نقش ویژگی های آنتروپومتریکی و برتری چشم-دست در یادگیری تکلیف هدف گیری با دست

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

2 دانشجوی دکتری کنترل حرکتی دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

ویژگی های آنتروپومتریکی و برتری چشم-دست جزء عوامل مهم اجرای مهارتهای حرکتی بشمار می روند؛ هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش ویژگی های آنتروپومتریکی و برتری چشم-دست در یادگیری مهارت پرتاب دارت بود. پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی بود. لیکن از بین دانشجویان غیر رشته تربیت بدنی دانشگاه حکیم سبزواری، 30 دانشجوی پسر راست دست با دامنه سنی 25-19 سال به عنوان نمونه انتخاب شدند. آزمودنی ها براساس کارت سوراخ دار و پرسشنامه چاپمن به دو گروه همسو (17آزمودنی) و دگرسو (13آزمودنی) چشم-دست تقسیم شدند. سپس ویژگی های آنتروپومتریک شامل قد ایستاده، قد نشسته، طول اندام فوقانی، طول بازو، طول ساعد و کف دست هر دو گروه اندازه گیری شد. آزمودنی ها پس از آموزش اولیه در چهار روز متوالی، 540 کوشش پرتاب دارت را انجام دادند. در انتهای جلسه چهارم آزمون اکتساب گرفته شد و پس از گذشت پنج روز در آزمون یادداری کوتاه مدت و پس از 20 روز در آزمون یادداری بلند مدت شرکت نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن، کلموگروف اسمیرنوف و آزمون t مستقل با سطح معناداری 0/05=α در نرم افزار SPSSنسخه 21 استفاده گردید.نتایج تحقیق نشان داد که بین قد ایستاده (0/025=p) و طول ساعد و دست (p=0/004) با دقت اجرا، همبستگی معناداری وجود دارد. لیکن ارتباطی بین قد نشسته، طول اندام فوقانی و طول بازو افراد با دقت پرتاب مشاهده نشد. همچنین میان دو گروه همسو و دگرسو در اجرا تفاوت معناداری وجود نداشت.نتایج پژوهش حاضر نشان داد که اولا میان قد ایستاده و طول ساعد و دست با دقت پرتاب دارت رابطه وجود دارد، ثانیا برتری چشم-دست بر دقت اجرا در پرتاب دارت تاثیرگذار نمی باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات