طراحی مدل عوامل مؤثر بر شایستگی مدیران تربیت بدنی دانشگاه ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، دانشکده تربیت بدنی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

2 دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد، مشهد، ایران

3 دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

4 دانشکده تربیت بدنی ، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

چکیده

مقدمه وهدف: با توجه به ترکیب متفاوت عوامل مؤثر بر شایستگی در سازمان های مختلف، این پژوهش با هدف، شناسایی عوامل مؤثر شایستگی مدیران تربیت بدنی دانشگاه ها و طراحی مدلی در رابطه با ارتباطات بین آنها است.
روش شناسی: پژوهش حاضر، نوعی پژوهش آمیختۀ اکتشافی و شامل دو بخش کیفی و کیفی- کمّی است. در گام اول، عوامل مؤثر شایستگی مدیران(7 عامل) از ادبیات نظری استخراج و به وسیلۀ مصاحبه با خبرگان مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت. در گام بعد، با استفاده از روش تحلیلی مدل سازی ساختاری تفسیری، روابط بین این عوامل تعیین و به صورت یکپارچه تحلیل شد. در بخش مدل سازی از پرسشنامه به منظور استفاده از نظرات 25 خبره مدیریت ورزشی استفاده شد؛ این خبرگان به صورت هدفمند انتخاب شدند.
یافته ها: نتایج حاصل از این پژوهش، منجر به دسته بندی، نحوۀ ارتباط و تعامل عوامل مؤثر بر شایستگی مدیران تربیت بدنی و طراحی مدل از این عوامل شد. نتایج نشان داد عوامل اسلامی و فردی از اثرگذاری بیشتری نسبت به بقیه عوامل برخوردارند.
بحث و نتیجه گیری: ارزیابی و توسعۀ این عوامل باید به عنوان اولویتی اساسی در انتخاب، انتصاب و ارزیابی عملکرد مدیران تربیت بدنی دانشگاه ها تبدیل شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1.  

    1. Rappe, C. & Zwick, T. (2007). Developing leadership competence of production unit managers.Journal of Management Development, 26(4), 312-330.
    2. McClelland, D. C. (1973). Testing for competence rather than for" intelligence.” American psychologist,28(1), 1.
    3. Babaei Zaklyli, M. (2006). Designing a comprehensive system for the development of managers (experience in the organization for the expansion and modernization of Iranian industries). Third Conference on Human Resource Development, Tehran: Institute for Human Resource Studies and Studies, pp. 11- 32. [In Persian]
    4. Cochran, G. R., B. S., M. S. (2009). Ohio State University Extension Competency Study: Developing a Competency Model for a 21st Century Extension Organization. Dissertation for Degree of Doctor of Philosophy in the Graduate School of the Ohio State University.
    5. Zahedi, SH., & Sheikh, E. (2010). Strategic Competency Pattern of State Middle Managers in Economics and Industry Sector. Strategic Management Studies, No. 1, 95- 139. [In Persian]
    6. Chitz, E., & Khazaee, Massoud. (2012). Competency Model of Cultural and Social Deputies of Universities. Tehran: Ministry of Science, Research and Technology, Cultural and Social Affairs Office, Office of Social Planning and Cultural Studies. [In Persian]
    7. Ehsani, M., Saffari, M., Amiri, M., & Kouzehchian, H. (2014). Designing the Iranian sport for all model. Sport Management Review, 6 (27), 87-108. [In Persian]
    8. Asadi, N., Sajjadi, S. N., Goodarzi, M., & Moradi, A. (2015). Explaining competencies of sports event managers. Sports Management, Volume 7, Issue 2, pp. 159-174. [In Persian]
    9. Ball, J., Simpson, S., Ardovino, P., & Skemp-Arlt, K. (2008). Leadership competencies of university recreational directors in Wisconsin. Recreational Sports Journal, 32(1), 3-10.

    10.Horch, H. D., & Schütte, N. (2003). Competencies of sport managers in German sport clubs and sport federations. Managing Leisure, 8(2), 70-84.

    11.Vosloo, J. J. (2014). A sport management programme for educator training in accordance with the diverse needs of South African schools (Doctoral dissertation).

    12.Retar, I., Marušič, U., & Kolar, E. (2015). Development instrument to determine competencies for performing the responsibilities of sport manager. In 2nd INTERNATIONAL SCIENTIFIC CONGRESS SLOVENIAN GYMNASTICS FEDERATION. 55-57.

    13.Eksteen, E., Willemse, Y., Malan, D. D., & Ellis, S. (2015). Competencies and training needs for school sport mangers in the north-west province of South Africa. Journal of Physical Education and Sport Management. Vol 6 (9). 90-96.

    14.Momenifar, F. (2105). Designing a model for core competencies for the appointment of senior and middle managers of the Ministry of Sport and Youth. Doctorate dissertation, Payam Noor University of Tehran center. [In Persian]

    15.Fatehpour Marandi, M., Kashif, S M., Sayyed Ameri, M H. & Shaji, R. (2017). Codification of Sports Administrators Job Competency Model (Case Study: Administrative Director of Youth and Sports Provinces). Sports Management Studies Article 8, Volume 9, Issue 42, Page 163-184. [In Persian]

    16.Chen, C. (2004). An examination of the competencies needed by sport managers in Taiwan (China).

    17.Farzalipour, S., Velittin, B,. & Ghorbanzadeh, B. (2012). Determining the competencies of sport managers. Journal of applied science research.4 (1): pp: 584-594.

    18.Warfield, J.W. (1974). Developing interconnected matrices in structural modelling, IEEE transcript on systems, Men and Cybernetics, 4(1), 51-81.

    19.Azar, A. (2010). Modeling agility of supply chain, using interpretive structural modeling Approach- Structural, Journal of Humanities Teacher-Management Research in Iran, 14(4), 138, and 13. [In Persian]

    20.Mohamadimoghadam, Y., Sanghi, Z. & Dadfar, A. (2017). Prioritization of the Aspects of Human Resource Risks with Interpretive Structural Modelling (ISM) Approach .journal of research in human resource management .Article 6, Volume 8, Issue 4 - Issue Serial Number 26, Page 127-154.[In Persian]

    21.Mintzberg, H. (2009) .Managing. San Francisco .Berrett-Koehler Publishers, Inc.

    22.Alorfi, S. (2012). Human Resource Management from an Islamic Perspective. Journal of Islamic and Human Advanced Research, 2, 86-92

    23.Khalatbari, H. & Sedart, f. (2014). Personality features of the director from the perspective of the Quran and NahjolBalagheh, Seraj monir, 5(16), 87-107[In Persian