مقدمه و هدف: حافظه موضوعی است که به طور گسترده در زمینههای روانشناختی مورد توجه میباشد. تفاوتهای فردی در الگوی شبانه-روزی در سرعت دسترسی به اطلاعات از حافظه مورد بررسی قرار گرفته است. لذا هدف از تحقیق حاضر مقایسه بهره حافظه افراد با تیپ شخصیتی صبحی و عصری در دو زمان انجام تمرینات هوازی صبح و عصر بوده است. روش شناسی: در این پژوهش 36 دانشجوی دختر دانشگاه اصفهان با میانگین سنی 58/2±11/24 به صورت در دسترس و هدفمند انتخاب و به دو گروه صبحی و عصری تقسیم شدند. برای تعیین تیپ شبانهروزی از پرسشنامه صبحی - غروبی هورن استبرگ (1997) استفاده شد. سپس آزمودنیهای گروههای تمرینی ( افراد صبحی تمرین در صبح، افراد صبحی تمرین در عصر، افراد عصری تمرین در صبح و افراد عصری تمرین در عصر) به مدت 8 هفته در دو زمان صبح (8 صبح) و عصر (4 عصر) به انجام تمرینات ایروبیک پرداختند. بهره حافظه افراد توسط آزمون حافظه بالینی وکسلر بزرگسالان به صورت پیش آزمون – پس آزمون در دو زمان مطلوب و غیر مطلوب افراد (8 صبح و 4 عصر) جمع-آوری شد. دادهها از طریق آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد که بین بهره حافظه افراد با تیپ شخصیتی صبحی و عصری پس از یک دوره تمرینات هوازی در صبح و عصر تفاوت معنا داری وجود نداشته است. بحث و نتیجه گیری: بنابراین به نظر می رسد انجام فعالیت بدنی در زمان ترجیحی اثری بر کارکردهای شناختی نداشته است.
هژبرنیا, راضیه, نزاکت الحسینی, مریم, موحدی, احمدرضا, & اسفرجانی, فهیمه. (1396). مقایسه بهره حافظه افراد صبحی و عصری در دو نوبت تمرینی صبح و عصر. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 13(25), 151-166. doi: 10.22080/jsmb.2017.1854
MLA
راضیه هژبرنیا; مریم نزاکت الحسینی; احمدرضا موحدی; فهیمه اسفرجانی. "مقایسه بهره حافظه افراد صبحی و عصری در دو نوبت تمرینی صبح و عصر". پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 13, 25, 1396, 151-166. doi: 10.22080/jsmb.2017.1854
HARVARD
هژبرنیا, راضیه, نزاکت الحسینی, مریم, موحدی, احمدرضا, اسفرجانی, فهیمه. (1396). 'مقایسه بهره حافظه افراد صبحی و عصری در دو نوبت تمرینی صبح و عصر', پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 13(25), pp. 151-166. doi: 10.22080/jsmb.2017.1854
VANCOUVER
هژبرنیا, راضیه, نزاکت الحسینی, مریم, موحدی, احمدرضا, اسفرجانی, فهیمه. مقایسه بهره حافظه افراد صبحی و عصری در دو نوبت تمرینی صبح و عصر. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 1396; 13(25): 151-166. doi: 10.22080/jsmb.2017.1854