1
استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2
کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر به بررسی متغیرهای شناختی، انگیزشی و شخصیتی به عنوان پیشبینهای بروز استعدادهای ورزشی در نوجوانان 15-18 ساله پرداخته است. روش تحقیق: آزمودنیهای این پژوهش را 104 نوجوان عادی و 97 نوجوان استعداد ورزشی تشکیل میدهند، که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای از بین نوجوان عادی و نوجوان استعداد ورزشی شهر اصفهان انتخاب شدند و به وسیله 5 مقیاس، آزمون هوشی کتل، آزمون خلاقیت عابدی، فرم کوتاه مقیاس شخصیتی نئو، آزمون هوش هیجانی بار - آن و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی یادگیری مورد سنجش قرار گرفتند. در این پژوهش، برای تحلیل دادهها از روش تحلیل ممیز با استفاده از نرم افزار spss16 استفاده شده است. یافته ها: نتیجههای به دست آمده نشان داد، به جز هوش شناختی، سایر متغیرهای هوش هیجانی، خلاقیت، شخصیت و راهبردهای انگیزشی یادگیری، پیش بینهای بروز استعدادهای ورزشی شهر اصفهان میباشند. بحث و نتیجه گیری: به نظر میرسد هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی یادگیری بیشترین تأثیر را در بروز استعدادهای ورزشی ایفا میکنند و هر دو متغیر دارای مؤلفههایی هستند که قابل آموزش میباشند.
سلمان, زهرا, & امینی, حجت ا.... (1395). بررسی متغیرهای شناختی، انگیزشی و شخصیتی به عنوان پیشبینهای بروز استعدادهای ورزشی در نوجوانان 15-18 ساله. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 12(23), 65-82.
MLA
زهرا سلمان; حجت ا... امینی. "بررسی متغیرهای شناختی، انگیزشی و شخصیتی به عنوان پیشبینهای بروز استعدادهای ورزشی در نوجوانان 15-18 ساله", پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 12, 23, 1395, 65-82.
HARVARD
سلمان, زهرا, امینی, حجت ا.... (1395). 'بررسی متغیرهای شناختی، انگیزشی و شخصیتی به عنوان پیشبینهای بروز استعدادهای ورزشی در نوجوانان 15-18 ساله', پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 12(23), pp. 65-82.
VANCOUVER
سلمان, زهرا, امینی, حجت ا.... بررسی متغیرهای شناختی، انگیزشی و شخصیتی به عنوان پیشبینهای بروز استعدادهای ورزشی در نوجوانان 15-18 ساله. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 1395; 12(23): 65-82.