ویژگی‏های روان‏سنجی نسخۀ فارسی مقیاس اصلاح شدۀ انگیزۀ ‏ورزشی ویرایش دوم (SMS-II)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه رفتار حرکتی دانشگاه سمنان

2 کارشناسی ارشد رفتار حرکتی دانشگاه سمنان

3 عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود

چکیده

مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی مقیاس اصلاح شدۀ انگیزۀ ورزشی ویرایش دوم بود.
روش‏شناسی: بدین منظور 200 ورزشکار با سطوح مختلف مهارتی در 11 رشتۀ ورزشی تیمی و انفرادی، نسخۀ فارسی مقیاس اصلاح شدۀ انگیزۀ ‏ورزشی را تکمیل کردند. ابتدا با استفاده از روش ترجمه باز ترجمه، روایی صوری و صحت ترجمۀ نسخۀ فارسی پرسش‏نامه تأیید شد. در ادامه برای تعیین روایی سازة مقیاس از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدل‏یابی معادلات ساختاری، برای تعیین همسانی ‏درونی مقیاس از ضریب آلفای‏کرونباخ و برای تعیین ثبات زمانی )ثبات پاسخ) سؤالات از ضریب همبستگی درون طبقه‏ای در روش آزمون- آزمون مجدد استفاده شد.
یافته‎ها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که شاخص‎های برازندگی (02/0RMSEA=،96/0TLI=،97/0CFI=) از حد قابل قبول و مطلوبی برخوردار می‏باشند و در بخش دیگر همسانی درونی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ نشان داد که خرده‌مقیاس انگیزه درونی (80/0) خرده‌مقیاس تنظیم آمیخته (78/0)، خرده‌مقیاس تنظیم خودپذیر (77/0)، تنظیم‏درون‎فکنی‏شده (75/0)، انگیزش بیرونی (77/0)، بی‎انگیزشی (80/0) و همسانی کل پرسشنامه (79/0) و پایایی زمانی با استفاده از ضریب همبستگی درون طبقه‎ای برای تمامی خرده مقیاس‎ها بیش از (75/0) می‏باشد که بیانگر روایی و پایایی مطلوب نسخۀ فارسی مقیاس اصلاح شدۀ انگیزۀ ‏ورزشی می‌باشد.
نتیجه‎گیری: بنابراین از نسخۀ فارسی مقیاس اصلاح شدۀ انگیزۀ ‏ورزشی به عنوان ابزاری روا و پایا جهت ارزیابی میزان و سطح انگیزش ورزشی ورزشکاران زن و مرد در سطوح مختلف مهارتی در محیط‏های ورزشی استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات