بررسی روش ها و وضعیت تدریس درس تربیت‌بدنی در مدارس ابتدایی استان خراسان جنوبی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر تربیت بدنی

2 عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند

چکیده

مقدمه و هدف: انتخاب مناسب‌ترین روش و نحوه تدریس مربیان تربیت‌بدنی و توجه به همه ابعاد وجودی دانش آموز در این ساعت یکی از اساسی‌ترین موضوعات در حوزه تربیت‌بدنی است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، بررسی روش ها و وضعیت تدریس درس تربیت‌بدنی در حیطه های مختلف ( شناختی، عاطفی، روانی حرکتی و..) در مدارس ابتدایی استان خراسان جنوبی بود.
روش‌شناسی: از درون جامعه آماری که شامل آموزگاران تربیت‌بدنی، دانش‌آموزان و مدیران مدارس دوره ابتدایی و کارشناسان تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش بود، به ترتیب 114، 105، 265 و 11 نفر به روش تصادفی خوشه‌ای- طبقه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب گردید. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون کلموگروف – اسمیرنوف، کروسکال والیس، علامت تک نمونه‌ای، تی تک نمونه‌ای، استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که روش‌های کنونی تدریس درس تربیت‌بدنی در مدارس دوره ابتدایی بیشتر روش‌های تمرین و دستوری بود .(x- >4)همچنین نتایج تحقیق نشان داد در حیطه روانی- حرکتی درس تربیت بدنی: اجرای طرح‌های وزارتی شنا و ژیمناستیک، در حیطه شناختی: آموزش اصول مربوط به ناهنجاری‌های اسکلتی و تغذیه ورزشی دانش‌آموزان و در زمینه کلاسداری و مدیریت معلم: نقش رسانه‌ها و والدین در تدریس و اجرای درس تربیت‌بدنی در سطح نامطلوبی قرار داشت(x-

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1.  

    1. Azmoon J, Hasanlu M. Physical education teacher and Teaching Patterns. Physical Education roshd. 1391; 13(2): 23-25. [Persian]
    2. Lu C, De lisio A. Specifics for generalists: Teaching elementary physical education. International Electronic Journal of Elementary Education. 2009; vol.1, no. 3. 170-171.

     

    1. Shabani H. Education and training skills (teaching methods and techniques). Tehran: Samt; 1391. [Persian]
    2. Salamat N, Samsu N.Z, Kamalu M. The impact of organizational climate on teachers, job performance. Educational research. 2013; 2(1): 71-82
    3. Kargar M, Naderian M. Physical education in schools. Tehran: Payam Noor university; 1381. [Persian]
    4. Ramezaninejad R. Physical education in schools. Tehran: Samt; 1391. [Persian]
    5. laker A. Beyond the boundaries of physical education. U.S.A: 2000.
    6. Ramezaninejad R, Hematinezhad M, Maieki G. The study problems of physical education classes management from teachers' viewpoints. Olympic Journal. 1382; 24 (3 and 4): 41-50. [Persian]
    7. Sepasi H, Moshref Javadi B, Mehr Alizadeh Y, Shafi-Nia P. The study of the content of physical education condition in girls Highschools in the country and Presentation a suggested model. Olympic. 1384; 31 (3): 27-38. [Persian]
    8. Rink J, Hall T. Research on Effective Teaching in Elementary School Physical Education. The Elementary School Journal. 2008; 108( 3): 207-218.
    9. Bulger S, Mohr D, Walls R. Stack the deck in favor of your students by using the four aces of effective teaching. Journal of Effective Teaching. 2002; 5(2): 1-4.
    10. Mosston M, Ashworth S. Teaching physical education. U.S.A: Spectrum; 2008.
    11. Aktop A, Karahan N. Physical education teacher views of effective teaching methods in physical education. Social and Behavioral Sciences. 2012; 46: 1910 – 1913.
    12. Hewitt M. Self-identified teaching styles of junior development and club professional tennis coaches in Australia. 2011.
    13. Unlu H, Aydos L. According to opinions of teachers; the teaching methods and techniques preferred by the teachers and learners for the class of physical education training. 2007; 8, 2: 71-81.
    14. Azrbany A , Afshar M. Methods, techniques and patterns of physical education teaching. Tehran: Ayyzh; 1392. [Persian]
    15. Knapp C, Dixon W. R. Learning to juggle: I. A study to etermine the effect of two different distributions of practice on learning efficiency. The Research Quarterly. 1950; 21: 331–336
    16. Balali Sh. Check sports facilities and human resources of boys high schools in talesh city and identify problems and bottlenecks. 1379. [Persian]
    17. Afzalpour I, Zarang M, KHoshbakhti J. Evaluating the condition of physical education implementation in elementary second and first base school in South Khorasan province. Research in Sport Science. 1386; 16 (4): 107-125. [Persian]
    18. Ramezaninejad R, Panahi M, Mir-Yousefi Syed J, Niyazi Syed M. Compare physical needs, skills, cognitive and emotional Iranian school girl students in lesson physical education and sports. Research in Sport Management and Motor Behavior. 1391; 19 (3): 80-96. [Persian]
    19. Farahani A The role of technology in physical education training and front side challenges. Research in Sport Science. 1381; 1 (2): 29-41. [Persian]
    20. Keshavarz L. The role of media in teaching soccer lesson of physical education branch, distance learning system. Motion. 1382; 16: 25-38. [Persian]