تاثیر خودگفتاری انگیزشی و بازخورد مثبت بر تعادل ایستای دختران 13-12 ساله

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی / دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران

2 دانشجوی ارشد دانشگاه تهران

چکیده

هدف و زمینه تحقیق: خودگفتاری و بازخورد از مداخلات روانشناختی هستند که میتوانند از طریق انگیزش بر عملکرد حرکتی موثر باشند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر خودگفتاری انگیزشی و بازخورد مثبت بر اجرای تکلیف تعادلی ایستای دانش آموزان 13-12 سال بود.
روش شناسی : از دانش آموزان پایه ششم ابتدایی یکی از مدارس استان قزوین، 60 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابتدا پیش آزمون تعادل استورک ( ایستادن روی یک پا) از آنها به عمل آمد. سپس به صورت تصادفی به سه گروه خودگفتاری انگیزشی، بازخورد مثبت و کنترل تقسیم شدند. شرکت کننده گان دو گروه خودگفتاری و بازخورد، بعد از اجرای پیش آزمون، تحت مداخلة روان‌شناختی مختص به خود قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی اختلاف بین گروه ها از آزمون کروسکال والیس و همچنین از آزمون ویلکاکسون برای مقایسه پیش آزمون و پس آزمون هرگروه در سطح معنی داری 05/0≥P استفاده شد.
یافته ها : نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری در پیش آزمون بین گروه های مختلف وجود نداشت (05/0≤ P) اما در پس آزمون گروه خودگفتاری انگیزشی و گروه بازخورد مثبت با گروه کنترل اختلاف معنی داری داشتند و عملکرد مناسبتری نسبت به گروه کنترل (003/0=P) از خود نشان دادند. همچنین نتایج حاکی از این بود هم خودگفتاری انگیزشی (001/0=P) و هم بازخورد مثبت (000/0=P) موجب افزایش معنی دار میزان تعادل ایستای دانش آموزان شد.
نتیجه گیری :یافته های این پژوهش نشان داد که خودگفتاری انگیزشی و بازخورد مثبت، به عنوان راهبردهایی سودمند می‌توانند موجب بهبود تعادل ایستا شوند. لذا به مربیان ورزش پیشنهاد می شود که از هر دو مداخله روان‌شناختی مورد استفاده در این پژوهش می توانند جهت بهبود تعادل ایستا بهره مند شوند.

کلیدواژه‌ها


  1. Rezaee, Fatemeh., Farokhi, Ahmad. (2009). The effect of instructional self-talk on simple and complex motor skills physical education students, research in sport science,( 6) year, number(4),(pp. 13-26)
  2. Gregg,M.J.Hrycaiko, D.Moctavish, J.B & Martin,G.L (2004). A for Olympics Athletes: Apreliminary study.
  3. Krane, V., & Williams, J. M. (2006).Psychological Characteristics of Peak Performance, in J. M. Williams (Ed.), Applied Sport Psychology: Personal Growth to Peak Performance (5th Ed.), (pp. 207-227) New York: McGraw Hill publication.
  4. Woods, Barbara (2007), Sport Psychology (Translation by Fath Allah mosayebi) , Tehran, bamdad book publisher.
  5. Klovelonis, A., Goudas, m, & Dermitzaki, I. (2011). The effects of Instructional Self- Talk on Students Motor Task Performance in Physical education.Psychology of Sport and Exercise, 12, 153-158.
  6. Hardy, L., Jones, G., & Gould, D. (1996). Arousal- performance relationship, William (Ed), Applied sport psychology: Personal growth to peak performance 3rdEd. (pp.197-218). MountainviewCA: Mayfield.
  7. Hardy, J., Hall, C. R., & Hardy, L. (2004). A note on athletes’ use of self-talk. Journal of

Applied Sport Psychology, 16, 251-257.

  1. Hardy, J. (2006). Speaking clearly: a critical review of the self-talk literature.Psychology of Sport and Exercise, 7, 81-97.
  2. Shahzad Tahmasebi Boroujeni, Banafsheh Ghaheri (2011).The effect of motivational self-talk in reaction time. Procedia - Social and Behavioral Sciences 29 (2011) 606 – 610.
  3. Hackfort, D., & Schwenkmezger, P. (1993). Anxiety. In R. N. Singer, M. Murphy & L. K. Tennant (Eds.), Handbook of research on sport psychology (pp. 328-364). New York: Macmillan.
  4. Zinsser, N., Bunker, L. K, Williams, J. M. (2001). Cognitive techniques for

 improving performance and building confidence. In J. M. Williams (Ed.)Applied Sport Psychology: Personal growth to peak performance (4ed., pp.284311). Mountain View, CA: Mayfield.

  1. Hatzigeorgiadis, A., Zourbanos, N., Mpoumpaki, S.(2009).Mechanisms underlying the self-talk performance relationship : The effects of motivational self-talk on self-confidence and anxiety. Psychol Sport Exerc, 10: 186-192.
  2. Esmaeel Saemi, Gabriele Wulf, Ahmad Ghotbi Varzandeh, Mehdi Zarghami (2011). Feedback after good versus poor trials enhances motor learning in children.
  3. John Hattie and Helen Timperley (2007).Review of Educational Research. The Power of Feedback.
  4. 15. Bandura, A. (1991). Self-regulation of motivation through anticipatory and self-reactive mechanisms. In R. A. Dienstbier (Ed.), Nebraska Symposium on Motivation, 1990: Current Theory and Research in Motivation, Vol. 38. (pp.69–164). Lincoln, NE: University of Nebraska Press.
  5. Dweck, C. S., & Leggett, E. L. (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95, 256–273.
  6. Festinger, L. (1954). A theory of social comparison processes. Human Relations, 7, 117–140.
  7. Locke, E. A., & Latham, G. P. (1990). A Theory of Goal Setting & Task Performance. Upper Saddle River, NJ: Pre-ntice Hall.
  8. Nasri, L., Bahram, A., Hemayat talab. R.,(2014) The effect of reducing the frequency of feedback and practice on mot or learning generalized program in a timing sequential task, Sport Management and Motor Behavior Journal.(20): 15-22.
  9. Abbas Zadeh, A., Taheri, H., Heirani, A., Yousefi, B. (2012). Effect of Procedures Augmented Feedback Presentation (after Successful and Unsuccessful Trials), on Learning and Error Detection Capability, in ForceProduce Task, Sport Management and Motor Behavior Journal, (3): 99-110.
  10. Robert J. Vallerand, And Greg Re(1987). On the relative effects of positive and negativeverbal feedback on males' and females' intrinsic motivation.Laboratoire de Psychologie Sociale.
  11. Ayelet Fishbach,Tal Eyal, and Stacey R. Finkelstein(2010). How Positive and Negative Feedback Motivate Goal Pursuit. Social and Personality Psychology Compass 4/8 (2010): 517–530, 10.1111/j.1751-9004.2010.00285.x
  12. Leonardo Ricotti, Jacopo Rigosa, Alberto Niosi, Arianna Menciassi(2013). Analysis of Balance, Rapidity, Force and Reaction Times of Soccer Players at Different Levels of Competition.
  13. Winter DA, Patla AE, Frank JS (1990) Assessment of Balance Control in Humans. Med Prog Technol 16: 31-51. PubMed: 2138696.
  14. Mick G. Mack, Sharon Huddleston, Laura Larson, and Kelly Jacobs(2006).belife in self-talk and dynamic balance prrformance .The online journal of sport psycology.
  15. Theodorakis ,Y. ,Weinberg , R. ,Natsis , P. , Dou ma , E .&Kazakas , P. ( 2000 ) . The Effects of Motivational Versus Instructional Self - Talk on Improving Motor Performance. The Sport Psychologist , 1 4 , 2 5 3 27 2 .

27 . Theodorakis, Y., Chroni, S., Laparidis, K., Bebetsos, V., Douma, E. (2001). Selftalk in a basketball shoting task.Percept Mot Skill, 92: 309-315.

  1. Calvert, E., Cardenas, O. (2002)."Self – talk in adolescents: dimensions,states of mind and psychological maladujstment". Cognitive Therapy andResearch. 26(4). PP:437-485.
  2. Dana, Amir. Rezaee Shirazi, Reza. Jalili, Fateme. Zamanian, Faeze (2011)."The effect of instruction and motivational self talk on performance and retention of discrete and continuous motor tasks". Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 5 (8). PP: 312-315.

 ,30. . Shariati, amir. Fazel kolkhoran, Jamal (2013). The efeect of different types of self-talk balance performance olders. Sports motor growth and learning. Number (13) - pp: 119-133

  1. Tahmasebi Boroujeni, Shahzad., Shahbazi,Mehdi., Izanlou, Zahra. (2010). "The effect of motivational and instructional self-talk on the pass and shoot the basketball". Motor behavior and sport psychology, number (7)-pp: 106-91
  2. Gabriele Wulf,Charles Shea& Rebecca Lewthwaite (2009). Motor skill learning a performance: a review of influential factors. Medical Education 2010; 44: 75–84.
  3. Deci, E.L., Cascio, W.F., & Krusell, J. (1975). Cognitive evaluation theory and some comments on the Calder and Staw critique. Journal of Personality and Social Psychology, 31, 31-85.
  4. Torabi, farnaz. (2012). "comprision of different types of motivational interventional on the acquisition, retention and transfer basketball free throw. Motor behavior, number (11) , pp: 176-163.
  5. Lacy, A. C. (2011). Measurement & Evaluation in Physical Education and Exercise Science (Sixth Ed.).
  6. Hadavi, Farideh. (2011), Measurement and Evaluation in Physical Education, Tehran, Tarbiat Moallem University Publisher.