جایگاه ورزش در نظام اوقات فراغت دانشجویان و ارائه الگو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران

2 استادیار گروه تربیت بدنی وعلوم ورزشی، دانشگاه فنی حرفه ای، تهران، ایران

3 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی واحد گرمسار،دانشگاه آزاد اسلامی ،گرمسار،ایران

4 استادیار موسسه غیر انتفاعی شفق تنکابن

چکیده

هدف: علاوه بر مسائل روزمره و اصلی دانشجویان در نظام آموزش عالی، فرصت‌های دیگری مانند اوقات فراغت نیز وجود دارند که نقش کلیدی در شکوفایی محیط آموزشی ایفا می‌کند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی این فرصت‌ها در دانشجویان با تأکید بر فعالیت‌های ورزشی طراحی شده است تا شادابی را در آموزش عالی به ارمغان بیاورند.
روش‌شناسی: تعداد 505 دانشجو (289 دختر و 216 پسر) از 13290 دانشجویان دانشگاه مازندران بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند و به پرسشنامه محقق‌ساخته 30 سؤالی پاسخ دادند. روایی پرسشنامه‌ها از طریق اظهار نظر 20 متخصص تربیت بدنی تأیید و پایایی آن نیز 87/0 به دست آمد.
یافته‌ها: نتایج آزمون خی دو نشان داد که دانشجویان عمدتاً دارای فعالیت‌های رایانه‌ای (λ2= 8.87)، ورزش (λ2= 8.23) و شنیدن موسیقی (λ2= 8.01) هستند (sig= .001). علاوه بر این، دانشجویان گزارش دادند که از امکانات ورزشی دانشگاه رضایت نسبی دارند (t= 3.36; sig= .001)، اما برگزاری مسابقات ورزشی را ضعف بزرگ در اوقات فراغت خود می‌دانستند.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها باید بیان کرد که دانشجویان دانشگاه‌های دولتی رضایت بیشتری از برنامه‌های ورزشی دانشگاه دارند و با توجه به فعالیت کامپیوتر دانشجویان، پیشنهاد می‌شود که فوق برنامه‌های ورزشی با دیدگاه‌های جذاب‌تری از طریق سایت و برنامه‌های نرم‌افزاری به دانشجویان ارائه گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. Amirtash, A. M. (1383). Over program and leisure time of Tarbiat Moalem University with emphasize on sport activities from points of managers, academic members, and employees. Olympic, 12 (2), PP: 37-51.
  2. Amidi, H. (1381). Persian culture of Amid. AmirKabir press. Tehran: 24th ed. 
  3. Alizadeh, M. H., Gharakhanlou, R. (1379). Investigation of spending leisure times among veterans and disables with emphasize on role of physical education and sport sciences. Harkat, 6, PP: 23-39.
  4. Rostami, M. A. (1379). Foundations of leisure programs. Gooyeh, Tehran: 1st ed. 
  5. Afrouz, G. A. (1370). Leisure Times. Paivand, Tehran: 1st ed.  
  6. Jamshid, B. (1969). Introduction to Iran’s sociology. Kharazmi Press, Tehran: 1st ed. 
  7. Kiani, M. Shirvani, T., Ghanbari, H., & Kiani, S. (1391). Determination of sport activities status within spending veterans’ leisure times. Journal of Veterans Medicine, 5 (18), PP: 26-34. 
  8. Tondnevis, F. (1371). Status of sport on Iranians’ leisure times. Research on Sport Sciences, 1 (4), PP: 115-133.
  9. Saraee, M. H., Rousta, M., & Ashnouei, A. (1391). Effective factors on leisure times in Iranian’s regions (case study: R. 8, Mashhad). Journal of Regional Planning, 2 (7), PP: 25-37.
  10. Ewart Alan and Sutton A. William-April (1988). Leisure sports and American life style, joperd. PP: 44.
  11. Lambkin, Antoinette Kellam, (1991). The relationship between leisure activities and career development among a select group of college seniors. Ed.D Dissertation. Virginia Polytecnic Institution and state university.
  12. Abkar, A. (1391). Status of physical activities in student’s leisure time. Behavioral Sciences Journal, PP: 24-38.
  13. Edwardson, Ch. L., & Gorely, T. (2010). Parental influences on different types and intensities of physical activity in youth: A systematic review. Psychology of Sport and Exercise, 11, PP: 522–535.
  14. Hamilton, K., & White, K. M. (2010). Understanding parental physical activity: Meanings, habits, and social role influence. Psychology of Sport and Exercise, 11, PP: 275–285.
  15. Gershgoren, L., Tenenbaum, G., Gershgoren, A., & Eklund, R. C. (2011). The effect of parental feedback on young athletes’ perceived motivational climate, goal involvement, goal orientation, and performance. Psychology of Sport and Exercise, 12, PP: 481–489.
  16. Holt, N. L., Kingsley, B. C., Tink, L. N., & Scherer, J. (2011). Benefits and challenges associated with sport participation by children and parents from low-income families. Psychology of Sport and Exercise, 12, PP: 490–499.
  17. Tamminen, K. A., & Holt, N. L. (2012). Adolescent athletes’ learning about coping and the roles of parents and coaches. Psychology of Sport and Exercise, 13, PP: 69–79.
  18. Keegan, R. J., Harwood, Ch. J., Spray, Ch. M., & Lavallee, D. E. (2009). A qualitative investigation exploring the motivational climate in early career sports participants: Coach, parent and peer influences on sport motivation. Psychology of Sport and Exercise, 10, PP: 361–372.
  19. McDavid, L., Cox, A. E., & Amorose, A. J. (2012). The relative roles of physical education teachers and parents in adolescents’ leisure-time physical activity motivation and behavior. Psychology of Sport and Exercise, 13, PP: 99–107.
  20. Jowett, S., & Cramer, D. (2010). The prediction of young athletes’ physical self from perceptions of relationships with parents and coaches. Psychology of Sport and Exercise, 11, PP: 140–147.
  21. Wilson, K. S., & Spink, K. S. (2012). Predicting parental social influences: The role of physical activity variability. Psychology of Sport and Exercise, 13, PP: 1–9.
  22. Krejcie, Robert V., Morgan, Daryle W. (1970) “Determining Sample Size for Research Activities”, Educational and Psychological Measurement.
  1. Razavi, S. M. H., & Pesarklou, A. (1392). How spending the leisure time among Amol women employees with emphasize on sport activities. Shomal Sport Management and Physiology, 1 (1), PP: 23-38.
  2. Karimian, J., Aghahosseini, T., Aroufzad, S., & Mousavi Naphchi, M. (1392). How spending leisure times among academic members of Isfahan Medicine Sciences University with emphasize on role of sport and recreation. Journal of Health System Studies, 8 (7), PP: 1356-1364.
  3. Benar, N., & Loghmani, M. (2012b). Comparison between sport participation motivation and goal– orientation of youth athletes: the role of parents' education level. Pedagogic, Psychology, Medical-Biological Problems of Physical Training, 12, PP: 168-173.
  4. Benar, N., & Loghmani, M. (2012b). Comparison between sport participation motivation and goal– orientation of youth athletes: the role of parents' education level. Pedagogic, Psychology, Medical-Biological Problems of Physical Training, 12, PP: 168-173.
  5. Behrouzi, A. (1391). Relationship between attitude and physical activities rate of parents and child. MA Dissertation, University of Guilan.
  6. Ramzaninejad, R., AbdiMoghadam, S. (1393). Comparison of curriculum of physical education from points of managers, physical educators, parents, and pupils of high schools. Educating the Physical Education, 3 (1), PP: 53-61.
  7. Yousefi, B., Azimirad, J., & Malekian, A. (1393). Relationship between parents’ parenting styles and sport participations of girls’ pupils. Sport Psychology Studies, 3 (9), PP: 55-66.
  8. AbdiMoghadam, S., Behrouzi, A., & Ramzaninejad, R. (1392). Relationship between parents’ parenting styles and child physical activities rate. Sport Psychology Studies, 2 (6), PP: 25-36.