اعتباریابی نسخة فارسی مقیاس خودکارآمدی مربیگری-2

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیآت علمی

2 هیآت علمی دانشگاه مازندران

3 ندارد

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی نسخة فارسی مقیاس‌ خودکارآمدی مربیگری-2 بود. به این منظور، 250 مربی مرد و زن در سه سطح مهارتی و در 10 رشتة ورزشی (تیمی و انفرادی) به صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و نسخة فارسی مقیاس‌ خودکارآمدی مربیگری-2 را تکمیل کردند. از روش باز ترجمه به منظور بررسی صحت ترجمه استفاده شد. جهت تعیین روایی سازۀ از تحلیل عاملی تأییدی و جهت بررسی همسانی درونی مقیاس‌، از ضریب آلفای کرونباخ و جهت بررسی پایایی زمانی از ضریب همبستگی درون طبقه‎ای استفاده شد. نتایج پژوهش نشان‌دهندۀ برازش مطلوب مدل مقیاس‌ خودکارآمدی مربیگری-2 بود. به طوری که شاخص‌های برازندگی (RMSEA، 055/0؛ CFI، 95/0 و TLI، 94/0)، همسانی درونی (انگیزش 85/0، راهبردهای بازی 85/0، تکنیک‌های آموزشی 85/0، پرورش شخصیت 85/0، وضعیت جسمانی 86/0 و کل مقیاس 86/0) و پایایی زمانی (انگیزش 81/0، راهبردهای بازی 79/0، تکنیک‌های آموزشی 79/0، پرورش شخصیت 83/0، وضعیت جسمانی 78/0 و کل مقیاس 79/0) بیانگر روایی و پایایی مطلوب نسخة فارسی مقیاس‌ خودکارآمدی مربیگری-2 می‌باشد. یافته‎های پژوهش حاضر نشان می‎دهد که نسخة فارسی مقیاس‌ خودکارآمدی مربیگری-2 از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است. بنابراین نسخة فارسی مقیاس‌ خودکارآمدی مربیگری-2 می‎تواند به عنوان یک ابزار مناسب جهت مطالعه و ارزیابی خودکارآمدی مربیان ایرانی مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


  1. 1.Hardy, L., J.G. Jones, and D. Gould, Understanding psychological preparation for sport: Theory and practice of elite performers. 1996: John Wiley & Sons Inc.

    2.Melbye, L., G. Tenenbaum, and R. Eklund, Self‐objectification and exercise behaviors: The mediating role of social physique anxiety. Journal of Applied Biobehavioral Research, 2007. 12(3‐4): p. 196-220.

    3.Bandura, A., et al., Role of Affective Self‐Regulatory Efficacy in Diverse Spheres of Psychosocial Functioning. Child development, 2003. 74(3): p. 769-782.

    4.Chase, J.M., Towards a really unified theory for metacommunities. Functional Ecology, 2005. 19(1): p. 182-186.

    1. Feltz, D.L. and C.D. Lirgg, Self-efficacy beliefs of athletes, teams, and coaches. Handbook of sport psychology, 2001. 2(2) p: 340-361.

    6.Carron, A.V., Cohesiveness in sport groups: Interpretations and considerations. Journal of Sport psychology, 1982.

    7.Manley, J.L. and A.R. Krainer, A rational nomenclature for serine/arginine-rich protein splicing factors (SR proteins). Genes & development, 2010. 24(11): p. 1073-1074.

    8.Myers, G.J., C. Sandler, and T. Badgett, The art of software testing. 2011: John Wiley & Sons.

    9.Kavussanu, M., Moral behaviour in sport: A critical review of the literature. International Review of Sport and Exercise Psychology, 2008. 1(2): p. 124-138.

    10.Horn, R., Coupled movements in voltage-gated ion channels. The Journal of general physiology, 2002. 120(4): p. 449-453.

    11.Chelladurai, P. and S. Saleh, Preferred leadership in sports. Canadian Journal of Applied Sport Sciences, 1978. 3(2): p. 85-92.

    12.Smith, R.E., F.L. Smoll, and N.P. Barnett, Reduction of children's sport performance anxiety through social support and stress-reduction training for coaches. Journal of applied developmental psychology, 1995. 16(1): p. 125-142.

    13.Gandy, O.H., Communication and race: A structural perspective. 1998: Arnold London.

    14.Vaynberg, M.M., Double circuited refrigeration system with chiller. 1997, Google Patents.

    1. Nikavar, A., et al., Nakysa Hooman.Tehran University of Medical Sciences (TUMJ), 2002. 60: p. 341-346.

    16.Lintermans, M. and A. Parks, The status of trout cod Maccullochella macquariensis in Bendora Reservoir, ACT: Results of 1992/93 and 1995 monitoring. 1995: Wildlife Research Unit.

    17.Denham, C.H. and J.J. Michael, Teacher Sense of Efficacy: A Definition of the Construct and a Model for Further Research. Educational Research Quarterly, 1981. 6(1): p. 39-63.

    18.Feltz, D., et al., Development of the multidimensional coaching efficacy scale. Journal of Educational Psychology, 1999. 91: p. 765-776.

    19.Vargas-Tonsing, T.M., A.L. Warners, and D.L. Feltz, The predictability of coaching efficacy on team efficacy and player efficacy in volleyball. Journal of Sport Behavior, 2003. 26(4): p. 396-407.

    1. Jowett, S. and V. Chaundy, An Investigation Into the Impact of Coach Leadership and Coach-Athlete Relationship on Group Cohesion. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 2004. 8(4): p. 302.

    21.Lee, K., L. Malete, and D. Feltz, The effect of a coaching education program on coaching efficacy. International Journal of Applied Sport Sciences, 2002. 14: p. 55-67.

    22.Myers, N.D., E.W. Wolfe, and D.L. Feltz, An evaluation of the psychometric properties of the coaching efficacy scale for coaches from the United States of America. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 2005. 9(3): p. 135-160.

    23.Lee, J., Analysis of factors associated with coaching efficacy among New Mexico high school coaches. 2013.

    24.Myers, N.D., et al., The Coaching Efficacy Scale II—High School Teams. Educational and Psychological Measurement, 2008. 68(6): p. 1059-1076.

    1. Myers, N., D. Feltz, and M. Chase, Proposed Modifications to the Conceptual Model of Coaching Efficacy and Additional Validity Evidence for the Coaching Efficacy Scale II-High School Teams. Research quarterly for exercise and sport, 2011. 82(1): p. 79-88.

    26.Kline P. Principles and practice of structural equation modelling. 3nd ed. New York: The Guildford Press; 2011. P. 9-64

    27.Meyers L S, Gamst G, Guarino A J. Applied multivariate research: Design and interpretation.2thed. Thousand Oaks: SAGE Publications, Inc; 2006. P. 77-83. 

    28.Human H A. Structural equation modeling using LISREL software. 3 ed: Samt:2008. . in persian.

    29.Schutz R W, Gessaroli M E. Use, misuse, and disuse of psychometrics in sport psychology research. In R. N. Singer, M. Murphy, & L. K. Tennant (Eds.), Handbook of Research on Sport Psychology.3thed. New York: Macmillan; 1993. P. 901–17. 

    30.Brown T. Confirmatory factor analysis for applied research: The Guilford Press. New York. 2006. P .66-71. 

    31.Thomas J R, Nelson J K, Silverman S J. Research methods in physical activity.3thed. Usa: Human Kinetics; 2005. P. 9- 122. 

    32.Zeidabadi R, Rezaie F, Motashareie E. Psychometric Properties and Normalization of Persian Version of Ottawa Mental Skills Assessment Tools (OMSAT-3). Sport Psychology Review. 2014;3(7):63-82. in persian.

    1. Hu Lt, Bentler PM. Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: a multidisciplinary journal. 1999;6(1):1-55.
    2. Terry P C, Lane A M, Fogarty G. Construct validity of the profile of mood states-a for use with adults. Psychol Sport Exerc. 2003; (4): 39- 125. 
    3. Loewenthal K M. An introduction to psychological tests and scales. ­2nd ed. London: UCL Press; 2001. P .51-9.