بررسی یادگیری و انتقال تکالیف پیچیده نامتقارن دودستی در ترکیبی از ویژگیهای سرعت، اثر جاذبه و دامنه حرکت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز

2 کارشناس ارشد یادگیری و کنترل حرکتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر

چکیده

هدف از پژوهش حاضر‌ بررسی یادگیری تکالیف پیچیده دودستی نامتقارن در ترکیبی از ویژگی‌های سرعت، اثر جاذبه و دامنه حرکت بود. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل قلم نوری با حسگر ویژه، لپ تاپ، دستکش ویژه و مترونوم بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را دانش-آموزان پسر پایه هشتم (با میانگین سنی 0/13± 14/2) در مدرسه شهید ابراهیمی اهواز تشکیل دادند،که همگی راست دست بودند و هیچگونه آشنایی قبلی در مهارت مورد نظر نداشتند. آزمودنیها بطور داوطلبانه در پژوهش شرکت نمودند و به طور تصادفی در سه گروه، گروه اول (n=10)، گروه دوم (n=10) و گروه سوم (n=10) قرار گرفتند. سه گروه آزمودنی باید تکلیف نامتقارن دودستی را به دو صورت تکلیف دشوار با دست برتر (تکلیف تمرینی) و تکلیف دشوار با دست غیربرتر (تکلیف انتقال)، در پیش آزمون و پس آزمون انجام میدادند. گروهها پس از پیش‌آزمون به مدت سه روز تمرین نموده سپس پس آزمون‌ها به عمل آمد. نامتقارنی در گروه اول به معنای تفاوت در سرعت و جهت حرکت دو دست، در گروه دوم تفاوت سرعت و اثر جاذبه بر دو دست و در گروه سوم تفاوت در اندازه حرکت و اثر جاذبه بر دودست بود. نتایج نشان داد که تمرین در گروه اول، باعث اکتساب و انتقال مثبت حرکت دودستی نامتقارن به حالت عکس آن میشود. در گروه دوم انتقال صفر و در گروه سوم انتقال منفی بود. به نظر میرسد در تفاسیری که بر اساس نظریه‌های سلسله مراتبی صورت میگیرد باید بیش از دو سطح برای کنترل حرکات دودستی در نظر گرفت. به عبارتی سطوح متفاوتی از دشواری تکلیف را در نظر گرفت.

کلیدواژه‌ها


  1.  

    1.Magill, R.A. (2007). Motor learning and control: Concepts and applications (8th ed).     NewYork, NY: McGraw-Hill.pp 60-61.

    2.Kennedy D. M, Boyle JB, Wang C, Shea CH (2014). Bimanual force control: cooperation and interference? Psychol Res. [Epub ahead of print].

    3.Ivry R., Diedrichsen J., Spencer R., et al (2004). A Cognitive Neuroscience Perspective on Bimanual Coordination and Interference. review the literature. University of California. Neuro-Behavioral Determinants of Interlimb Coordination. pp 259-295.

    4.Mechsner F, Kerzel D, Knoblich G, Prinz W (2001) Perceptual basis of bimanual coordination. Nature 414:69-73.

    5.Otte, E. & van Mier, H. (2006). Bimanual interference in children performing a dual motor task. Human Movement Science. 25: 678-693.

    6.Oliveira C.S. (2002) The neural basis of bimanual coordination: recent neurophysiological evidence and functional models. Acta Psych 110:139-159.

    1. Swinnen, S. P., Young, D. E., Walter, C. B., & Serrien, D. J. (1991). Control of asymmetrical bimanual movements. Experimental Brain Research, 85(1), 163–173.

    8.Swinnen, S., Walter, C. B., & Shapiro, D. C. (1988). The coordination of limb movements with different kinematic patterns. Brain and Cognition, 8, 326–347.

    9.Franz EA, Zelaznik HN, McCabe G (1991) Spatial topological constraints in a bimanual task. Acta Psychol 77: 137-151.

    10.Doustan M, Boveiri K, Zilaei B, Seifourian M (2012). The study of transfer of asymmetrical bimanual movement to its converse pattern: Analysis on bimanual movements theories. Journal of Motor Behavior and Sport Psychology. 1(8): 553-­64. (In Persian).

    11.Swinnen, S. P.; N. Dounskaia, O. Levin, J. Duysens (2001). “Constraints during bimanual coordination: the role of direction in relation to amplitude and force requirements”. Behavioral Brain Research, 123, 201-218.

    12.Schmidt R A­, Lee T D. Motor control and learning. 4rded Canada: Human Kinetics; 2005.pp 43.

    13.Heirani A, Farokhi A. (2009). Evaluation of effector-independent and effect of training in performance of bimanual coordination drowing task. A thesis submitted to the Graduate Studies Office In Partial fulfillment of the requirements for The degree of Ph.D in Motor development and learning. (In Persian).

    1. Doustan. M, Namazizadeh. M. Sheikh. M, Naghdi. N (2016). The Effect of Change in Different Characteristics in Movements of Two Hands on Transfer of Asymmetrical Bimanual Movement to Its Converse Pattern. Motor Behavior. 8 (24): 17-30. (In Persian).

    15.Vangheluwe S, Suy E, Wenderoth N, Swinnen SP (2006). Learning and transfer of bimanual multifrequency patterns: effector-independent and effector-specific levels of movement representation. Exp Brain Res. 170: 543–554.

    16.Swinnen, S.P., Wenderoth, N., 2004. Two hands, one brain: cognitive neuro-science of bimanual skill. Trends Cognit. Sci. 8, 18–25.

    17.Zenone P.G. and J.A. Kelso (1992). Evolution of behavioral attractors with learning: nonequilibrium phase transitions, J. Exp. Psychol.—Hum. Percept. Perform18 (2), pp. 403–421.

    18.Zenone P.G. and J.A. Kelso (1997). Coordination dynamics of learning and transfer: collective and component levels, J. Exp. Psychol.—Hum. Percept. Perform 23 (5) pp. 1454–1480.

    19.Kelso JAS, Zanone PG (2002) Coordination dynamics of learning and transfer across different effector systems. J Exp Psychol Hum Percept Perform 28:776–797.

    20.Oldfield RC (1971). The assessment and analysis of handedness: the Edinburgh inventory. Neuropsychologia 9:97-113.

    21.Kennerley SW, Diedrichsen J, Hazeltine E, Semjen A, Ivry RB (2002) Callosotomy patients exhibit temporal and spatial uncoupling during continuous bimanual movements. Nature Neuro 5:376-381.

    22.Swinnen SP, Dounskaia N, Walter CB, Serrien D J (1997) Preferred and induced coordination modes during the acquisition of bimanual movements with a 2:1 ratio. J Exp Psychol Hum Percept Perform 23:1087-1110.

    23.Puttemans, V. Vangheluwe, S. Wenderoth, N. & Swinnen, S. P. (2004). Bimanual directional interference: the effect of normal versus augmented visual information feedback on learning and transfer. Motor control, 8, 33-50.

    1. Vaivre-Douret L et al (2010). Relationship between growth status at birth and motor and cognitive development in a French sample of gifted children. Revue Européenne de Psychologie Appliquée/European Review of Applied Psychology, 60 (1), P 1.

    25.Audrei F, Denise C.C, Priscila M, Maria L, (2012). Effect of the home environment on motor and cognitive behavior of infants. Infant Behavior & Development 35, 329– 334.

    26.Papaxanthis C, Pozzo T, Popov K. McIntyre (1998). J Hand trajectories of vertical arm movements in one-G and zero-G environments: Evidence for a central representation of gravitational force. Exp Brain Res. 120:496–502.

    27.Nishikawa KC, Murray ST, Flanders M. Do arm postures vary with the speed of reaching. Neurophysiol. 1999. 81:2582–2586.

    28.Papaxanthis C, Pozzo T, Schieppati M (2003). Trajectories of arm pointing movements on the sagittal plane vary with both direction and speed. Exp Brain Res. 148(4):498–503.

    29.Papaxanthis C, Pozzo T, McIntyre J (2005). Kinematic and dynamic processes for the control of pointing movements in humans revealed by short-term exposure to microgravity. Neuroscience. 35(2):371–383.

    30.Sherwood, D. E. (1994). Hand preference, practice order, and spatial assimilations in rapid bimanual movement. Journal of Motor Behaviour, 26, 123–134.

    31.Franz E.A., J.C. Eliassen, R.B. Ivry and M.S. Gazzaniga (1996). temporal coupling in the bimanual movements of callosotomy patients. Psychol. Sci. 7 (5) pp. 306–310.

    32.Sisti HM, Geurts M, Clerckx R, Gooijers J, Coxon JP, et al. (2011) Testing Multiple Coordination Constraints with a Novel Bimanual Visuomotor Task. PLoS ONE 6(8): e23619. doi:10.1371/journal.pone.0023619

    33.Latash M.L.(2012). Fundamentalsof motor control. First edition. Copyright Elsevier Inc. All rights reserved.

    34.Klapp S, Hill MD. Tyler JG, Martin ZE. Jagacinski RJ, Jones MR (1985) On marching to two different drummers: perceptual aspects of the difficulties. J Exp Psychol Hum Percept Perform 11:814-827.

    35.Krampe RT, Kliegl R, Mayr U, Engbert R, Vorberg D (2000) The fast and the slow of skilled bimanual rhythm production: Parallel vs integrated timing. J Exp Psychol Hum Percept Perform 26:206-233.

    36.Meister I G, Foltys H, Gallea C, and Hallett M (2010). How the ­brain handles temporally uncoupled bimanual movements. Cerebral Cortex­. 20(12)­: 2996-3004.

    37.Aramaki Y, Honda M, Okada T, Sadato N. (2006). Neural correlates of the spontaneous phase transition during bimanual coordination. Cereb Cortex. 16:1338--1348.

    38.Serrien, D.J., (2009). Bimanual information processing and the impact of con-flict during mirror drawing. Behav. Brain Res. 205, 391–395.

    39.Gross, J., Pollok, B., Dirks, M., Timmermann, L., Butz, M., Schnitzler, A (2005). Task-dependent oscillations during unimanual and bimanual movements in thehuman primary motor cortex and sma studied with magnetoencephalography.Neuroimage 26, 91–98.

    40.Ulle´n F, Forssberg H, Ehrsson HH (2003). Neural networks for the coordination of the hands in time. J Neurophysiol. 89:1126-1135.

    1. 41. Debaere, F., Wenderoth, N., Sunaert, S., Van Hecke, P., Swinnen, S.P.(2004).Changes in brain activation during the acquisition of a new bimanual coordination task. Neuropsychologia 42, 855–867.