهر خرم آباد در درس ریاضی. مجله ریاضیات کاربردی. واحد لاهیجان. سال چهارم. شماره 14.صص:75-88.
  20. مهبودی، احسان الله(1389). مقایسه عوامل موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان از دیدگاه دبیران، والدین و دانش آموزان دارای افت تحصیلی در مدارس متوسطه ناحیه 3 شیراز در سال تحصیلی 89-88. پایان‌نامه . دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد مرودشت - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
  21. مهدی پور عبدالرحمن و همکاران( 1388 ). "شناسایی و توصیف موانع اجرای روشهای فعال تدریس تربیت بدنی از دیدگاه دبیران مرد و زن مدارس راهنمایی نواحی چهارگانه اهواز"، پژوهش در علوم ورزشی، شماره 23
  22. میرزا محمدی ، محمد حسن ، 1383 ، کتاب ارشد ، تهران ، پوران پژوهش
  23. میزانی، م.، خبیری، م. و سجادی، ن.(1390). بررسی توانای یهای دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی و کیفیت راهنمایی استادان در نوشتن پایان نامه. فصلنامه پژوهش و برنام هریزی در آموزش عالی64. 134-111.
  24. نیک روز، ل.، روزی طلب، م.، رایگان شیرازی،ع.، نق یزاده ،م. و تقوی، (1391). بررسی عوامل بازدارنده اجرای طر حهای تحقیقات دانشجویی از دیدگاه دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا2(6). 3-319.
  25. Bonnie S. Monessen (2003). Teaching middle school physical education, second edition, Human kinetics.
  26. Bruce W. Deacon (2001). Physical education review report, http: //www.bced.gov.bc.ca
  27. Devlin M, Samarawickrema G. The criteria of effectiveteaching in a changing higher education context. Higher Education Research and Development. 2010;29(2):111-24.
  28. Donna chun et al (2005). A Comparison of Health education and physical activity practices in four regions of the Hawaiian Island of Oahu, Californian, Journal of health promotion, V3, N 1.
  29. Hughes, M. (2004). The Relationships between Research and Teaching in Higher Education–a review of the literature (1990–2002). Occasional paper, (2).
  30. Jenkins, A. (2000). The relationship between Teaching and Research: where does geography stand and deliver?. Journal of Geography in Higher Education 24(3): 325- 351.
  31. Keating Xiao fen, Silverman Stephen (2004). Teacher’s use of fitness tests in school Based physical education programs, measurement in physical education and exercise science, vol 8, issue 3.
  32. Lindsay, R., and R. Breen.(2002). Academic Research and Teaching Quality: the views of undergraduate and postgraduate students. Studies in Higher Education. 27(3):309-327.
  33. Lui, S. & Meng, L., (2009). Perceptions of teachers, students and parents of the characteristics of good teachers: A cross-cultural comparison of china and the United States. Educational, Assessment, Evaluation and Accountability, 21.313-328
  34. Nehring V. Nursing Clinical teacher effectiveness inveiliry. Application Study of the charact teristics of best worst clinical teachers a perceived by Nursing faculty and students journal of Advanced Nursing. 15 . 934-940, 1990.
  35. Petrovici, M., A., (2012). Effective methods of learning and teaching: a sensory approach, 3rd World conference on learning, teaching and educational leadership, 93, 146–150
  36. Polk, J. A. (2006). Traits of effective teachers. Arts Education policy Review, 107(4): 23-29.
  37. Ruslin A. and Zalizan Mohd J.,Teaching and Learning Styles in Higher Education Institutions: Do They Match?, Procedia Social and Behavioral Sciences 7, 2010, pp.680–684.
  38. Sutkin G, Wagner E, Harris I, et al. What makes a good clinical teacher in medicine? A review of the literature. Academic Medicine. 2008;83(5):452-66.
  39. Wan, N., Howard, N., & Alan, W. (2010). School experience influences on preservice teachers evolving beliefs about effective teaching. Teaching and teacher Education, 26, 278-289.