اثر کانون توجه دستورالعمل آموزشی و پیچیدگی مهارت بر اجرا و یادگیری ضربه بیلیارد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه الزهرا

2 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

3 عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه

چکیده

مقدمه و هدف: اثر کانون توجه بر اجرا و یادگیری به ویژگی‌های تکلیف بستگی دارد. بنابراین تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر کانون توجه و پیچیدگی مهارت بر اجرا و یادگیری ضربه بیلیارد انجام شد.
روش شناسی: شرکت کننده‌ها 48 دختر دانشجوی داوطلب در دامنه سنی 23-19 سال بودند که به طور تصادفی در دو گروه مهارت ساده و پیچیده جایگزین و هر گروه بر اساس پیش آزمون در دو زیر گروه کانون توجه درونی و بیرونی همسان‌سازی شدند. پس از 8 جلسه تمرین، آزمون‌های اکتساب، یادداری (بعد از 2 و 10 روز) و انتقال انجام شد. دقت ضربات بر اساس فاصله برخورد توپ از گودال امتیازگذاری شد.
یافته ها: نتایج آزمون فریدمن، اکتساب و یادداری کوتاه مدت معنی داری را برای تمام گروه‌ها، یادداری تاخیری معنی-داری را برای مهارت پیچیده و انتقال معنی داری را برای گروه توجه درونی تکلیف پیچیده نشان داد (05/0p نتیجه گیری: نتایج این تحقیق اثر متقابل توجه و پیچیدگی مهارت بر اجرا و یادگیری حرکتی را مورد تردید قرار داد.

کلیدواژه‌ها


  1. Magill, R., & Anderson, D. (2013). Motor learning and control: Concepts and applications (10th). Boston: McGraw-Hill.
  2. McNevin, N.H., Shea, C.H., & Wulf, G. (2003). Increasing the distance of an external focus of attention enhances learning. Psychological Research, 67, 22-29.
  3. Wulf, G. (2013). Attentional focus and motor learning: a review of 15 years. International Review of Sport and Exercise Psychology, 6(1), 77-104.
  4. Wulf, G., Shea, C., & Park, J. (2001). Attention and motor performance: Advantages of an external focus. Research Quarterly for Exercise and Sport, 72, 335-344.
  5. Wulf, G., & McNevin, N.H. (2003). Simply distracting learners is not enough: More evidence for the learning benefits of an external focus of attention. European Journal of Sport Science, 3 (5), 1-13.
  6. James, W. (1890). The principles of psychology. New York: Holt.
  7. Prinz, W. (1990). A common coding approach to perception and action. In O. Neumann & W. Prinz (Eds.), Relationships between perception and action (pp. 167-201). Berlin: Springer-Verlag.
  8. Prinz, W. (1997). Perception and action planning. European Journal of Cognitive Psychology, 9, 129-154.
  9. Wulf, G., McNevin, N.H., & Shea, C.H. (2001). The automaticity of complex motor skill learning as a function of attentional focus. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 54, 1143-1154.
  10. Wulf, G., & Prinz, W. (2001). Directing attention to movement effects enhances learning: A review. Psychonomic Bulletin & Review, 8 (4), 648 – 660.
  11. Land, W.M., Frank, C., Schack, T. (2014). The influence of attentional focus on the development of skill representation in a complex action. Psychology of Sport and Exercise, 15, 30-38.
  12. Whitehouse, M. (2014). The effect of attentional focus on the performance and learning of a motor skill on adolescent soccer players. Thesis of Sports Coaching. University of Birmingham.
  13. Jarus, T., Ghanouni, P., Abel, R.L., Fomenoff, S.L., Lundberg, J., Davidson, S., Caswell, S., Bickerton, L., & Zwicker, J.G. (2015). Effect of internal versus external focus of attention on implicit motor learning in children with developmental coordination disorder. Research in Developmental Disabilities, 37, 119-126.
  14. Abdollahipour, R., Wulf, G., Psotta, R., & Nieto, M.P. (2015). Performance of gymnastics skill benefits from an external of attention. Journal of Sport Science, 33 (17), 1807-1813.
  15. Moghadam, A., Vaez Mousavi, S.M.K., & Namazizadeh, M. (2008). Effects of task difficulty and attentional instruction on balance task. Harekat, 23-37 [Persian].
  16. Becker, K., & Smith, P.J. (2013). Age, task complexity, and sex as potential moderators of attentional focus effects. Perceptual Motor Skills, 117(1), 1172-1186.
  17. Perkins-Ceccato, N., Passmore, S.R., & Lee, T.D. (2003). Effects of focus of attention depend on golfers’ skill. Journal of Sports Sciences, 21, 593-600.
  18. Emanuel, M., Jarus, T., & Bart, O. (2008). Effect of attention and age on motor acquisition, retention, and transfer: A Randomized Trial. Journal of Physical Therapy, 88, 251-260.
  19. Azimi, R. (2013). Effects of focus of attention, task complexity, and skill level on speed- accuracy trade-off in young women. MSc Thesis. Alzahra University [Persian].
  20. Ehrlenspiel, F. (2006).Choking under Pressure-Attention and Motor Control in Performance Situations. Humanwissenschaftlichen Fakultat der universitat Potsdam.
  21. Wulf, G., & Shea, C.H. (2002). Principles derived from the study of simple skills do not generalize to complex skill learning. Psychonomic Bulletin & Review, 9 (2), 185-211.
  22. Totsika, V., & Wulf, G. (2003). The influence of external and internal foci of attention on transfer to novel situations and skills. Research Quarterly for Exercise and Sport, 74, 220-225.
  23. Landers, M,. Wulf, G., Wallmann, H., & Guadagnoli, M. (2005). An external focus of attention attenuates balance impairment in patient with Parkinson’s disease who has a fall history. Physiotherapy, 91, 152-158.
  24. Marchant, D., Clough P., & Crawshaw, M.L. (‎‏2011‏‎). Novice motor skill ‎performance and task experience is influenced by attentional focusing instructions and ‎instruction preferences. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 7, 488-502. ‎‏
  25. Poolton, J.M., Maxwell, J.P., Masters, R.S.W., & Raab, M. (2206). Benefits of an external focus of attention: Common coding or conscious processing? Journal of Sports Sciences, 24, 89-99.
  26. Masters, R.S.W. (1992). Knowledge, knerves and know-how: The role of explicit versus implicit knowledge in the breakdown of a complex motor skill under pressure. British Journal of Psychology, 83, 343-358.
  27. Wulf, G., McNevin, N., Fuchs,T., Ritter, F., & Toole, T. (2000). Attentional focus in complex skill learning. Research Quarterly for Exercise and Sport, 71 (3), 229-239.
  28. Liu, P., & Li, Z. (‎‏2012‏‎). ‎Task complexity: A review and conceptualization framework. International Journal of Industrial Ergonomic, 42, 553-568.