تحلیل تأثیر جهت‌گیری راهبردی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی‌ نوآوری سازمانی با استفاده از مدل معادلات ساختاری (مطالعه موردی: هیأت‌های ورزشی استان همدان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی سازمان ها و رویدادهای ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: در دو دهه اخیر، عملکرد سازمانی به یکی از موضوع‌های مورد توجه و جذاب تبدیل شده است و این تمایل، هم در زمینه‌های تحقیقاتی و هم در زمینه‌های کاربردی به بروز نوآوری‌های بسیاری منجر شده است. پژوهش حاضر، با هدف بررسی ارتباط و تأثیر بین جهت‌گیری راهبردی و نوآوری سازمانی بر عملکرد کلی هیأت‌های ورزشی انجام شده است.
روش شناسی: روش تحقیق مقاله، با توجه به هدف، کاربردی، با توجه به معیار ابزار تحقیق، پیمایشی، به لحاظ زمان، مقطعی و از نظر ماهیت، توصیفی-همبستگی از نوع دو متغیره است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان هیأت‌های ورزشی استان همدان )300(N= تشکیل دادند که 230 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، سه پرسش‌نامه جهت‌گیری راهبردی اسکات جی (2009)، نوآوری سازمانی جیمنز (2008) و عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت (2003) بود. داده‌ها با استفاده از نرم افزار spss20 و LISREL 8/8 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که مدل از برازش خوبی برخوردار بود و تمامی مسیرها (فرضیه‌ها)، با اطمینان بالا مورد تأیید قرار گرفتند; بیشترین میزان اثر مربوط به رابطه بین نوآوری و عملکرد سازمانی کارکنان بود (54/0). جهت‌گیری راهبردی نیز تأثیر قوی بر عملکرد سازمانی داشت (52/0)، جهت‌گیری راهبردی با میزان (38/0) بر نوآوری سازمانی مؤثر بود. همچنین جهت-گیری راهبردی از طریق نوآوری با ضریب 72/0 اثر چشمگیری بر عملکرد سازمانی می‌گذارد که از مقدار اثر مستقیم آن بیشتر می-باشد و فرضیه ما را تأیید می‌کند.
نتایج: به نظر می‌رسد سازمان‌هایی که جهت‌گیری راهبردی مشخص و معینی دارند می‌توانند نقاط ضعف و قوت محیط داخلی و خارجی سازمان را بدرستی شناسایی کنند و به این ترتیب اجازه نوآوری بیشتری را به کارکنان خود بدهند و در نتیجه عملکرد سازمانی به نحو بهینه افزایش یابد و به این ترتیب جلب رضایت مراجعین را به دنبال خواهد داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. 1.Nopasand Asil, M. (2014). The Relationship between talent management and organizational performance, Journal of Research in Human Resource Management, Imam Hossein University, 6(1), 31-51.[persian]

    1. Abbasi H., Sayadi F., Eydi H., (2015). Predict Employee Organizational Performance, According to the Organizational Silence in Office of Youth and Sports of the Kermanshah Province, Organizational Behavior Management in Sport Studies, 2(7), 11-18. [persian]
    2. Norouzi, H. (2015). The effect of organizational climate on organizational performance through social capital (the case of staff of the mayors of five urban wetland Rasht). Journal of Social Capital Management, 2(1), 137-154. [persian]
    3. Neely, A., Adams, C., & Kennerley, M. (2002). The Performance Prism–The Scorecard for Measuring and Managing Business Success, Pearson Education, Harlow.
    4. Izadi Sadi, AK. (2015). Investigate the relationship between intellectual capital and organizational performance in public administration and organization southern regions, Journal of knowledge Evaluation, 6(19), 61-80. [persian]
    5. Khayriyat, Sh. (2016). The effect of human resource strategy and competitive advantage and market oriented approach to organizational performance (Case Study: Office of ports seafaring Khuzestan Province Bandar Imam Khomeini). thesis for the degree of Master of Management Executive Course: Strategic. Islamic Azad University. [persian]
    6. Noruzi, A. & Majazi, V. (2013). Relations between transformational leadership, organizational learning, knowledge management, organizational innovation, and organizational performance: an empirical investigation of manufacturing firms, Int J Adv Manuf Technol, 64, 1073–1085.
    7. Sanford , B. (2007). Innovation success and failure in public management Research,25 (3).
    8. Amabile T M. (1998). "How to kill creativity", Harvard Business Review 76 (5),76-85.
    9. Choopani, H,. Zare Khalili, M,. Ghasemi, E., (2012). The relationship between intellectual capital and organizational innovation (Case Study: Insurance Company development); Journal of ingenuity in the humanities. 1, 27-58.[persian]
    10. Sehat, Saeed, (2015). The Relationship between Organizational Innovation and Competitive Advantage in Insurance Companies, Insurance research, 2(118), 1-8. [persian]
    11. Chapman, Craig J. (2011). “The Effects of Real Earnings Management on the Firm, Its Competitors and Subsequent Reporting Periods”. working paper. Kellogg School of Management.
    12. Eskandari, M., Erabi, M., (2011). Coordination Pattern of Product and Process Innovation Strategies Based on Competitive Values Framework. Management Improvement Journal, 5(2), 9-36.
    13. Bader Yousef O., (2016). The effect of strategic orientation on organizational performance: The mediating role of innovation. Int. J. Communications, Network and System Sciences, 9, 478-505.
    14. Anning-Dorson, TH. (2017). Moderation mediation effect of market demand and organization culture on innovation and performance relationship. Marketing Intelligence & Planning Journal,5, 60-75.
    15. Saniee, A (2012). The effect of alignment features senior managers with strategic orientation on the performance of producer organizations active in the food industry in the industrial city of Mashhad. Master's thesis, Faculty of Economics, University of Mashhad. [persian]
    16. Olson, E.M., Slater, S.F. and Hult, G.T.M. (2005). The performance implications of fit among business strategy, marketing organization structure, and strategic behavior, Journal of Marketing, 69 (3), 49-65.
    17. Thaghizade, M (2012). Increased capacity of absorption with emphasis on the strategic direction of the organization and management perception of the dynamics of the environment, air samples electronics sector firms. Quarterly Science and Technology Policy, 4(4), 24-36. [persian]
    18. Slater, Stanley F. and John C. Narver, (2000), The Positive Effect of a Market Orientation on Business Profitability: A Balanced Replication, Journal of Business Research, 5(3), 117-130.
    19. Porter, M.E. (1985), Competitive Advantage, The Free Press, New York, NY.
    20. Scott J. Grawe, S., Haozhe Ch. (2009). The relationship between strategic orientation, service innovation, and performance, International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 39 (4), 282 – 300.
    21. Sedigh, M., Alavi Matin Y., Bagheri D., Mirzaei NasirAbad J., Gheibi Y. (2016). The relationship between strategic orientation and organizational performance (Case study: automotive components manufacturing companies in East Azerbaijan province). Journal of management efficiency, 10(37), 181-196. [persian]
    22. Khasheei, V., Daneshvar, M. (2016). Interactive memory system performance impact on a team of employees with regard to the role of the fraternal learning strategy and strategic direction. Quarterly Journal of Management Studies (recovery and transformation), 25(81), 81-100. [persian]
    23. Nopasand, M., Ramezanpour, E. (2016). The Effect of Marketing, Innovation and Learning Capabilities on Organizational Performance, Case study: Tabriz Petrochemical Co. Productivity Management Journal, 9(36), 95-124. [persian]
    24. Namamian, F., Feizollahi, S. (2014). The impact of organizational culture on organizational performance Mediating Role of Innovation (Case study: Ilam Industrial Estate), 16(47), 161-174. [persian]
    25. Yaghobi, N., Shokohi J., Reisi H., Seyedi F. (2015). The effect of leadership styles on organizational performance with mediator organizational learning and innovation. Journal of Change Management. 7(14), 32-56. [persian]
    26. Zareei Matin, H., Jam Porazmey. M., Yazdani H., Biriyaei H. (2010). The relationship between the company's strategic orientation and organizational performance using the Balanced Scorecard approach. Journal of Business Management..2(6), 97-112. [persian]
    27. Matsuno, K., Mentzer, J. T., & Ozsomer, A. (2002). The effect of entrepreneurial proclivity and market orientation on business performance, Journal of Marketing, 66, 18−32.
    28. BlesaA.,& Ripolle´sM. (2007), The influence of marketing capabilities on economic international performance International Marketing Review, 25 (6), 651-673.
    29. Yang, B.Watkins, K.E & Marsick , V.J. (2004). The construct of the learning organization: Dimensions, Measurement , and validation, Human Resources Development Quartely, 15, 31-30.
    30. Tutar, H.& et al. (2015). The Effects of Strategic Orientations on Innovation Capabilities and Market Performance: The Case of ASEM. 11th International Strategic Management Conference, 709-719.

    32 .Anning-Dorson, Th. (2016). innovations, competitive intensity, customer demand and performance. International Journal of Quality and Service Sciences 8(4), 536-554.

    1. 33. Altuntas, G., Semercioz, F., Fergez H. (2013). Linking strategic and market orientations to organizational performance: the role of innovation in private healthcare organizations. 9th International Strategic Management Conference, 413-419.
    2. 34. Xiaobo WU, Sivalogathasan, V. (2013). Innovation Capability for better Performance: Intellectual Capital and Organization Performance of the Apparel Industry in Sri Lanka. Journal of Advanced Management Science 1(3), 273-279.
    3. 35. Theodosiou M, kehagias J, Katsikea E. (2012). strategic orientations, Marketing capabilities and firm performance, Journal of Industrial Marketing Management, 19(6), 1-12.

    36.Jimenez-Jimenez, D. & Sanz-Valle, R. (2011).  Innovation, Organizational Learning, and Performance. Journal of Business Research, 64, 408-417.