بررسی چالش های جذب گردشگر ورزشی در جشنواره بازی های بومی و سنتی استان گلستان (مطالعه موردی: مسابقات اسبدوانی و کشتی گورش)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، عضو هیئت علمی دانشگاه گنبد کاووس، گلستان، ایران

2 استادیار تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

3 کارشناس تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: در چند سال اخیر توجه و تاکید برورزش‌های بومی و سنتی به عنوان یکی ازمهمترین راه کارهای توسعه توریسم ورزشی با اهداف اقتصادی و سیاسی در کشورهای مختلف مورد توجه فراوان قرار گرفته است. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی چالش های جذب گردشگر ورزشی در جشنواره بازی های  بومی و سنتی استان گلستان بود.
روش شناسی:  جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه ورزشکاران شرکت کننده در مسابقات اسب­دوانی و مسابقات کشتی گورش  استان گلستان بود(416(n=که از بین آنها تعداد (219n=) گردشگر ورزشی در این تحقیق حضور داشتند. جهت بررسی  چالش های گردشگرهای ورزشی از پرسشنامه توریسم ورزشی هیگام(1999)،که دارای شش خرده مقیاس مکان مسابقات، فاصله، نوع وسیله نقلیه ، طول زمان برگزاری، میزان هزینه و جاذبه های شهری  مسابقات بود، استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها نیز ازآمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون در سطح 05/0p≤  استفاده گردید.
یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که مکان مسابقه ( 49/37 %)، فاصله ( 81/32 %) و زمان برگزاری مسابقات (76/28 %)، مهمترین فاکتورهای حضور گردشگر ورزشی فعال و فاصله (09/41%)، نوع وسیله نقلیه(16/40%)،   هزینه (22/39%) و جاذبه های شهری (16/38%) از مهمترین فاکتورهای حضور توریسم ورزشی غیر فعال در مسابقات اسبدوانی بود.
بحث و نتیجه گیری:باتوجه به یافته­های تحقیق حاضر، به نظر می­رسد که توجه به انتخاب مناسب مکان رویدادهای ورزشی  به لحاظ ارائه و وجود تسهیلات خدماتی و برگزاری فستیوال های بومی ورزشی در زمان فراغت ورزشکاران و گردشگران ورزشی از مهمترین راهکاره­های جذب گردشگرهای ورزشی در استان گلستان می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating challenges of sports tourists, traditional indigenous games festival in Golestan Province Case Study: Horse races and Gurooshwrestling

چکیده [English]

In recent yearsthe emphasis on traditional and indigenous sport as one of the most important ways to attract business and sport tourism development has been greatly concerned with economic and political goals in different countries. Thus, the main purpose of the present study is to investigate challenges ofsportstourists in traditional indigenousgames festivalin Golestan Province.                      Statically population consist of all athletes insportsmen participating in horse race and Guroosh wrestlingin Golestanprovince (n=416) that n=219 sport tourists and non-sport tourists took part in this study. To examine the problems in sport tourists Higham’s (1999) sport tourists questionnaire with 6 sub-scales of place of tournament, distance traveled, and mode of transportation, length of stay, entertainment place and expenditure were used. In order to analyze the data, descriptive statistics, t-test and Pearsoncorrelation test in the significant level of (p≤0.05) were used. The result indicated that in group of Active sport tourists, Place of tournament (%37.49) distance traveled (32.81%) and length of competition (%42/06) were more important of other sub-scales but in group of non-active tourists distance traveled (%41.09), mode of transportation (%40.16), expenditure (%39.22) and entertainment place (%38.16), were more important factors regarding participation inGonbad horse racing.
Taking the results of the present study into account it seems that focusing on appropriate choice of place for sport events in terms of providing facilities and holding local sport festivals in free time of sport tourists are of important strategies in attracting sport tourist into Golestan province.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sport tourism
  • Horse racing
  • Traditional and indigenous sports
  • Guroosh wrestling
##Ajhdari. M, Torkfar. A, Mogadassi.M (2011). Effect of facilities and situationto fans attraction in Iran’s superior league. 6 international student university congress. P p: 187-194.## Daniels, M., W. Norman, and M. Henry (2004). Estimating Income Effects of a Sport Tourism Event. Annals of Tourism Research 31:180–199.##Kouthoris, C., Konstantinos, A. (2005). Can service quality predict customer satisfaction and behavioral intention in the sport tourism industry? An application of theSERVQUAL model in an outdoors setting, Journal of Sport Tourism10(2), 101-111.##Petrides, K. V., Furnham, A., &Mavroveli, S. (2007). Trait emotional intelligence: Moving forward in thefield of EI. In G. Matthews, M. Zeidner& R. Roberts, R. (Eds.). Emotional intelligence: Knowns and unknowns (Series in Affective Science). Oxford: Oxford University Press.##Myong Jae Lee, Samuel Seongseop Kim, Ada Lo. (2008). Perceptions of hospitality and tourism students towards study motivations and preferences: a study of Hong Kong students. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education 7(2), 45 – 58.##.Shonk, Dvid J., Chelladurai, Packianathan. (2008). “Service Quality, Satisfaction, andIntent to Return in Event Sport Tourism”, Journal of Sport Management, 22, 587-602.##Kim, N., and L. Chalip (2004). Why Travel to the FIFA World Cup? Effects of Motives, Background, Interest, and Constraints. Tourism Management 25:695–707.##.Gratton, C., Shibli, S., & Coleman, R. (2004). The Economics of Sport Tourism at Major Sports Events. In J.Higham (Ed.), Sport Tourism Destinations: Issues, Opportunities and Analysis. Oxford: Elsevier Butterworth Heinemann.##Hjalager, A. (2003). Global tourism careers? Opportunities and dilemmas facing higher education in tourism. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 2(2), 26-37.##.Hong Kong Tourism Board (2004). A Statistical Review of Hong Kong Tourism 2003. Hong Kong Tourism Board.##Adabi. J (2007). Survey of effective factors in prompting of Iran’s sport tourism with consider to national sport attraction. MSC tez.TarbiatModaress University.##Ehsani, M, Honarvar. A, Eftekhari. R, Honari.H, Gordan. F(2010). Determine 0f main factors in quality Iran’s sport tourism. Journal of sport management. N 4. P p: 86- 93.##Hinch, T., &Higham, J. (2004). Sport tourism development. Clevedon, England: Channel View Publications.##Margaret J. Daniels(2007). CENTRAL PLACE THEORY AND SPORT TOURISM IMPACTS. Annals of Tourism Research, Vol. 34, No. 2, pp. 332–347.##Aminuddin Yusof, Mohd Sofian Omar-Fauzee, ParilahMohd Shah, Soh Kim Geok(2009). Exploring Small-Scale Sport Event Tourism in Malaysia. Research Journal of Internatıonal Studıes - Issue 9.##Nuno Pereira , J. Cadima Ribeiro, José Viseu(2005). Sport Tourism: Regional Promotion Strategies. Tourism Marketing and Management Issues.s.## Shojai. V, Tojjari. F, Soleymani. B, Dosti. M (2012). Strategic planning for Mazandaran’s sport tourism. Geography position journal. V 12, N 39. Pp 173-194. ##Fatollahi. P, Moharramzadeh. M, Ameri, H (2009). Survey of barriers in Azarbayejan sort tourism of sport office expertise perspective. 1internationl of sport tourism congress. Iran. Amol. P p 143-156. ##Visia.E, Heydarinejad.S, Boosehri.N (2011). Identify and priority o effective factors in improvement of Khuzestan’s sport tourism. 6 international student university congress. P p: 187-194.201-212.##Leiper, N. (1990). Tourist attraction systems. Annals of Tourism Research, 17(2), 367-384.##.Bensaberdi.A, Rahimi.M, Asadi. H, Mahmoodi. A (2013). Relationship between motivations with satisfaction in Tehran’s sport tourism Tehran skier pits. Journal of sport management. V 5. N 3. P p 59-63.33Higham, J. (1999). Sport as an avenue of tourism development: An analysis of the positive and negative impacts of sport tourism. Current Issues in Tourism, 2(1), 82-90.##Chen, Y., and Y. Zhou(2004).  Multi-fractal Measures of City-size Distributions Based on the Three Parameter Zipf Model. Chaos, Solitons and Fractals 22:793–805. Crompton, J.## Chapin, T. (2002), Identifying the real cost and benefits of sports facilities, Working Paper, Lincoln Institute of Land Policy, Washington.## Getz, D.(2003). Sport event tourism: Planning, development and marketing. In Sport and Adventure Tourism (S.Hudson, ed.),New York: Haworth Hospitality Press.##Chia, chen, u(2009). Factors that international fans intention to to travel to United States for sport tourism. North American society for sport management Confrence. Colombia, South Carolina. Pp 404.s##Noorbakhsh. M, Moharramzadeh. M, Najaf zadeh. F (2011). Survey of important barriers and attraction in Azarbayejan sort tourism with consider to national sport attraction. 2 national of sport management congress. Shah roodUniversity p 166-173. ## Khatibzadeh. M, Kozehchian .H, Honarvar. A (2011). Survey of main factors in Quality of sport tourism services in Esteghlal and Perspolis Darby. International student university congress. P p 50-59.