شناسایی و اولویت بندی عوامل سوق دهنده، جلب کننده و بازدارنده گردشگری ورزشی ازدیدگاه کارشناسان ورزش و گردشگری استان اصفهان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 دانشگاه بوعلی سینا همدان- دانشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی- گروهخ مدیریت ورزشی

چکیده

مقدمه و هدف: گردشگری در حال تبدیل شدن به نخستین صنعت درآمدزایی جهان است و گردشگری ورزشی به عنوان مکملی از آن تبدیل شده است. هدف این پژوهش شناسایی و اولویت بندی عوامل سوق دهنده، جلب کننده و بازدارنده گردشگری ورزشی ازدیدگاه کارشناسان ورزش و گردشگری استان اصفهان بود.
روش شناسی: این تحقیق از نوع پیمایشی-توصیفی و به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان ادارات ورزش و جوانان (116 نفر)، گردشگری و میراث فرهنگی (63نفر) بودند (179N=). ابزار اندازه‌گیری پرسشنامة ویژگی‌های فردی و پرسشنامه محقق ساخته شامل سه بخش (عوامل سوق دهنده، عوامل جلب کننده و عوامل بازدارنده) و پایایی و روایی آن به ترتیب با دو روش آزمون آلفای کرونباخ (81/0=α) و نظر خواهی از افراد متخصص مورد تأئید قرار گرفت. هم چنین روایی سازه از طریق تحلیل عاملی اکتشافی (692/0=KMO) محاسبه شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (روش تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس، t مستقل و آزمون فریدمن) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که تعدادی از مهم‌ترین عوامل سوق دهنده شامل آرامش، رفع خستگی و تجدید قوای بدنی و ذهنی می‌باشند. تعدادی از مهم‌ترین عوامل جلب کننده وجود مناظر، چشم اندازها مکان‌های دیدنی می‌باشند. تعدادی از مهم‌ترین عوامل بازدارنده، نبود فعالیت‌های جدی جهت افزایش درک مردم از گردشگری و افزایش مشارکت آن‌ها در این زمینه بودند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج تحقیق حاضر به مسئولین ورزشی و گردشگری پیشنهاد می‌شود که امکان گرایش گردشگران ورزشی به استان اصفهان را با توسعه عوامل سوق دهنده و حذف عوامل بازدارنده، و توجه به عوامل جلب کننده تقویت نمایند.

کلیدواژه‌ها


  1. Sayed K. Palmer and H. PelleK. (2008). Sport and Tourism. Publisher: National Olympic Committee of the Islamic Republic of Iran.pp 18-26. (persian)
  2. World Tourism Organization, (WTO), (2010). “Sport and Tourism Shaping Global Culture”. On www at http//www.World-Tourism. Org.
  3. Devesa Maria, Marta Laguna, Andres Palacios, (2010). The role of motivation in visitor satisfaction. Empirical evidence in rural tourism, Tourism Management, 31 547-552.
  4. Honror, A. (2005).Investigation Factors in Sport Tourism Development. M.A.  tarbiat modares university.
  5. .Adabi Firouzjah J; Kouzehchian H; Ehsani M. (2009). A Study of the Effect of Natural Sport Attractions on Developing Sport Tourism in Iran from the Viewpoint of the Sport and Tourism Experts. .Journal of sport management. Volume 1, Issue 1, PP. 67-81. (persian)
  6. Ghafouri, F; Honarvar; A; Nematpoor, R. (2014). An Investigation of Influential Factors on Development of Water Sport’s Tourism in Coastal Cities of Mazandaran. JSMD, Vol. 2 No. 2, pp.19-30. (persian)
  7. Henro, A; Ghafouri, F; F.Sharifian E. (2008).important factors in the marketing of sports tourism in Iran. Journal: Olympics: Winter 1386, Volume 15, Issue 4 (40) ; pp. 31 - 44. (persian)
  8. Srdy Mahak , AR; (2001). Review the role of marketing in the tourism industry the holy city of Mashhad. Theses for MA. Tarbiat Modarres University . 
  9. Mirzaei kalar A, Madani M, Hemmati-nezhad M, Rahmani-nia F.(2013). Motivating and deterring factors of sport tourism. JSMD, Vol. 2 No. 1 (Serial 2).pp85-115. (persian)
  10. Duk-Byeong Park, Yoo-shik yoon, (2009). Segmentation by motivation in rural tourism. A Korean case study.
  11. Kuang Hsu Tzu, Yi Fan Tsai, Herg-Huey Wu, (2009). The preference analysis for tourist choice of destination. A case study of Taiwan, Tourism management, 30 288-297.
  12. Ehsani, M; Honarvar, A; Eftekhari, AR; Honari, H; Jordan, F. (2010) .Determining Important Factors in the Quality of Sport Tourism Packages in Iran .Journal of sport management. Volume 2, Issue 4, PP. 5-26. (persian)
  13. Gheyami Rod A. , Moharramzadeh M , Hoseinpour B.(2008). the relationship between sport managers and directors of tourism and sport tourism agents in Iran. Olympics Journal :  Volume 16, Issue 2 (42) ; PP. 51 – 61. (persian)
  14. Gheyami rad, A. Moharam ZAdeh M. (2008).A Comparative Study of the Role of Factors Effective on Sport Tourism Development from the Viewpoint of Directors & Authorities of Sport in Iran & Australia. Harakatpp.99-115. (persian)
  15. Yates, B. (2006). “Sport Tourism Planning Template”, Canadian Sport Tourism Alliance and the Ontario Ministry of Tourism and Recreation.
  16. Shojaei,V;Tojari, F.Solemani Tapeh Sari B;Dostipashakalaei M.(2012) Study strengths and weaknesses of tourism in Mazandaran province. Scientific Journal Management System.Volume 8, Issue 15, and Winter 0, Page 15-36. (persian)