مقدمه و هدف: ارزیابی از برنامههای تربیت بدنی و ورزش مدرسهای به حدی اهمیت یافته که به طور عمده در سطر اول اولویتهای برنامهای و پژوهش بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. از این رو پژوهش حاضر، به ارزیابی اثربخشی برنامه آموزش مقدمات دو و میدانی پایه ششم ابتدایی بر اساس حیطههای شناختی، عاطفی و روانی حرکتی دانشآموزان پسر میپردازد. روش شناسی: پژوهش حاضر از حیث نتایج کاربردی و روش انجام نیمه تجربی و نحوه گردآوری دادهها به روش میدانی انجام گرفت. ابزار اندازهگیری در حیطههای شناختی و عاطفی پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و اعتبار آن در یک مطالعه مقدماتی با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی و پایایی آنها نیز با آلفای کرونباخ به ترتیب 80/0 و 79/0 تائید شد. در حیطه روانی حرکتی نیز از آزمونهای مصوب آموزش و پرورش استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمونهای tوابسته و t مستقل در سطح معنیداری 05/0>p انجام گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش مقدمات دو ومیدانی در حیطه شناختی (19/8=t، 00/0=p) و عاطفی (32/6=t، 00/0=p) برای دانشآموزان پایه ششم ابتدایی اثربخش بوده است. همچنین آموزش مقدمات دو و میدانی بر خرده مقیاسهای حیطه روانی حرکتی (به غیر از دوی استقامت 6 دقیقه) تاثیر مثبت و معنیداری داشت. بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافتههای این پژوهش به نظر میرسد آموزش مهارتهای مقدماتی دو میدانی بر حیطههای گوناگون یادگیری دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی اثربخش است.
محمدپور, بهنام, مظفری, امیر احمد, & صباغیان راد, لیلا. (1396). اثربخشی برنامه آموزشی مقدمات دو و میدانی بر اساس حیطه های شناختی، عاطفی و روانی- حرکتی در دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان ارومیه. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 13(25), 0-0. doi: 10.22080/jsmb.2017.1862
MLA
بهنام محمدپور; امیر احمد مظفری; لیلا صباغیان راد. "اثربخشی برنامه آموزشی مقدمات دو و میدانی بر اساس حیطه های شناختی، عاطفی و روانی- حرکتی در دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان ارومیه", پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 13, 25, 1396, 0-0. doi: 10.22080/jsmb.2017.1862
HARVARD
محمدپور, بهنام, مظفری, امیر احمد, صباغیان راد, لیلا. (1396). 'اثربخشی برنامه آموزشی مقدمات دو و میدانی بر اساس حیطه های شناختی، عاطفی و روانی- حرکتی در دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان ارومیه', پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 13(25), pp. 0-0. doi: 10.22080/jsmb.2017.1862
VANCOUVER
محمدپور, بهنام, مظفری, امیر احمد, صباغیان راد, لیلا. اثربخشی برنامه آموزشی مقدمات دو و میدانی بر اساس حیطه های شناختی، عاطفی و روانی- حرکتی در دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان ارومیه. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 1396; 13(25): 0-0. doi: 10.22080/jsmb.2017.1862