تاثیر بازخورد عمومی و غیرعمومی بر خودکارآمدی، انگیزش ورزشی و اکتساب الگوی حرکتی در بزرگسالان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی / دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد یادگیری و کنترل حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران

چکیده

زمینه و هدف: بازخورد با القای مفاهیم مختلف توانایی به دو شکل عمومی (توانایی ذاتی) و غیرعمومی (تغییرپذیری توانایی با تلاش) می‌باشد. با توجه به این‌که تاکنون تأثیر این اشکال بر خودکارآمدی، انگیزش ورزشی و عملکرد حرکتی بزرگسالان بررسی نشده است، لذا هدف این مطالعه تعیین اثر بازخورد عمومی و غیرعمومی بر انگیزش، خودکارآمدی و عملکرد حرکتی بزرگسالان بود.
روش شناسی: چهل و پنج فرد مبتدی پس از آموزش مهارت پرتاب دارت در یک جلسه و شرکت در پیش‌آزمون به طور همسان به سه گروه بازخورد عمومی، غیر عمومی و کنترل تقسیم شدند. سپس به مدت شش جلسه مهارت پرتاب دارت را تمرین کردند. پس از دوره‌ی مداخله، پرسشنامه‌ی انگیزش ورزشی (SMS-6) و خودکارآمدی پرتاب دارت مجدداً در پس‌آزمون توسط آزمودنی‌ها تکمیل شد.
یافته‌ها: نتایج مطالعه حاضر حاکی از این بود که بازخورد غیرعمومی موجب بهبود عملکرد، انگیزش درونی و خودکارآمدی نسبت به گروه بازخورد عمومی و کنترل شد.
نتیجه گیری: بازخورد غیر عمومی مفهوم مهارت قابل انعطاف و دست یافتنی را القا می کند و می تواند واکنش های مثبت بیشتری نسبت به بازخورد عمومی داشته باشد.

کلیدواژه‌ها


  1.  

    1. Widmer M, Ziegler N, Held J, Luft A, Lutz K. Rewarding feedback promotes motor skill consolidation via striatal activity. Progress in brain research. 2016;229:303-23.
    2. 2. Kolovelonis A, Goudas M, Dermitzaki I. The effects of instructional and motivational self-talk on students’ motor task performance in physical education. Psychology of Sport and Exercise. 2011;12(2):153-8.
    3. 3. Chiviacowsky S, Drews R. Effects of generic versus non-generic feedback on motor learning in children. PloS one. 2014;9(2):e8898
    4. 4. Ross M. Relation of implicit theories to the construction of personal histories. Psychological review. 1989;96(2):341.
    5. 5. Dweck CS. Self-theories: Their role in motivation, personality, and development: Psychology Press; 2000.
    6. 6. Wigfield A, Eccles JS. The development of competence beliefs, expectancies for success, and achievement values from childhood through adolescence. 2002.
    7. 7. Dweck CS, Leggett EL. A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological review. 1988;95(2):256.
    8. 8. Drews R, Chiviacowsky S, Wulf G. Children’s motor skill learning is influenced by their conceptions of ability. Journal of Motor Learning and Development. 2013;1(2):38-44.
    9. 9. Jourden FJ, Bandura A, Banfield JT. The impact of conceptions of ability on self-regulatory factors and motor skill acquisition. Journal of sport and exercise psychology. 1991;13(3):213-26.
    10. 11. Cimpian A, Arce H-MC, Markman EM, Dweck CS. Subtle linguistic cues affect children's motivation. Psychological Science. 2007;18(4):314-6.
    11. 12. Wulf G, Lewthwaite R. Conceptions of ability affect motor learning. Journal of Motor Behavior. 2009;41(5):461-7.
    12. 13. Kashi A, Shirvaniha Z. Consideration to different view of abilities: The effect of generic versus non-generic feedback on motor learning of mentally disabled children. Journal of Motor control. 2016; 23(1): 15-32. (In Persian).
    13. 14. Ntoumanis N, Quested E, Reeve J, Cheon SH. Need supportive communication: Implications for motivation in sport, exercise, and physical activity. Persuasion and communication in sport, exercise, and physical activity Abingdon, UK: Routledge. 2017.
    14. 15. Deci EL, Ryan RM. The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological inquiry. 2000;11(4):227-68.
    15. 16. Bartholomew KJ, Ntoumanis N, The gersen-Ntoumani C. A review of controlling motivational strategies from a self-determination theory perspective: Implications for sports coaches. International Review of Sport and Exercise Psychology. 2009;2(2):215-33.
    16. 17. Ryan RM, Deci EL. Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary educational psychology. 2000;25(1):54-67.
    17. 18. Bandura A, Freeman W, Lightsey R. Self-efficacy: The exercise of control. Journal of Cognitive Psychotherapy. 1999;13(2):158-66.
    18. 19. Feltz D, Chase M. The measurement of self-efficacy and confidence in sport. Advances in sport and exercise psychology measurement. 1998:65-80.
    19. 20. Annesi JJ. Relations of physical self-concept and self-efficacy with frequency of voluntary physical activity in preadolescents: Implications for after-school care programming. Journal of Psychosomatic Research. 2006;61(4):515-20.
    20. 21. Hatzigeorgiadis A, Zourbanos N, Goltsios C, Theodorakis Y. Investigating the functions of self-talk: The effects of motivational self-talk on self-efficacy and performance in young tennis players. The Sport Psychologist. 2008;22(4):458-71.
    21. 22. Bandura A, Self-efficacy In V. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of Human Behavior, 4, 71-81. New York: Academic Press; 1994.
    22. 23. Schmidt RA, Lee TD. Motor control and learning: A behavioral emphasis: Human kinetics Champaign, IL; 2005.
    23. Alipoor ahmad A, Agah haris M, The reliability and validity of the Edinburgh invetoryquestionnaire in Iran.2001; (In Persian).
    24. Esmaeeli M, the reliability and validity of the Persian version of the Sport Motivation Scale (SMS6) in sport psychology; Master's Degree in Sports Psychology, Dept. Physical education and sport science, University of Tehran, Iran; (In Persian).
    25. 26. Vaez mousavi M, Abdoli B, mohammadzadeh M, The effects of instructional and motivational self-talk on self-efficacy and learning of dart throwing. journal of Motor control and Sports Psychology .2014; 15(1):897-906. (In Persian).
    26. 27. Cumming J, Nordin SM, Horton R, Reynolds S. Examining the direction of imagery and self-talk on dart-throwing performance and self efficacy. The Sport Psychologist. 2006;20(3):257-74.
    27. 28. Taylor G, Jungert T, Mageau GA, Schattke K, Dedic H, Rosenfield S, et al. A self-determination theory approach to predicting school achievement over time: The unique role of intrinsic motivation. Contemporary Educational Psychology. 2014;39(4):342-58.
    28. 29. Eslami M, Azadi Y, Zandi H, Eemadadin Z, The relationship between optimism and self-efficacy with the motive of sport progress Motivation In Physical Education Students. Quarterly of Counseling Culture and Psychotherapy. 2018;8(32):111-132. (In Persian).