نقش مدیریت دانش در پیش بینی سطوح یادگیری سازمانی (مطالعه موردی: اداره کل ورزش و جوانان استان تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی / دانشگاه خوارزمی

2 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، آموزشکده فنی و حرفه ای سما، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل

3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی/ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

چکیده

هدف: مدیریت دانش پیش نیاز خلق یک سازمان یادگیرنده می باشد. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین مدیریت دانش و یادگیری سازمانی انجام پذیرفت.
روش شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، جز تحقیقات توصیفی همبستگی است. نمونه ای 132 نفری به صورت تصادفی از بین کارکنان شاغل در اداره کل ورزش و جوانان استان تهران انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه های استانداردی است که روایی صوری و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ برای مدیریت دانش و یادگیری سازمانی به ترتیب 97/0 و 96/0 بدست آمد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های توصیفی و تحلیلی (تی تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان می دهد که که تمامی مولفه های مدیریت دانش و سطوح یادگیری در این اداره کل در وضعیت مطلوبی نمی باشد. همچنین بین مولفه های مدیریت دانش و یادگیری سازمانی ارتباط معنی داری وجود دارد.
نتیجه گیری: با توجه به یافته ها پیشنهاد می شود که مدیران با ایجاد امکان تبادل دانش، تجربه و مهارت از طریق گروه های کاری و همکاری بین کارکنان، یادگیری در فرد، گروه و سازمان را تسهیل بخشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات