ارائه مدل معادلات ساختاری تأثیرکیفیت خدمات و ارزش درک شده برتبلیغات دهان به دهان مشتریان در باشگاه‌های ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزشی، پردیس علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

2 گروه مدیریت ورزشی،واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج، ایران

3 گروه مدیریت ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: بازاریابی و حفظ مشتری برای باشگاه‌های ورزشی از اهمیّت بسزایی برخوردار است. از این‌رو پژوهش حاضر ارائه مدل معادلات ساختاری تأثیر کیفیت خدمات و ارزش درک شده را بر تبلیغات دهان به دهان مشتریان باشگاه-های ورزشی شهر سنندج را بررسی کرده است.
روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی و از حیث نتایج کاربردی و روش گردآوری داده‌ها به صورت میدانی انجام گرفت. ابزار اندازه‌گیری برای متغیرهای پژوهش پرسشنامه کیفیت خدمات یی‌چین لیو (2008)، ارزش درک شده اگرت و اولاگا (2002) و تبلیغات دهان به دهان کیم (2008) که روایی و اعتبار آن در یک مطالعه مقدماتی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 84/0، 82/0 و 73/0 بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از رگرسیون خطی ساده و چندگانه در سطح معنی‌داری 05/0>p انجام گرفت.
یافته‌ها: متغیر کیفیت خدمات متغیری است که توانسته به صورت مستقیم و به صورت غیرمستقیم از طریق ارزش درک شده بر تبلیغات دهان به دهان مشتریان اثر بگذارد. میزان تاثیر مستقیم متغیر کیفیت خدمات بر تبلیغات دهان به دهان 54/0 است که نشان می دهد به ازای یک واحد تغییر در متغیر کیفیت خدمات میزان تبلیغات دهان به دهان مشتریان به میزان 54/0 واحد تغییر خواهد کرد. به عبارتی با افزایش کیفیت خدمات میزان تبلیغات دهان به دهان نیز افزایش خواهد یافت. همچنین میزان تأثیر مستقیم متغیر ارزش درک شده بر تبلیغات دهان به دهان 43/0 و میزان تأثیر کیفیت خدمات از طریق ارزش درک شده بر تبلیغات دهان به دهان مشتریان 93/0 بود.
بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج بدست آمده از پژوهش کیفیت خدمات و ارزش درک شده بر تبلیغات دهان به دهان در بین مشتریان باشگاه‌های سنندج تأثیر دارد که این امر می‌تواند تبیین بهتری از عوامل مؤثر بر تبلیغات دهان به دهان به دست دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1.  

    1. Holbrook, M. B. (1994). The nature of customer`s value: An axiology of service in consumption experience, CA:Sage Publications.
    2. Brown J. J, Reingen P. H. (1987). "Social ties and word of mouth referral behavior", Journal of Consumer Research, Vol. 14, pp. 350-362.
    3. East, R., Hammond, K., & Lomax, W. (2008). Measuring the impact of positive and negative word of mouth on brand purchase probability. International Journal of Research in Marketing, 25(3), 215-224.
    4. Wang, Y. Lo, H., and Yang, Y. (2004). An Integrated framework for service quality, customer value, satisfaction, Evidence from china's telecommunications industry, Information Systems Frontiers, Vol. 6, No.
    5. Ryu, K., Han, H., & Kim, T.-H. (2008). the relationships among overall quick-casual restaurant image, perceived value, customer satisfaction, and behavioral intentions. International Journal of Hospitality Management, 27(3), 459-469.
    6. Anderson, E. W. (1998). Customer satisfaction and word of mouth. Journal of service research, 1(1), 5-17.
    7. Derbaix, C., &Vanhamme, J. (2003). Inducing word-of-mouth by eliciting surprise–a pilot investigation. Journal of economic psychology, 24(1), 99-116.
    8. Jiewanto, A., Laurens, C., &Nelloh, L. (2012). Influence of Service Quality, University Image, and Student Satisfaction toward WOM Intention: A Case Study on Universities PelitaHarapan Surabaya. Procardia-Social and Behavioral Sciences.
    9. Wang, Y. Lo, H., and Yang, Y. (2004). An Integrated framework for service quality, customer value, satisfaction, Evidence from china's telecommunications industry, Information Systems Frontiers, Vol. 6, No.
    10. Sajjadi ,S.N., Mahmoodi, A., Goodarzi, M.  Mizani, M.(2012).A comparison of service quality provided by public and private sport clubs (body building and fitness) in Tehran based on customers viewpoints. Contemporary Studies on Sport Management, Volume 1, Issue 2, Page 33-48.(Text in Perian)

    11.Khatibzade, M.,Kozechiyan, H., Honarvar, A. (2013).The role of sport tourism service quality in sport tourists’ intent to return.Journal of Sport Management Review, No (17), Page: 189-204.(Text in Persian)

    1. Yousefi, B.,Hassani, Z. (2010).Principles of Sport Marketing. Kermanshah .Published of Razi University.(Text in Persian)
    2. Almani, A., Shirvani, H.A.,Gilaninia,s.(2012),A study of factors influencing positive word of mouth in the banking industry, Middle–East Journal of Scientific Research,11(4),pp.454-460.
    3. Lai,W-H., QuangVinh,N (2012). A Study of Analyzing the Selection of Promotion Activities and Destination Attributes in Tourism Industry in Vietnam From the Perspective of Tourism Industrial Service Network (TISN).International Journal of Social and Human Sciences (6), 330-336.

    15.Chia, M. C., Chin, T. C., Chin, H. H. (2002). "A review of service quality in corporate and recreational sport/fitness programs". The Sport Journal,5(3), 1-9.

    16. Ranjbarian, B.,  Rashid Kaboli, M., Sanayei , A.  Hadadian , A. (2012). An Analysis of Relationship between Perceived Value, Perceived Quality, Customer satisfaction and Re-purchase Intention in Tehran Department Stores .Quarterly Journal of Business Management. Volume 4, Issue 11, 55-70. (Text in Persian).

    17. Smaeili,M., Ehsani, M ., Kouzechian, H ., Honari , H. (2015).  A Study of Service Quality Dimensions in Sport Tourism ''designs a model for influence of water sport center's service quality on loyalty، customer satisfaction، perceived value and consumer behavior". Journal of Sport Management Review, 2015. Issue 26,Pages 37-58.(Text in Persian)

    1. Forrate, H., Joukar. A. A., Banijamal, F. (2014). Providedthe Positive Role Model for Assessing the Factors Affecting Oral Advertisement in Management Of Municipal of Business (Case Study Boroujerd the Ansar Bank). Quarterly Geographical Journal of Cheshmandaz-E-Zagros. Volume 6,N(19), 143-160.(Text in Persian)
    2. MazloumiSovini,F.,Jaberi ,A.,Moradi , M.,Khazaei pool.J. (2013). Examining the effect of service quality of sport tourism destinations on mouth to mouth advertisement (Case study of sport tourists in Noshahr). Vol(2),Issue(6),19-38.(Text in Persian)
    3. Martin, W. C., &Lueg, J. E. (2013). Modeling word-of-mouth usage. Journal of Business Research, 66(7), 801-808.
    4. Purnasari, H., &Yuliando, H. (2015). How Relationship Quality on Customer Commitment Influences Positive e-WOM. Agriculture and Agricultural Science Procardia, 3, 149-153.
    5. Kitapci, O., Akdogan, C., &Dortyol, İ. T. (2014). The Impact of Service Quality Dimensions on Patient Satisfaction, Repurchase Intentions and Word-of-Mouth Communication in the Public Healthcare Industry. Procardia-Social and Behavioral Sciences, 148, 161-169.
    6. Akbari, M.,Kazemi, R.,Haddadi, M. (2016). Relationship marketing and word-of-mouth communications: Examining the mediating role of customer loyalty. Marketing and Branding Research 3pp: 63-74.
    7. Dabholkar, P. A., Thorpe, D. I., &Rentz, J. O. (1995). A measure of service quality for retail stores: scale development and validation. Journal of the Academy of Marketing Science, 24(1), 3-16.
    8. Lai, F., Griffin, M and Babin, B,J.(2009). How quality, value, image, and satisfaction create loyalty at a Chinese telecom. Journal of Business Research 62,980-986.