شناسایی و اولویت بندی عوامل زیرساختی مربوط به توسعه گردشگری ورزشی استان مازندران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد عضو هیات علمی مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران

2 دانشیار عضو هیات علمی مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران

3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران

چکیده

مقدمه: گردشگری به عنوان یک صنعت بزرگ و مهم به سرعت در حال توسعه است. رشد فزاینده صنعت گردشگری، بالاخص گردشگری ورزشی به عوامل زیادی مربوط می شود که یکی از این عوامل، زیرساخت‌ها می‌باشد. لذا هدف از تحقیق حاضر، شناسایی و اولویت‌بندی عوامل زیرساختی مربوط به توسعه گردشگری ورزشی استان مازندران بوده است.
روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل: اساتید مدیریت‌ورزشی( 13n= )، کارشناسان و روسای هیات‌های ورزشی اداره کل ورزش و جوانان( 45n= ) و کارشناسان گردشگری استان مازندران( 37n= ) بودندکه مجموعا 95 نفر به صورت تمام‌شمار و هدفمند به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق‌ساخته‌ای بود که روایی صوری و محتوای آن توسط اساتید مدیریت ورزشی(15n=) و کارشناسان گردشگری(6n= ) مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 86/0=α به‌دست آمد. پرسشنامه بر اساس مقیاس 5 ارزشی لیکرت طراحی شد و پس از توزیع، تعداد 83 پرسشنامه قابل استفاده به دست آمد(83n= ). در تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها از نرم افزار spss و روش تحلیل عاملی برای تعیین میزان اهمیت زیرساخت‌های گردشگری ورزشی استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که در زمینه عوامل زیرساختی مربوط به توسعه گردشگری ورزشی استان مازندران، توسعه زیرساخت‌های مربوط به خدمات اینترنتی و اطلاع‌رسانی(91/0β=) در درجه اول اهمیت و بهکارگیری استانداردهای بینالمللی در ارائه خدمات گردشگری ورزشی (62/0β=) در درجه آخر اهمیت قرار داشت.
نتیجه‌گیری: باید توجه داشت که توسعه گردشگری ورزشی، زمانی ممکن خواهد بود که همه عوامل زیرساختی و تسهیلاتی اثرگذار گردشگری ورزشی، مورد توجه قرار گیرد و متناسب با آن راهکارهایی از جمله: تسهیل استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات، مشارکت فعال کارکنان در تمامی مراحل از جذب گردشگر تا ارائه خدمات، ایجاد امکانات و تجهیزات استاندارد ورزشی و تقویت سیستم حمل و نقل، جهت توسعه زیرساخت‌های گردشگری ورزشی داده شود.

کلیدواژه‌ها


 

 

  1.  

    1. Naderpoor, Zahra, (2011), a comparative studyoftourisminfrastructure in Iranand Australia, http://dokh.persianblog.ir/page/2. [persian]
    2. Jahanbakhsh Ganjeh, Mehdi; Jafari Marzeeh, Rajabpour, Mehdi; Manochehri, Vahid. (2012). “Feasibility study of the capabilities of protected area of Dena by SWOT”, Tourism and sustainable development conference. Islamic Azad University, Hamedan branch. http://www.civilica.com/Paper-ICSAU02-ICSAU02_1374.html [persian]
    3. Samadian, Aboalfazl; Hosseini, Seyed Hasan; Mirganeh Negineh, Ava. (2009). Role ofeducation on infrastructuredevelopmentin the tourism industryof Iran, human geography research quarterly, 1(4), Pp: 105-118. [persian]
    4. Mahmoodi yekta, Mehdi, (2008), Identify of inhibiting and absorption Factors of active sports man tourists traveling to thesis of master, university of Isfahan. [persian]
    5. Adelkhani, Amin, 2015, sport tourism, oppurtunities and challenge, Socio-cultural Research Department, Office of Cultural Studies, Serial number: 14588, Pp: 1-22[persian]   
    6. Honarvar, Afshar (2005). “Effective factors on tourism development resulting from holding international sports events in the country in sport and tourism managers point of view”, M.Sc. thesis, Tarbiat Moallem University. [persian]
    7. Williams D.R.; Schreyer R.; Knopf R.C. (1990). The effect of the experience use history on the multidimensional structure of motivations to participate in leisure activities. Journal of Leisure Research 22, pp. 36-54.
    8. Mosavi Gilani, Reza ; Asadi, Hasan; Sajjadi, Nasrolah, 2012, Segmentation of Iran Sport Tourism Market for Foreign Tourists and a Model of Target Market, Journal of Sport Management, Volume 4, Issue 12, Page 37-59 [persian]
    9. Khosravi, Hossein (2007).“Urban space and sport tourism”, presented as lecture in the first national conference of city and sport. Tehran. http://www.civilica.com/Paper-NCCS01-NCCS01_004.html [persian]

    10.Hinch, T.; Higham, J. (2003). Sport tourism development. Channel View Publication. UK.

    11.Shojaee, Vaheed; Tojari, Farshad; Soleymani Tapehsari, Bahareh; Dosti pasha, Morteza. (2013). “Analyzing the strengths and weaknesses of sport tourism in the Mazandaran province”, Journal of sport management and motor behavior, Mazandaran University, Year 8, Pp. 15-36.[persian]

    12.Razavi, Seyed Mohammad Hossein; Hosseini, Seyed Emad; Khajepour, Akram (2014). “Studying effective natural attractions in developing sport tourism in the Mazandaran province”,  Jounal of sport management and motor behavior, Mazandaran University, Year 9, issue 17, P. 15-26. [persian]

    13.Gibson H I, Williming C, Holdmak T C. Small scale event sport tourism: fans as tourists. Tourism Management. 2008: 6(24): 19-18.

    14.Moharamzadeh, Mehrzad, (2014), Study sport marketing capacity to develop and promote sports in Iran, with an emphasis on martial arts, sport management studies, 25. Pp: 53-64. [persian]

    15.Wäsche, Hagen. (2015). Interorganizational cooperation in sport tourism: A social network analysis, Sport Management Review, Volume 18, Issue 4, Pp: 542-554

    16.Qadiri Masoom, Mojtaba; Soori, Farshad; Shafii Arabi, Mirali; Bahrami, Mojtaba, 2013, Evaluation and leveled the Effective Components in Rural Tourism Marketing, with Marketing Mix (7P)(Case Study: selected Provinces in mazandaran), Urban Management, 2013(Issue 32), Pp: 139-152[persian]

    17.Lahmian, Reza; Shafiee Arabi, Mirali; Eslamirad, Ghorban; Barariee, masoumeh, 2014, The investigation of the rate of tourists interest to use resorts in sari county, Journal of Geographical Science, P: 175[persian]

    18.Maraseli, Aziz, (1995), Estimates of foreign tourism demand and supply functions in Iran, thesis of master, Faculty of Humaniyies Sciences, university of Tarbiyat Moallem. Tehran [persian]

    19.Bayat, Hossein; SeyedAmeri, Mirhassan; Hosseinpour, Eskandar; Fathi Kejal, Farough, (2013), the Evaluation of Effective Factors of Tourism Development Consequent of National Sport Events from the Sport Authorities’ Point of View, Journal of Iranian Social Development Study. Volume 5, Issue 2, Pp: 73-82. [persian]

    20.Getz, D. (2008), Event tourism: Definition, evolution, and research, Tourism Management, 29, 403–428.

    21.Ghezelsoflou, Hamid. Kalateh seyfari, Masoumeh. Ghorbanzadeh Zaafarani, Seyed Ghasem. Chourli, Ali, (2015), investigates challenges of sports tourists, traditional indigenous games festival in Golestan Province Case Study: Horse races and Guroosh wrestling, New Trend in Sport Management. Volume 11, Issue 22, Pp: 211-218. [persian]

    22.Noubakht, farzad. Atghia, nahid. Amiri, mojtaba. Ghareh khani, hasan. Ashrafi, negar. (2014). The survey of effective factors in sport tourism development in ardabil province and present of executive sterategies, quarterly of sport sciences, Volume 6, Issue 13, Pp: 103-123. [persian]

    23.Coates, D& Humphreys, B(2001), Professional sports facilities, franchises and urban economic development, Public finance and management, no. 3, Pp. 335-357.

    24.Solberg H. & Preuss H. (2007). Major Sport events and long-term tourism impacts. Journal of sport Management, 21. 213,234.

    25.Soltan Hoseini, M. Salimi, M. Honari, H. (2013). Analyzing Effective Criteria on Attraction the Foreign Sport Tourists to Iran. Urban - Regional Studies and Research Journal. Vol. 5 – No. 18, : 7-12

    26.Giridhar, b. Sai. (2007), himachal tourism: a swot analysis, international marketing conference on marketing & society, IIMK. P: 252 .Part III – Social, Public Service

    27.Gratton, Chris; Henry, Ian (2001). Sport in the City: the role of sport in economic and social regeneration. Routledge, Florence, KY, USA.

    28.Deenihan, Gerard & Caulfield, Brian. (2015), Do tourists value different levels of cycling infrastructure? , Tourism Management, Volume 46, PP: 92–101

    29.Ghafouri, arzad; Honarvar, Afshar; Nematpoor, Rafiah, 2014, An Investigation of Influential Factors on Development of Water Sport’s Tourism in Coastal Cities of Mazandaran, sport management and development, A Biannual Journal, University of Guilan, Article 3, Volume 2, Issue 2, Pp: 19-30[persian]

    30.Thomas. Hinch. (2006). Canadian Sport and Culture in the Tourism, Marketplace, TourismGeographies, 8(1), 5 – 30.

    31.Kim won young, Jun Ho Mun, Walker, Matthew, Drane, Dan. (2015). Evaluating the perceived social impacts of hosting large-scale sport tourism events: Scale development and validation, Tourism Management, Volume 48, June 2015, Pp: 21–32

    32.Hingtgen, Nathan.  Kline, Carol, Fernandes, Luci. McGehee, Nancy Gard. (2015), Cuba in transition: Tourism industry perceptions of entrepreneurial change, Tourism Management, Volume 50, October 2015, Pp: 184–193

    33.Mahmoodi yekta, Mehdi, Zabihi, Esmaeil, Jorabloo, Masood and Haji Anzehaie, Zahra. (2014). the role of Cultural and Substructure components on decreasing sport tourism in Iran. Advances in Applied Science Research, 2014, 5(2):13-17

    34.Shahriary, Bahman; Hemmati Nezhad, Mehr Ali; Malek Akhlagh, Esmaeil, 2015, Identify of Strategic Alliances in Development Sport Tourism in Northern Provinces of Iran, sport management studies, Article 3, Volume 7, Issue 30, Pp: 55-70[persian]

    35.Development program of Physical Education and Sport sector in Mazandaran Province (1389-1393). Administration of sport and youth,Pp: 44-47 [persian]