تأثیر برنامه‌های تمرینی پُر خطا و کَم خطا بر یادگیری مهارت هدف‌گیری نوجوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رفتار حرکتی دانشگاه خوارزمی، نویسنده مسئول، مربی دانشگاه و دبیر آموزش و پرورش

2 استاد گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

3 دانشیار دانشگاه اصفهان

4 دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: یکی از نگرانی‌های اصلی متخصصان یادگیری حرکتی، نحوه برنامه‌ریزی جلسات تمرین مهارت برای بهینه‌سازی مقدار یادگیری است. هدف پژوهش حاضر تعیین این موضوع بود که آیا تمرین کم خطا بر یادگیری مهارت هدف‌گیری نوجوانان مؤثر است.
روش‌شناسی: تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی با چهار گروه آزمایشی متفاوت بود. 40 نوجوان با میانگین سنی 12 سال (دامنه سنی 11 تا 13 سال) به‌طور تصادفی در چهار گروه تمرینی قرار گرفتند. تکلیف شامل پرتاب توپ بسکتبال به اهداف متحدالمرکز بود. آزمودنی‌ها 200 کوشش تمرینی را در مرحله اکتساب در پنج بلوک تمرینی اجرا کردند. آزمون‌های تکلیف منفرد و تکلیف دوگانه را به صورت فوری، تاخیری 24 ساعته و تاخیری یک هفته‌ای اجرا شدند.
نتایج: نتایج تحقیق نشان داد گروه‌های که کمترین خطا و کمترین درگیری حافظه کاری در طول تمرین داشتند، هم در مرحله اکتساب، هم در آزمون تکلیف منفرد و هم در آزمون تکلیف دوگانه نسبت به گروه‌های دیگر بهتر عمل کردند.
نتیجه‌گیری: یافته‌های این تحقیق با برآوردهای نظریه حلقه بسته آدامز، نظریه بازگماری و تا حدودی با برآوردهای ساختار نقطه چالش در خصوص وجود خطا در مرحله اکتساب همخوانی دارد، اما این یافته‌ها تا حدودی با برآوردهای نظریه طرحواره مغایرت دارد.

کلیدواژه‌ها


  1.  

    منابع و مآخذ

    1. 1. Magill R, Anderson D. Motor Learning and Control. United States of America: McGraw -Hill Education; 2017. 479 p.
    2. 2. Schmidt RA, Lee TD. Motor Control and Learning: A Behavior Emphasis. Champaign, IL: Human kinetics; 2011.
    3. 3. Schmidt RA, Lee TD. Motor Learning and Performance: From Principles to Application: Human Kinetics; 2013.
    4. 4. Adams JA. A closed-loop theory of motor learning. Journal of Motor Behavior. 1971;3:111-50.
    5. 5. Fitts PM, Posner MI. Human Performance. Oxford, England: Cole/Brooks; 1967.
    6. 6. Sanli EA. The Role of Minimization and Facilitation of Learner Involvement During Acquisition in the Learning of a Motor Task: McMaster University; 2013.
    7. 7. Guadagnoli MA, Lee TD. Challenge point: a framework for conceptualizing the effects of various practice conditions in motor learning. Journal of Motor Behavior. 2004;36(2):212-24.
    8. 8. Masters RSW, Maxwell JP. Implicit motor learning, reinvestment and movement disruption. Skill acquisition in sport: Research, theory and practice. 2004:207.
    9. 9. Masters, The theory of reinvestment. International Review of Sport and Exercise Psychology. 2008;1(2):160-83.
    10. 10. Masters RSW, Poolton JM, Maxwell JP, Raab M. Impilicit learning and complex decision making in time constrained environment. Journal of Motor 2008;40:71-9.
    11. 11. Sanli EA, Patterson JT, Bray SR, Lee TD. Understanding self-controlled motor learning protocols through the self-determination theory. Frontiers in psychology. 2013;3(Article 611):1-17.
    12. 12. Masters RSW. Knowledge, knerves and know‐how: The role of explicit versus implicit knowledge in the breakdown of a complex motor skill under pressure. British Journal of Psychology. 1992;83(3):343-58.
    13. 13. Hardy L, Mullen R, Jones G. Knowledge and conscious control of motor actions under stress. British Journal of Psychology. 1996;87:621-36.
    14. 14. Bright JEH, Freedman O. Differences between implicit and explicit acquisition of a complex motor skill under pressure: An examination of some evidence. British Journal of Psychology. 1998;89(2):249-6
    15. 15. Maxwell JP, Masters RSW, Kerr E, Weedon E. The implicit benefit of learning without errors. The Quarterly Journal of Experimental Psychology: Section A. 2001;54(4):1049-68.
    16. 16. Maxwell JP, Masters RSW, Kerr E, Weedon E. The implicit benefit of learning without errors. The Quarterly Journal of Experimental Psychology A. 2001;54(4):1049-68.
    17. 17. Maxwell JP, Masters RSW, Eves F. From novice to no know-how: A longitudinal study of implicit motor learning. Journal of Sports Sciences. 2000;18(2):111-20.
    18. 18. Lam WK, Masters RSW, Maxwell JP. Cognitive demands of error processing associated with preparation and execution of a motor skill. Consciousness and Cognition. 2010;19(4):1058-61.
    19. 19. Capio CM, Sit CH, Abernethy B, Masters RSW. The possible benefits of reduced errors in the motor skills acquisition of children. BMC Sports Science, Medicine and Rehabilitation. 2012;4(1):1.
    20. Mohamadi J, Ghamari A, Herasi SA. Learning and generalization of the errorless and error full practice in girls 10 to 12 years. Motor Behavior. 2016;8(23):49-64 (In Persian).
    21. 21. Salehi H, Mehrvarz M, Rafaei M. Using errorless practice for facilitating implicit motor learning in children. Journal of development & motor learning. In revision:(in Persian).
    22. 22. Gabbett T, Masters R, S W. Challenges and Solutions when Applying Impilicit Motor Learning Theory in a High Performance Sports Environment: Examples from Rugby League. International Journal of Sports Science & Coaching. 2011;6:567-75.
    23. 23. Sanli EA, Lee TD. What Roles Do Errors Serve in Motor Skill Learning? An Examination of Two Theoretical Predictions. Journal of motor behavior. 2014;46(5):329-37.
    24. 24. Sanli EA, Lee TD. Nominal and functional task difficulty in skill acquisition: Effects on performance in two tests of transfer. Human movement science. 2015;41:218-29.
    25. 25. van Abswoude F, Santos-Vieira B, van der Kamp J, Steenbergen B. The influence of errors during practice on motor learning in young individual with cerebral palsy. Research in Developmental Disabilities. 2015;45-46:353-64.
    26. 26. Ghamari A, Mohamadi J, Mohamadi M. The effect of errorless and error full practice on learning and transfer of dart throwing skill in adolescents with intellectual disabilities. Motor Behavior. 2015;7(21):111-26 (In Persian).
    27. 27. Abdoli B, Farsi A, HasanBarani F. Comparing the effects Errorless and Errorful and Fixed practices on learning of throwing task. Pelagia Research Library. 2012;2(5):1800-6.
    28. 28. Akizuki K, Ohashi Y. Measurement of functional task difficulty during motor learning: What level of difficulty corresponds to the optimal challenge point? Human Movement Science. 2015;43:107-17.
    29. 29. Buszard T, Reid M, Farrow D, Masters R, S W. Impilicit motor learning: Designing practice for performance. ITF Coaching and Sport Science Review. 2013;60(21):3-5.
    30. 30. Maxwell JP, Masters R, Kerr E, Weedon E. The implicit benefit of learning without errors. The Quarterly Journal of Experimental Psychology: Section A. 2001;54(4):1049-68.
    31. 31. Sullivan KJ, Kantak SS, Burtner PA. Motor learning children: Feedback effects on skill acquisition. Physical therapy. 2008;88:720-32.
    32. 32. حسن بارانی ف, عبدلی ب, فارسی ع. تاثیر یادگیری کم خطا و پرخطا بر متغیرهای کینماتیکی اجرا در یک تکلیف پرتابی: یک مطالعه مقدماتی. پژوهش در علوم توانبخشی. 2013/1392;9(6):978-90.
    33. قمری ا, محمدی ج, محمدی م. تأثیر تمرین پر خطا و کم خطا بر یادگیری و انتقال مهارت پرتاب دارت نوجوانان دختر کم توان ذهنی. رفتار حرکتی. 1394;7(21):111-26.
    34. محمدی ج, قمری ا, حصاری سا. یادگیری و تعمیم پذیری تمرین کم خطا و پرخطا در دختران 10 تا 12 سال. رفتار حرکتی. 1395;8(23):49-64.
    35. 35. Poolton JM, Masters RSW, Maxwell JP. The relationship between initial errorless learning conditions and subsequent performance. Human Movement Science. 2005;24(3):362-78.
    36. 36. Poolton JM, Masters RSW, Maxwell JP. Passing thoughts on the evolutionary stability of implicit motor behaviour: Performance retention under physiological fatigue. Consciousness and Cognition. 2007;16(2):456-68.
    37. 37. Schmidt RA. A schema theory of discrete motor skill learning. Psychological review.1975. 82(4); 225-60.
    38. 38. Masters RSW, Poolton JM, Maxwell JP. Stable implicit motor processes despite aerobic locomotor fatigue. Consciousness and Cognition. 2008;17(1):335-8.