رابطۀ بین بهرۀ هوشی، ویژگی‌های آنتروپومتریکی و رشد حرکتی با عملکرد مهارتی کودکان فوتبالیست دارا و بدون تجربۀ مهدکودک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی

2 دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بهرۀ هوشی، ویژگی‌های آنتروپومتریکی و رشد حرکتی با سطح عملکرد مهارتی کودکان فوتبالیست دارا و بدون تجربۀ مهدکودک بود. روش‌شناسی: جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ دانش‌آموزان پسر 7 تا 9 سالۀ فوتبالیست شهرستان الشتر به تعداد 422 نفر بودد که به روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای 100 نفر از آنان، 50 نفر دارا و 50 نفر بدون تجربۀ مهدکودک به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامۀ بهرۀ‌هوشی ریون، آزمون رشد حرکتی درشت اولریخ 2 و آزمون‌های مهارتی فوتبال مورکریستین بود. تحلیل آماری داده‌ها با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی مستقل انجام شد. یافته‌ها: نتایج ارتباط معناداری بین بهرۀ هوشی، ویژگی‌های آنتروپومتریکی و رشد‌ حرکتی با سطح عملکرد مهارتی را نشان داد. به علاوه بین آزمودنی‌های دارا و بدون تجربۀ مهدکودک در متغیرهای مذکور تفاوت معناداری بدست نیامد. نتیجه‌گیری: بهرۀ هوشی، ویژگی‌های آنتروپومتریکی و رشد حرکتی از عوامل مهم در تعیین سطح عملکرد مهارتی کودکان بشمار می‌رود و اینکه داشتن یا نداشتن تجربۀ مهد کودک تأثیری بر متغیرهای پژوهش نداشت که می‌تواند به علت ضعف برنامه‌ها، امکانات و عدم تخصص لازم مربیان این مراکز باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات