اثربخشی سرمایه گذاری بازاریابی رابطه مند بر قدردانی مشتریان مبتنی بر نقش میانجی کیفیت رابطه (مطالعه موردی باشگاه های ورزشی خصوصی شهر سنندج)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه کردستان

چکیده

مقدمه و هدف : قدردانی مشتریان می تواند به عنوان یک وسیله امیدوارکننده برای ارتقای عملکرد سازمان ها مورد توجه قرار گیرد. بدین منظور تحقیق حاضر با هدف اثربخشی سرمایه گذاری بازاریابی رابطه مند بر قدردانی مشتریان باشگاه های ورزشی خصوصی مبتنی بر نقش میانجی کیفیت رابطه می باشد.
روش شناسی : روش تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی بوده، جامعه آماری تحقیق مشتریان باشگاهای ورزشی خصوصی بود. با توجه به اینکه تعداد افراد جامعه آماری مشخص نمی باشد بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 384 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شد ند که نهایت تعداد 369 پرسشنامه سالم برای آزمون مدل تحقیق مورد استفاده قرار گرفت. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه بازاریابی رابطه مند دوانی و همکاران (2016) و پرسشنامه کیفیت ارتباط ایزدی (1391) و پرسشنامه قدردانی بوک و همکاران (2016) استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه‌ها به وسیله متخصصان حوزه مدیریت ورزشی و پایایی آنها از طریق آزمون آلفای کرونباخ به میزان 95/0 تأیید گردید. برای تحلیل داده‌ها از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافته ها : نتایج نشان داد ابعاد بازاریابی رابطه مند به طور غیرمستقیم از طریق میانجی کیفیت رابطه بر قدردانی مشتریان تاثیر داشته است و همچنین ابعاد کیفیت ارتباط (97/0) در افزایش قدردانی موثر بود.
نتیجه گیری : قدردانی و سپاس گزاری عامل مهمی است که کیفیت روابط را بهبود می بخشد و از طرف دیگر نتایج مثبتی را برای سازمان به همراه خواهد داشت، به طوریکه باعث ایجاد وفاداری و تحکیم روابط مشتریان با باشگاه ورزشی می گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1.  

    1. Afhangi, Somayeh; Elahi, ;Alireza; Hadavi, Seyyedeh Farideh. (2013). Prediction of Satisfaction and Retirement of Customers by Affective Marketing Components in Sports Clubs: Study of Aerobic Clubs in Mashhad Women, Applied Research in Sport Management, 4, 63-70.(Persian)
    2. Amirtash, Abdolreza; Maleki, Solmaz; Afsharian, Javad. (2015). Designing Relational Marketing Communication Model and Customer Loyalty in Tehran's, Journal of Organizational Behavioral Management in Sport Studies ,8, 109-116.(Persian)
    3. Nooshin; Amani. Mina; Molaei, Mina.(2015). Designing the pattern of effect of the event quality, relationship marketing and relationship quality on the spectator loyalty in Iran women's volleyball leagues, Sport management and Development,6, 1. 134-150.(persian).
    4. Berry, L. L. (1995). Relationship marketing of services—growing interest, emerging perspectives. Journal of the Academy of marketing science, 23(4), 236-245.
    5. Bock, D. E., Folse, J. A. G., & Black, W. C. (2016). Gratitude in service encounters: implications for building loyalty. Journal of Services Marketing, 30(3), 341-358.
    6. Buhler, A., & Nufer, G. (2012). Relationship marketing in sports: Routledge.
    7. Chiu, H.-C., Hsieh, Y.-C., Li, Y.-C., & Lee, M. (2005). Relationship marketing and consumer switching behavior. Journal of Business Research, 58(12), 1681-1689.
    8. Raggio, R., M. Walz, A., Bose Godbole, M., & Anne Garretson Folse, J. (2014). Gratitude in relationship marketing: Theoretical development and directions for future research. European Journal of Marketing, Vol. 48 No. (1/2), 2-24.
    9. Dewani, P. P.,Sinha, P. K., & Mathur, S. (2016). "Role of gratitude and obligation in long term customer relationships." Journal of Retailing and Consumer Services31: 143-156.
    10. Di Fabio, A., Palazzeschi, L., &Bucci, O. (2017). Gratitude in organizations: a contribution for healthy organizational contexts. Frontiers in psychology, 8, 2025.
    11. Hasan, S. F., Lings, I., Neale, L., & Mortimer, G. (2014). The role of customer gratitude in making relationship marketing investments successful. Journal of Retailing and Consumer Services, 21(5),
    12. Fazal E. Hasan, S., Mortimer, G., Lings, I. N., & Neale, L. (2017). Examining the antecedents and consequences of gratitude. Journal of Services Marketing, 31(1), 34-47.
    13. FazellyViserie; Elham; Dianti, Zahra; Salehi Darejani; Esmail. (2017).The impact of relationship investment on customer gratitude. National Conference on Accounting and Management Studies with the New Business Approach.(persion)
    14. Fehr, R., Fulmer, A., Awtrey, E., & Miller, J. A. (2017). The grateful workplace: A multilevel model of gratitude in organizations. Academy of Management Review, 42(2), 361-381.
    15. Ghanbari, Elahe (2018), Review of the Impact of Marketing Relationshio Investments on Customers gratitude in Retail, Year One - Issue 3 (12 pages - from 233 to 244) .(persian)
    16. Ghazizadeh, mostafa;Beigi Nia, Abdolreza; Abbaspour, Mehrnoush; and anbari, Ehsan. (2012). The Impact of Marketing on customer Loyalty Using the Extended Relationahip Marketing Model (ERM) ( Case Study: Mellat Insurance Company). Monthly Journal of research in shahed University, ,2, 408-420.(persion)
    17. Gautam, T. And Van Dick R, W. (2004), Organizational identification and organizational commitment: Distinct aspects of two related concepts, Asian Journal of Social Psychology, No 7, pp.301-315.
    18. Gholizadeh, Baharh, Talebpour, Mehdi; Kashtydar, Mohammad (2015).Relationahip Marketing as a shopping for sports clints: aStady of Womenshealt clubs in Mashhad, New Approaches to sport Management , 10,73-84.(persian)
    19. Henning, M., Fox, G. R., Kaplan, J., Damasio, H., &Damasio, A. (2017). A potential role for mu-opioids in mediating the positive effects of gratitude. Frontiers in psychology, 8, 868.
    20. Hosseini, Mirza Hassan; Moallem Ganji, Roghayeh. (2015). the Influence of Relationship Marketing Investment on Customer Gtatitude in the Chain. International research Journal of management Science . Vol., 3(12), 578-584.
    21. Huang, M.-H. (2015). The influence of relationship marketing investments on customer gratitude in retailing. Journal of Business Research, 68(6), 1318-1323.
    22. Madjid, R. (2015).Explaining Customer Satisfaction with Experience, Customer Trust and Commitment in Syariah Banks Kendari City. he International Journal Of Engineering And Science ,4(4), 51-59.
    23. Mattila, A. S., Wu, L., & Choi, C. (2016). Powerful or powerless customers: the influence of gratitude on engagement with CSR. Journal of Services Marketing, 30(5), 519-528.
    24. Mishra, A. A. (2016). The role of customer gratitude in relationship marketing: moderation and model validation. Journal of Strategic Marketing, 24(6), 529-549.
    25. Ndubisi, N. (2007). Relationship Marketing and customer loyalty. Marketing intelligence & planning; 25(1); 98-106.
    26. Palmatier, R. W., Jarvis, C. B., Bechkoff, J. R., &Kardes, F. R. (2009). The role of customer gratitude in relationship marketing. Journal of marketing, 73(5), 1-18.
    27. Palmatier, R.W., Dant, R.P., Grewal, D., & Evans, K.R. (2006). Factors influencing the effectiveness of relationship marketing: A meta-analysis. Journal of Marketing; 70(4): 136-153
    28. Payne, A., & Frow, P. (2017). Relationship marketing: looking backwards towards the future. Journal of Services Marketing, 31(1), 11-15.
    29. Sajedi,Ali Asghar;Mustafa, hassan; Amiri, Nilovfar;(2014).My dear customer,Tehran,Tehran university of Medical Sciences Publications. Print 1 .(persian)
    30. Shahnghian, Behnam; Hadi, Hossein Ali; Lotfi, Mostafa, Lotfi. (2015). the Impact of Marketing Investing on Customer's Gratitude in Retail Services, Case Study of Isfahan Province First National Conference on Strategic Management of Services.(persian)
    31. Shaked Gilboa, Tali Seger-Guttmann, Ofir Mimran (2019). The unique role of relationship marketing in small businesses’ customer experience. Journal of Retailing and consumer Services152-164 
    32. Shirazi, eskandr; Mohajeri, GholamHossein.(2018) Investigating the Impact of Investing in Relationship Marketing on Customer Gratitude of Ateca Chain Stores. National conference on new and Creative Thoughts in Accounting management of Social Law Studies.(persian).
    33. Shyravrand Movahedi. (2013). Effect on customer Loyalty and relationship Marketing tactics wait regard to the role of intermediary communication quality. Marketing Intelligence &  planning,. 7. 673-680
    34. Stavros C Pope, Hume, H.(2008) Relationship Marketing in Australian Professional Sport: An Extension of the Shani Framework, Sport Marketing Quarterly, 2008:17: 135-45.
    35. Yu, T.-W., & Tung, F.-C. (2013). Investigating effects of relationship marketing types in life insurers in Taiwan. Managing Service Quality: An International Journal, 23(2), 111-130.
    36. zamani, Abdolmohid, Shahin, Mehdi. (2016), Investigating the Effect of Investing in Market-Relationsgip on Customer's gratitude by explaining the role of customer loyalty (Case study: National Bank of Yasuj City). Fourth International Conference on Advanced Research in Management, Economics and Humanities. (persian).