تأثیر خودگفتاری آموزشی و انگیزشی بر اعمال نیرو به زمین در اجرای ریباند بسکتبال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، گروه علوم شناختی و رفتاری، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران

2 دانشیار گروه علوم شناختی و رفتاری، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران

چکیده

مقدمه و هدف: انجام مداخلات روانی و آموزش مهارت‌های ذهنی می‌تواند سطح عملکردورزشکاران را بهبود بخشد. هدف پژوهش حاضر مقایسه تأثیر دو نوع خودگفتاری آموزشی و انگیزشی به عنوان مهارت‌های ذهنی موثر در عملکرد بهینه، بر اعمال نیرو به زمین در اجرای ریباند بسکتبال بود. روش شناسی: تعداد 24 بازیکن بسکتبال مرد با میانگین سنی 4±22 سال با سابقه حداقل پنچ سال فعالیت در رشته‌‌ی ورزشی بسکتبال به روش نمونه‌گیری در دسترس به‌عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب ‌شدند. در این تحقیق هر آزمودنی سه ریباند بسکتبال بر روی صفحه نیروسنج انجام داد. شرکت کنندگان در هر ریباند از یکی از سه روش خودگفتاری آموزشی، انگیزشی و بدون خودگفتاری استفاده می‌کردند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که افراد در زمان استفاده از خودگفتاری انگیزشی به‌طور معنی‌داری بهتر از زمان استفاده و عدم استفاده از خودگفتاری آموزشی عمل کردند. همچنین، نتایج نشان داد که بین استفاده از خودگفتاری آموزشی و اجرا بدون استفاده از خودگفتاری تفاوت معنی‌داری وجود ندارد. نتیجه‌گیری: استفاده از خودگفتاری انگیزشی به منظور بهبود اجرای مهارت‌هایی که نیازمند اعمال نیرو به زمین در اجرا هستند، سودمند است و بر استفاده از خودگفتاری آموزشی به این منظور برتری دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. Kolovelonis, A., M. Goudas, and I. Dermitzaki,(2011). The effects of instructional and motivational self-talk on students’ motor task performance in physical education. Psychology of Sport and Exercise. 12(2): p. 153-158.

 

  1. Hamilton, R.A., D. Scott, and M.P. MacDougall (2007), Assessing the effectiveness of self-talk interventions on endurance performance. Journal of Applied Sport Psychology. 19(2): p. 226-239.

 

  1. Hatzigeorgiadis, A., et al., (2009), Mechanisms underlying the self-talk–performance relationship: The effects of motivational self-talk on self-confidence and anxiety. Psychology of Sport and Exercise. 10(1): p. 186-192.

 

  1. Harvey, D., J. Van Raalte, and B. Brewer, (2002), Relationship between self-talk and golf performance. International Sports Journal. 6(1): p. 84-91.

 

  1. Hardy, J. & Zourbanos, N. (2016). Self-talk in sport. In R. Shinke, K. McGannon, & B. Smith. (Eds.). The Routledge International Handbook of Sport Psychology (pp. 449- 459). Oxfordshire, UK: Routledge.

 

  1. Zinsser, N., L. Bunker, and J.M. Williams, (2001), Cognitive techniques for building confidence and enhancing performance. Applied sport psychology: Personal growth to peak performance, p. 284-311.

 

  1. Harbalis, T., A. Hatzigeorgiadis, and Y. Theodorakis, (2008), Self-Talk in Wheelchair Basketball: The Effects of an Intervention Program on Dribbling and Passing Performance. International Journal of Special Education. 23(3): p. 62-69.

 

  1. Hardy, J., et al., (2005), Self-talk and gross motor skill performance: An experimental approach? Athletic Insight. 7(2).

 

  1. Hatzigeorgiadis, A., Y. THEODORAKIS, and N. Zourbanos, (2004), Self-talk in the swimming pool: The effects of self-talk on thought content and performance on water-polo tasks. Journal of Applied Sport Psychology. 16(2): p. 138-150.

 

  1. Johnson, J.J.M., et al., (2004), Self-talk and female youth soccer performance. Sport Psychologist. 18(1): p. 44-59.

 

  1. Hardy, J., Begley, K. & Blanchfield, A. (2015). It’s good but it’s not right: Instructional selftalk and skilled performance. Journal of Applied Sport Psychology, 27, 132-139. doi: 10.1080/10413200.2014.959624.

 

  1. Hardy, J., (2006), Speaking clearly: A critical review of the self-talk literature. Psychology of Sport and Exercise. 7(1): p. 81-97.

 

  1. Chroni, S., S. Perkos, and Y. Theodorakis, (2007), Function and preferences of motivational and instructional self-talk for adolescent basketball players. Athletic Insight: The Online Journal of Sport Psychology. 9(1): p. 19-31.

 

  1. Boroujeni, S.T. and M. Shahbazi, (2011), The Effect of Instructional and Motivational Self-Talk on Performance of Basketball's Motor Skill. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 15: p. 3113-3117.

 

  1. Theodorakis, Y., et al., (2000), The effects of motivational versus instructional self-talk on improving motor performance. Sport Psychologist. 14(3): p. 253-271.

 

  1. Hardy, J., E. Oliver, and D. Tod, (2009), A framework for the study and application of self-talk within sport. Advances in applied sport psychology: A review, p. 37-74.

 

  1. Weinberg, R.S. and D. Gould, (2010), Foundations of sport and exercise psychology. Human kinetics publishers.

 

.18        Abdoli B, Hardy J, Riyahi JF, Farsi A, (2017), A Closer Look at How Self-Talk Influences Skilled Basketball Performance, The Sport Psychologist, © 201 7 Human Kinetics, Inc, DOI: https://doi.org/10.1123/tsp.2016-0162.

 

  1. Edwards, C., D. Tod, and M. McGuigan, (2008), Self-talk influences vertical jump performance and kinematics in male rugby union players. Journal of sports sciences. 26(13): p. 1459-1465.

 

  1. Tod, D.A., et al., (2009), Effects of instructional and motivational self-talk on the vertical jump. The Journal of Strength & Conditioning Research. 23(1): p. 196-202.

 

  1. Hiroki Okuboa, M.H., (2011), Basketball free-throw rebound motions. Procedia Engineering,. 13 (2011) 194–199.

 

  1. Swann, C., Moran, A., & Pigott, D. (2015). Defining elite athletes: Issues in the study of expert performance in sport psychology. Psychology of Sport and Exercise, 16, 3-14. http://dx.doi.org/10.1016/j.psychsport.2014.07.004
  2. Hardy, J., C.R. Hall, and M.R. Alexander, (2001), Exploring self-talk and affective states in sport. Journal of sports sciences, 2001. 19(7):p. 469-475.

 

  1. Bandura, A., (1997), Self-efficacy: The exercise of control, New York: Freeman.

 

  1. Weinberg, R., R. Grove, and A. Jackson, (1992), Strategies for building self-efficacy in tennis players: A comparative analysis of Australian and American coaches. The Sport Psychologist; The Sport Psychologist.

 

  1. Landin, D. and E.P. Hebert, (1999), The influence of self-talk on the performance of skilled female tennis players. Journal of Applied Sport Psychology. 11(2): p. 263-282.