تأثیر برنامۀ اسپارک بر مهارت های بینایی- حرکتی کودکان کم شنوای عمیق با کاشت حلزون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد سما اندیشه

2 دانشگاه خوارزمی تهران

چکیده

مقدمه و هدف: هدف از این تحقیق، تعیین اثر یک برنامۀ منتخب حرکتی بر مهارت‌های بینایی-حرکتی کودکان 6-3 سال کم شنوای عمیق با کاشت حلزون بود.
روش‌شناسی: شرکت‌کنندگان به صورت هدفمند از مرکز توانبخشی پژواک در تهران انتخاب و با توجه به نمرات آزمون بینایی-حرکتی گاردنر به دو گروه آزمایش (ده نفر) و کنترل (دوازده نفر) تقسیم شدند. از دو گروه پیش آزمون مهارت‌های بینایی-حرکتی (TVMSR) به عمل آمد. در گروه آزمایش برنامه اسپارک به مدت هشت هفته، هفته‌ای سه جلسه به مدت 45 دقیقه اجرا شد. بعد از اتمام زمان مداخله از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. از آزمون آماری تحلیل کوواریانس برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد (=0/05α).
یافته‌ها: تفاوت بین گروه‌های کنترل و آزمایش در نمرات مهارت‌های بینایی-حرکتی پیش از برنامه مداخله معنی دار نبود اما، این تفاوت بعد از اجرای برنامه معنی دار شد. همچنین تأثیر برنامه اسپارک بر مهارت بینایی-فضایی (P=0.002)، تجزیه و تحلیل بینایی(P=0.010) و یکپارچگی بینایی-حرکتی (P=0.002) معنی دار بود.
نتیجه گیری: به طور کلی می‌توان نتیجه‌گیری کرد که برنامۀ منتخب حرکتی اسپارک به دلیل فرصت تمرینی مناسب ممکن است منجر به بهبود مهارت‌های بینایی-حرکتی کودکان کم شنوای عمیق با کاشت حلزون شود.

کلیدواژه‌ها


  1.  

    1. Duckrell, J., & McShane, J. (1992). Children's learning difficulties: a cognitive approach. Oxford: Blackwell.
    2. Salman, Z. (2000). The Effects of perceptual-motor training on motor capabilities in children with developmental coordination disorder. Unpublished dissertation. University of Tehran.
    3. Wallace, G., & Mcloughlin, J. A. (1979). Learning disabilities: concepts and characteristics (2nd). Columbus, Ohio.
    4. Afrooz, G. (2010). Introduction to Psychology and Education of Exceptional Children (27th). University of Tehran.
    5. Erden Z, Otman S, Tunay (2004). Is visual perception of hearing-impaired children different from healthy children? Int J Pediat Otorhinolaryngol. 68:281–285.
    6. Beery, K. E. (2004). The Beery-Buktenica developmental test of visual-motor integration (5th).
    7. Rouhani, R. M. (1998). Describe and comparison of the eye-hand coordination in 7-9 years student girls and compare it with available norms. Unpublished master thesis. Faculty of physical education and sport sciences. Kharazmi University.
    8. Myklebust, H. R. (1953). Toward a new understanding of the deaf child. Am Ann Deaf. 98:345-357.
    9. Firouzbakht, M., Ardebili, H. E., Majlesi, F., Rahimi, A., Ansari Dezfooli, M., & Esmailzadeh, M. (2013). Prevalence of neonatal hearing impairment in province capitals. Journal of school public health and institute of public health research. 5(4): 1-9.
    10. Horn, D. L., Fagan, M. K., Dillon, C. M., Pisoni, D. B., Richard, T., & Miyamoto, R. T. (2007). Visual- Motor Integration Skills of Prelingually Deaf Children. Implications for Pediatric Cochlear Implantation. Laryngoscope. 117: 2017–2025.
    11. Farhbod, M., & Minaie, A. (2003). Adaptation and standardization of test of visual-motor skills (revised version). Exceptional Children Research Institute.
    12. Hasanzade, S. (2009). Psychology and education of deaf children. SAMT publication.
    13. Parasnis, I. (1983). Visual Perceptual Skills and Deafness. A research review. Journal Acad Rehabil Audiol. 16:148-160.
    14. Ozcebe, E., Belgin, E., Topçu, M., Oktem, F., Eldem, B., & Ozusta, S. (2008). Visual Evoked Potentials &Visual Motor Perception in Hearing Loss. Asha convention, Chicago.
    15. Myklebust, H. R. (1964). The Psychology of Deafness. (2nd ed). New York, NY: Grune & Stratton Inc.
    16. Gets, M. S., & Vernon, M. C. (1993). Visual Motor Perception in Deaf Students. Am Journal Deafness Rehab. Assoc. 264: pp.37-42.
    17. Savelsberg, G. J. P., Netelenbos, J. B., & Whiting, H. T. A. (1991). Auditory Perception and the Control of Spatially Coordinated action of Deaf and Hearing Children. Journal Child Psychol Psychiatry. 323: pp.489-500.
    18. Wiegersma, P. H, & Van der Velde, A. (1983). Motor Development of Deaf Children. Journal Child Psychol Psychiatry. 24:103–111.
    19. Lawrence, C. (2008). The Guidance in Guidelines for the Assessment and Educational Evaluation of Deaf and Hard-of-Hearing Children in Indiana. Based on 511 IAC Article 7.
    20. Shojaee, R., Hassanzade, S., & Farhbod, M. (2013). Comparative study of visual motor skills in primary school students with normal hearing and depth hearing loss. Unpublished Master thesis. Faculty of psychology and education. University of Tehran.
    21. McKenzie, T. L. Rosengard, P. F. and et al (2000). "The SPARK Programs". San

           Diago State University Foundation.

    1. Sepehri bonab, H. (2003). Comparative fine & groos motor skills children normal                   

           and Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Unpublished Master thesis. Faculty

          of physical education and Sport Science. University of Tehran.         

    1. Magil, R.A. (2012). Motor learning: concepts and applications. Mousavi, M., &

          Shojaei, M. Hanane Publication.

    1. Flapper, B. C. T., Houwen, S. & Schoemaker, M. M. (2006). Fine motor skills and

          effects of methylphenidate in children with attention-deficit-hyperactivity disorder  

          and developmental coordination disorder. Developmental Medicine and Child

          Neurology, 48, 165–169.

    1. 25. Whitmont, S. & Clark, C. (1996). Kinaesthetic acuity and fine motor skills in

         children with attention-deficit–hyperactivity disorder: a preliminary report. Dev Med

         Child Neurol 38: 1091–1098.

    1. 26. Hodge, S R, Murata, N. M. & Porretta, D. L. (1999). Enhancing motor performance

          through various preparatory activities involving children with learning disabilities.    

          Clinical Kinesiology, 53(4), 76–82.

    1. Wade, M. G. (1976). Effects of methylphenidate on motor skill acquisition of

          hyperactive children. Journal of Learning Disabilities, 9, 443–447.