تدوین مدل سیستم مدیریت سایبرنتیک، سلامت سازمانی و یادگیری در فدراسیون‌های ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوب

2 دانشگاه ازاد سلامی واحد شهرری

3 استادیار پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی

4 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور- مرکز تحصیلات تکمیلی تهران

چکیده

امروزه سازمان‌ها برای موفقیت خود ناگزیر به پیاده‌سازی اصول ساختاری منسجم و توسعه سلامت و دانش می‌باشند. ازاین‌رو پژوهش حاضر باهدف بررسی تدوین مدل سیستم مدیریت سایبرنتیک، سلامت سازمانی و یادگیری در فدراسیون‌های ورزشی ایران تدوین گردیده است. روش تحقیق همبستگی بوده و به شکل میدانی صورت گرفته است. جامعه پژوهش کلیه کارکنان فدراسیون‌های ورزشی ایران می‌باشند. روش نمونه‌گیری در این تحقیق با توجه به حجم جامعه طبقه‌ای تصادفی انتخاب گردید (234 N=). بر این اساس 15 فدراسیون به‌طور تصادفی انتخاب گردید. در ادامه با توجه به ابزار تحقیق از روش نمونه‌گیری کل شمار برای یافتن حجم نمونه در فدراسیون‌های مذبور استفاده گردید که 192 پرسشنامه درنهایت دریافت گردید. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه‌ مدیریت ‌سایبرنتیک(89/0α =) و فرایند و فرهنگ یادگیری قربانی زاده ‌(1389) (92/0α =) و پرسشنامه سلامت سازمانی ‌لایدن ‌و‌ کلینگل (91/0α =) استفاده گردید. نتایج نشان داد که مدیریت سایبرنتیک دارای اثر مستقیم بر سلامت سازمانی و فرایند یادگیری و اثر غیر مستقیم بر فرهنگ سازمانی دارد. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده لزوم توجه ویژه به اخلاقیات، توسعه و آموزش ‌فناوری‌های‌ نوین، ایجاد جریان اطلاعات و رهبری ‌راهگشا در جهت ارتقاء‌ بهره‌وری مضاعف سازمان‌های ورزشی امری ‌مهم در رسیدن به اهداف و استراتژی‌های سازمان می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


  1. Aggestam, Lena. (2006). Learning organization or knowledge management, which came first, The Chicken or the Egg? Information technology and control, 35(3A), Pp. 295-302.
  2. Ghorbanizadeh, Vajhollah. (2013). Organizational learning and learning organization: An approach to knowledge management. Tehran: Baztab Publisher. [Persian].
  3. Herrmann, T; Loser, K.U. & Jahnke, I. (2007). Socio-technical Walkthrough (STWT): a means for Knowledge Integration. The Learning Organization, The international journal of knowledge and organizational learning management, 14(5), Pp. 450-464.
  4. Madan dar, Abbas.(2006). Adaptive Education and training. Fundamental theories. Jangal Publishing. Tehran.
  5. Dever, John T. (1997). Reconciling educational leadership and the learning organization. Community College Review. 25(2). Pp. 11-19.
  6. Ghorbanizadeh, Vajhollah & Asadpoor, Amin. (2010). The Role of Cybernetic- Scanning Management in Organizational learning process. Quarterly Journal of Industrial Management 6(16). Pp. 125-166. [Persian].
  7. Rahnavard, F. (1999). Organizational learning and Learning Organization. Quarterly Journal of Management and Development Process. 13(1), Pp. 21-32. [Persian].
  8. Goh, Swee & Richards, Gregory. (1997). Benchmarking the learning capabilities of European Management Journal, 15(5), Pp. 575-583.
  9. Tolbert, Amy S; McLean, Gary N & Myers, Ray C. (2002). Creating the global learning organization. International Journal of Intercultural Relations, 26, Pp. 463-472.
  10. Senge, Peter M. (1991). The fifth discipline: The art and practice of the learning New York: Century Business.
  11. Prewitt, Vana. (2003). Leadership development for learning organizations. Leadership & organization Development Journal, 24(2), Pp. 58-61.
  12. Rodrigues, Carl A (2007). Cybernetic-Scanning Management, Utilizing peoples and organizations and energies to attain greater efficiency. Kybernetes, 36(1), Pp. 17-31.
  13. Vallée. Robert. (2003). Cybernetics and systems, from past to future. Kybernetes, 32(5/6), Pp. 853 -857.
  14. Rowe, James. (2010). The cybernetics of organizing: management and leadership. Kybernetes, 39(7), Pp. 1100 –1111.
  15. Scott, Bernard; Shurville, Simon; Maclean, Piers & Cong, Chunyu. (2007). Cybernetic Principles for Learning Design. Kybernetes, 36(9/10), Pp. 1497-1514.
  16. Afshari, Mostafa; Kosaripoor, Mohsen & Honari, Habib. (2014). The study of cybernetic management operations at the stabilization of organizational health features in sport organizations. Journal of Sport Management Review, 25, PP. 101-122. [Persian]
  17. Alaghband, Ali. (1999). School Organization Health. Quarterly Journal of Management Education. 6(21), Pp. 14-33. [Persian].
  18. Bernerth, Jeremy B; Armenakis, Achilles A; Field, Hubert S. & Walker, H.Jack. (2007). Justice, cynicism & commitment: A study of important organizational change variables. Journal of applied behavioral science, 43(3), Pp. 303-326.
  19. Lynden, Julie A & Klingle, William E. (2000). Supervising organizational health. Supervision Journal, 73(8), Pp. 3-5.
  20. Soltan Hoseini, M,shabani bahar,gh,homaei,R.(2012). The amount of organizational health on life quality among Kohkiloye & Boyerahmad physical education office and sport staffs. Sport management review. Summer. No 14. Pp 89-105.
  21. Talebpour, M, Ramezani,M, Honari, H. (2013). Study of relationship between organizational health and effectiveness in physical education faculties among Tehran governmental universities. Sport management review. Spring. No 17. Pp 207-218.
  22. Raduan, Che Rose; LooSee, Beh; Jegak, Uli and Khairuddin, Idris. (2006). Quality of Work Life Implications of Career Dimensions. Journal of Social Sciences, 2(2), Pp. 61-67.
  23. Dobers, Peter & Soderholm, Andres. (2009). Translation and inscription in development projects: Understanding environmental and health care‐related organizational change. Journal of Organizational Change Management, 22(5), Pp. 480–493.
  24. Daft, Richrad L. (2005). Organization Theory and Design. Translated by: Ali Parsaeian & Seyed Mohammad A’arabi. Tehran: Culture & Management Publication. Cultural Research Bureau. [Persian].
  25. Asadpoor, Amin. (2010). The Role of Cybernetic- Scanning Management in Organizational learning process: Case Study in Iran Khodro Co. MA Thesis. Tehran: university of Allameh Tabataba’i. [Persian].
  26. Parsch, Janet H. and Baughman, M Sue. (2010). Towards Healthy Organizations: The Use of Organization Development in Academic Libraries. The Journal of Academic Librarianship, 36(1), Pp. 3–19.
  27. Ramdass, Mala & Lewis, Theodore. (2012). towards a model for research on the effects of school organizational health factors on primary school performance in Trinidad & Tobago. International Journal of Educational Development, 32(3), Pp. 482-492.
  28. R.A. (2001). Encyclopedia of Physical Science & Technology, (3rd Ed), New York: Academic Press.
  29. Lok, Peter; Rhodes, Jo & Westwood, Bob. (2011). The mediating role of organizational subcultures in health care organizations. Journal of Health Organization and Management, 25(5), Pp. 506–525.
  30. Hoy, Wayne. K. & Miskel, Cecil. G. (2013). Educational administration: Theory, research, and practice. 9th Translated by: Mir Mohammad Seyed Abbaszadeh, Urima: University of Urima Publication. [Persian].
  31. Clark, A. (2007). Health related quality of life and employment. Journal of Human Development, 14(2), Pp. 101-111.
  32. Marquardt, M. J. (2006). Building the Learning Organization: Mastering the five Elements for Corporate Learning. Translated by: Mohammad Reza Zali, Tehran: University of Tehran Publication. [Persia].
  33. Chelladurai, Packianathan & Chang, Kyungro. (2000). Targets and standards of quality in sport services. Sport Management Review, 3(1), Pp: 1-22.
  34. Colquitt, Jason A; LePine, Jeffrey A & Noe, Raymond A. (2000). Toward an integrative theory of training motivation: A meta-analytic path analysis of 20 years of research. Journal of Applied Psychology, 85(5), Pp. 678-707.
  35. Braynion, Paula. (2004). Power & leadership. Journal of Organization Powerand Management, 18(6), Pp. 447-463.