بررسی رضایتمندی گردشگران ورزشی استان آذربایجان شرقی و ارتباط آن با مشکلات گردشگری ورزشی (مطالعه موردی: تماشاگران بازی فوتبال دو تیم تراکتورسازی و سایپا)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر تربیت بدنی و مسئول تربیت بدنی دانشکده فنی کشاورزی مراغه

2 دبیر تربیت بدنی و مدرس دانشکده فنی کشاورزی مراغه

3 هیئت علمی دانشگاه آزاد کرج

چکیده

چکیده
هدف: امروزه در فضای رقابتی صنعت توریسم، شناسایی متغیرهایی که بر رضایتمندی گردشگران تأثیرگذارند، از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین هدف از اجرای این تحقیق بررسی رضایتمندی گردشگران ورزشی استان آذربایجانشرقی و ارتباط آن با مشکلات گردشگری ورزشی بود.
روش‌شناسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش در بخش رضایتمندی گردشگران ورزشی را کلیه تماشاگران بازی فوتبال بین دو تیم تراکتورسازی و سایپا (40000 نفر) و در بخش مشکلات گردشگری ورزشی را اساتید تربیت بدنی دانشگاه‌های استان،کارشناسان اداره‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، راهنمایان تورهای گردشگری، کارشناسان تربیت‌بدنی اداره‌های تربیت‌بدنی و آموزش و پرورش استان (137 نفر) تشکیل داده بودند. نمونه تحقیق در بخش مشکلات گردشگری ورزشی، از روش سرشماری استفاده شد، اما در بخش رضایتمندی گردشگران ورزشی 510 نفر به صورت نمونه در دسترس انتخاب شدند. برای گرد‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های‌ بنسبردی (1393) و محمدی (1388) استفاده گردید. برای تحلیل داده‌ها نیز از ضریب همبستگی پیرسون و فریدمن استفاده شد.
یافته‌ها: بین رضایتمندی گردشگران ورزشی و مشکلات گردشگری ورزشی همبستگی منفی و معناداری وجود دارد. همچنین بین اولویت‌بندی مشکلات گردشگران ورزشی و رضایمندی گردشگران ورزشی تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه‌گیری: به منظور کسب رضایتمندی گردشگران ورزشی، توجه بیشتری باید به مشکلات گردشگری ورزشی شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات