تعیین ارتباط بازاریابی داخلی با کیفیت خدمات در اداره کل ورزش و جوانان استان گلستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیارمدیریت ورزشی دانشگاه مازندران-با بلسر -ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

3 دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران

چکیده

مقدمه و هدف: مفهوم بازاریابی درونی یک رویکرد نسبتا تازه ای است که توسط محققان مورد تحقیق قرار می گیرد و سازمان ها خود را با آن مطابقت می دهند تا کیفیت محصولات و خدمات خود را افزایش دهند و عملکرد بهتری داشته باشند. هدف از تحقیق حاضر آزمون تأثیر بازاریابی درونی بر کیفیت خدمات ارائه شده در اداره کل ورزش و جوانان استان گلستان بود.

روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع همبستگی و از حیث هدف، کاربردی بود که با رویکردی کمی انجام شد. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان بودند ( 110 نفر). از آنجا که تعداد کارکنان محدود می باشد، جامعه برابر نمونه در نظر گرفته شد. جهت گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه سرو کوال توسط پاراسورامان و همکاران (1985) و پرسشنامه بازاریابی درونی برگرفته از مطالعه مونی و فورمن (1995)استفاده شد. سطح معنی داری برای آزمون ها (05/0p≤) در نظر گرفته شد.

نتایج:نتایج آزمون مدل مفهومی تحقیق نشان داد که بازاریابی درونی بر کیفیت خدمات در اداره کل ورزش و جوانان استان گلستان تأثیر دارد(05/0p≤). مدیران بایستی از کارکنان در تدوین چشم انداز یاری بگیرند و چشم اندازی را ترسیم کنند که در خور سازمان و مورد توافق اکثریت باشد. همچنین با توسعه آموزش و مهارت کارکنان و سیستم پاداش دهی مبتنی بر شایستگی، کارکنان را در جهت بهبود عملکردشان حمایت نماید.

کلیدواژه‌ها


  1. #

    1. Abazari, M., Ghorbani, H. (2011). “The Effect of Internal Marketing on Organizational Commitment from Market-Orientation Viewpoint in Hotel Industry in Iran”. International Journal of Marketing Studies. 3(1). Pp:45-59.
    2. Abbasi, M., R.; Salehi (2011). "The effect of internal marketing on the customer in the insurance industry." Insurance Journal, the twenty-sixth year, 2, pp: 145-176.
    3. Awan, H., M. ; Siddiquei, A., N.; Jabbar, A.; Abrar, M.; Baig, S. A. (2015). Internal Marketing and Customer Loyalty: A Dyadic AnalysisJournal of Service Science and Management, 8,. Pp: 216-228.
    4. Barzoki, A., S. (2013). “Study the Relationship of Internal Marketing with Job Satisfaction, Organizational Commitment and Organizational Citizenship Behavior”. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences. , 3. Pp: 56-78.
    5. Calin, B., M. (2008). ” Internal Marketing and performance in services organizations”. 2008/ACTA Technica coviniensis - Bulletin of engineering. Tome I.
    6. Christopher, M.G., Payne, A. and Ballantyne, D.F. (1991), Relationship Marketing: Bringing Quality, Customer Service and Marketing Together, Butterworth Heinemann/CIM, Oxford and Stoneham, MA.
    7. Dalvi Esfahan. M.,R. ; Taleghani, M. & Rajaee, M., B. (2013). “The Effect of Internal Marketing on Outcomes and Factors Organizational Commitment”. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 3(1). pp:429-435.
    8. Dennis, J. C. (1995), The Managerial Implications of the Learning Organization: A New Tool for Internal Marketing, Journal of Services Marketing, 9. Pp: 43-51.
    9. Foreman, S. K. & A. H. Money (1995), Internal Marketing: Concepts, Measurement, and Application, Journal of Marketing Management, 11. Pp: 775-768.

    10.Greene ،W.E, Walls, G.D. and Schrest, L.J. ; (1994) Internal Marketing: The Key to External Marketing Success, Journal of Services Marketing, 8(4). Pp: 5-15.

    11.Gronroos, C.,(2000),"service management and marketing :a customer relationship management approach", second edition , John Wiley.

    12.Hasangholi por, T., Esfandiani, M. R, Sajedi far, A. A & Mohammadi, E. (2012). The effect  of electronic service quality and customer satisfaction in building trust in the online financial services industry: the study of brokerage firms active in the Tehran Stock Exchange. Journal of Economics and New Business, 8th year, pp:29-30.

    13.Hitt, M.A., Ireland, R.D., Hoskisson, R.E.,(2007), Strategic management :competitiveness and globalization, seventh edition, Thomson- southwestern publication

    14.Hogg, G. & Carter, S. (2000).Employee attiudes and response to internal marketing. internal marketing:Directions for management, Routledge,London, pp:109-124.

    15.Hosseini, Seyed Yqvb.rhmany, Dawn (1390), "The effect of internal marketing on organizational performance in corporate travel services in Tehran, using structural equation modeling" Scientific-Research .fslnamh second Nvyn.sal marketing, the first number, serial number (4). pp: 111-128

    16.Kaplan, R. And Norton, d. (1995). "Strategy Maps: Converting Intangible Assets into Tangible consequences". Translator Hossein Akbari, Amir Masoud Soltani and civil,ndustrial and Ariana Research Group.

    17.Kordnayyj, A.,A. (2001). Customer-oriented, excellent organizational success". Journal of Management Studies, p: 43.

    18.Kotler, P. & Keller, K., (2006), Marketing Management, 12 th edition. Prentice-Hall, International Editions.

    19.Kotler, Ph and Armstrong, G. (2005). "Principles of Marketing", translation Bahman forozandeh, Atropat publication.

    20.Lee, C. & Chen, W.J. ;( 2005)"The Effects of Internal Marketing and Organizational Culture on Knowledge Management in the Information Technology Industry", International Journal of Management, 22(4). Pp:661-672.

    21.Meemar,J., Abdullahi, M. & Mohammadi, A. (2013).  "Determination and modeling of the determinants of customer satisfaction in the private collection of sports-entertainment: modeling analysis of the" Journal of Sport Management, 5(18). Pp:34-56.

    22.Narver, J.C. and Slater, S.F. (1990), “The effect of a market orientation on business Profitability”, Journal of Marketing. 54(4). Pp: 20-35.

    23.Papasolomou-Doukakis, I. (2002), ‘ The role of employee development in customer relations: The case of UK retail banks ’ ,Corporate Communications :An International Journal ,7 (1): pp: 62-76.

    24.Reichheld F., Sasser, W.E. Jr. (1999); Zero defection: quality comes to services; Harvard Business Review,68.

    25.Suleyman. M.Y. (2014). “The Role of Internal Marketing on Job Satisfaction and Turnover Intention: An Empirical Investigation of Sport and Physical Activity Organizations.” Ege Academic Review, 14(1).pp: 137-146.

    26.Tabatabai Hnzayy, S.V., Akhavn, N. (2010). Relationship between internal marketing and service quality: A Case Study of the Agricultural Bank. National Conference on the Iranian leadership and management challenges. Islamic Azad University, Science and Research Branch of Isfahan.

    27.Zaryvar, F.; Ziaee, M., S.; Nargesyan J. (2011).  "Factors affecting customer satisfaction using SERVQUAL model," Journal of Marketing Research New Year, 3. Pp:12-31.#