اعتبار یابی پرسشنامه مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی لی در بین دانشجویان دختر ورزشکار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم ورزشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان. کاشان. ایران

2 عضو هیات علمی

چکیده

چکیده
مقدمه و هدف
یکی از عوامل مهم در رشد و توسعه مهارت های فردی - اجتماعی و مسئولیت‌پذیری در بین نوجوانان و جوانان، ورزش و حضور در محیط‌های ورزشی است. ورزش مکانی برای تعامل اجتماعی افراد است و فرد به سوی مسئولیت پذیری اجتماعی سوق می دهد. هدف از تحقیق حاضر، تعیین روایی سازه و بررسی همسانی درونی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی لی در دانشجویان دختر ورزشکار بود.
روش شناسی
تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است که به بررسی ساختار عاملی پرسشنامه مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی می پردازد. جامعۀ پژوهش شامل دانشجویان ورزشکار دختر شرکت کننده در سیزدهمین المپیاد فرهنگی ـ ورزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال 96 بود که 220 نفر از آنها به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری برای بررسی ساختار عاملی پرسشنامه استفاده شد. برای انجام محاسبات آماری از نرم افزار اس. پی. اس. اس نسخۀ 16 و لیزرل نسخۀ 8/8 استفاده شد.
یافته ها
نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ اول با استفاده از روش برآورد مقاوم بیشینه احتمال نشان دهندۀ آن است که در مدل اندازه‌گیری، اعداد و پارامترهای مدل از وضعیت مناسبی برخوردار هستند و همۀ اعداد و پارامترهای مدل معنادار هستند. همچنین نتایج تناسب مدل دو عاملی 14سوالی نسخۀ اصلی را تأیید کرد و پرسشنامۀ مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی از روایی و پایایی لازم در بین دانشجویان ورزشکار برخوردار بود.
نتیجه گیری
بطور‌کلی می‌توان گفت نسخۀ فارسی پرسشنامۀ مسئولیت ‌پذیری فردی و اجتماعی ورزشکاران می تواند ابزاری مفید در ارزیابی مسئولیت پذیری در ابعاد فردی و اجتماعی است. و می تواند در تحقیقاتی با ساختار چند بعدی که در آنها مسئولیت پذیری به عنوان یکی از این ابعاد در نظر گرفته می شود، مورد استفاده قرار بگیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات