تحلیل مسیر ارتباط ابزارهای ترویجی با انتقال هویت برند و میزان تعهد ورزشی در مصرف کنندگان لیگ برتر فوتبال (مورد مطالعه: باشگاه فوتبال پدیده)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی

2 استاد ، مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

3 دانشیار، مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

چکیده

برند بخشی از هویت یک باشگاه را شکل می‌دهد. بنابراین، باشگاه می‌کوشد بر اساس تعریفی که از هویت خود دارد، برندی متناسب با آن هویت را ایجاد کرده و توسعه دهد. هدف تحقیق حاضر بررسی تحلیل مسیر ارتباط ابزارهای ترویجی با انتقال هویت برند و میزان تعهد ورزشی در مصرف کنندگان ورزشی لیگ برتر فوتبال است. برای دست یابی حداکثری به ویژگی های جامعه آماری، 500N= نفر از مصرف کنندگان خدمات ورزشی (با سطح بالای مشارکت) در لیگ برتر فوتبال کشور به صورت تصادفی ساده و کاملا داوطلبانه انتخاب و پرسش نامه محقق ساخته اثر ابزار های ترویجی، انتقال هویت برند و پرسشنامه استاندارد میزان تعهد ورزشی را تکمیل کردند.
یافته های تحلیل مسیر نشان داد ابزارهای ترویجی از توانایی مطلوبی جهت پیش بینی انتقال هویت برند و تعهد ورزشی برخوردار می باشد (P-value=0.0000, RMSEA=0.035, GFI=0.94). همچنین یافته های آزمون فریدمن نشان داد از بین میزان اثر ابزار های ترویجی منتخب، ابزار تلویزیونی در رتبه اول جهت انتقال هویت برند و ایجاد تعهد ورزشی از دیدگاه مصرف کنندگان قرار دارد.
نتیجه کلی پژوهش ضمن تایید و توسعه یافته های سایر محققان نشان داد که مسئولین باشگاه های ارائه دهنده خدمات و محصولات ورزشی، می توانند با استفاده از هدف (آگاهی دادن، یادآوری و مجاب کردن) و میزان اثر هر یک از انواع ابزارهای ترویجی، هویت برند خود را بدرستی منتقل نمایند و در جهت تکرار مشارکت مصرف کنندگان ورزشی گام بردارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  •  

    • Chadwick, F., Ellis, N. F., & Doherty. (2012). Web advertising: The role of e-mail marketing. Journal of Business Research, 5, 843–848.
    • Fallah, M. (2004). The effectiveness of TV advertising on sales. (Master's thesis), Imam Sadiq University in Tehran. (Persian).
    • Kutler, F., & Armstrong, G. (2012). Principles of Marketing (d. In. Saadi, & p. P. Arestani,, Trans. Vol. 2). Tehran: Ilari. (Persian).
    • , B., Dieter., E., & Gulyom, b. (2013). Sports brands (F. Tojari, d. N.Esfahani. & N. Majedi,, Trans. Vol. 2). Tehran: the inevitable. (Persian).
    • Mir-Hosseini, SA., Hadavi, SA. F., & Mozaffari, SA. A. A. (2012). Reliability and validity sport commitment among athlete students. Journal of Sport Management, 5 (15), 121-105. (Persian).
    • Scanlan, T. K., Carpenter, P. J., Schmidt, G. W., Simons, J. P., & Keeler, B. (1993). An introduction to the sport commitment model. Journal of Sport and Exercise Psychology, 15, 1-15.
    • Nesbitt, J. M., V., R., Manchanda b, C., M., Smith b, & Bruce Hufman, A. (2011). Effects of age, need for cognition, and affective intensity on advertising effectiveness. Journal of Business Research, 64, 12–17.
    • Onigbind, I. O., & Abimbola, S. (2015). The influnsce of Brand Image and promotional mix on consumer buying decision. A study of beverage consumer in Lagos state. Journal of Marketing Studies, 3, 97-109.
    • Qurat-Ul-Ain Zafar, & Rafique, M. (2015). Impact of Celebrity Advertisement on Customers’ Brand Perception and Purchase Intention. Asian Journal of Business and Management Sciences, 1(11), 53-67.
    • Sarmad Saeedi, S., Behrooz Ghasemi, & Kargar, M. M. (2015). A Study on the Effect of TV Advertising on Brand Identity in the Banking. International Journal of Review in Life Sciences, 5(2), 608-620.
    • Mosunmola, A. (2014). Influence of mobile marketing on consumer purchase behavior in organized institution in Lagos state, Nigeria. (Ph.D), Covenant University, Lagos state, Nigeria.
    • , P., & Sufi, d. F. (2016). The role of advertising in the mass media on the purchase of sporting goods affecting weight loss (students' attitudes toward physical education and physical education). Communication Management in the mass media, 7, 49-54. (Persian).
    • Matthew, N. (2012). Sport commitment in Tennis player in Colligate athletes. Journal of Sport and Exercise Psychology, 36(3), 36-45.
    • Ahmadi, Hosein. (1394). Identification of the effectiveness of customer relationship management on customer satisfaction through a mobile phone. Master's thesis. No. 1571. Supervisor: Reza Mohammad Kazemi. Defense Date: Feb 1394. Alborz Tehran University campus. Pp: 120-123.
    • Scanlan, T., Russel, D. G., Wilson, N. C., & Scanlan, L. A. (2003). Project on elite athlete commitment (PEAK). Journal of Sport and Exercise Psychology, 25, 360-376.
    • Parsamhr, AS. (2012). Commitment of factors related to sports and exercise behaviors of Physical Education students of Yazd University. (Thesis), Tarbiat Modarres University, Tehran. (Persian).
    • Azadi, r., Yusefi, b., & Idi., C. (2015). The role of media advertising to promote brand equity in sports apparel industry. Journal of Communication Management in sports media, 2 (6), 66-75. (Persian).
    • Mohammadi; g., The Sufi. R., Sobhani;, a., & Hatami, SA. (2014). Football television audience in television roles commitment to sport sponsorship. Applied research in sport management, 3 (1), 26-33. (Persian).
    • Sakti, I. W. (2013). Mix Promotion Effect on Corporate Image in Kota Bunga Puncak: West Java. Paper presented at the Proceedings of 23rd International Business Research Conference Marriott Hotel, Melbourne, Australia.
    • Hassami, c. (2016). Check the relationship of renowned personalities in advertising and brand identity. (Thesis), Alborz campus of Tehran University, Tehran. (Persian).
    • Heidari, L., & Sharifian, or. (2015). Identify the components of effective interaction on selected revisit the fans of Premier League football club's website. Journal of Sport Management, 7 (31), 25-41. (Persian).
    • , & Zamanian, p. (2015). The relationship between commitment and brand loyalty and word of mouth electronic social networks. Explore Business Management Journal, 6 (12), 75-100. (Persian).
    • Fernandez, N. E., Correia, A. H., Abreu, A. M., & Biscaia, R. (2013). Relationship between sport commitment and sport consumer behavior. Journal of Marketing, 9, 2-11.
    • Nasiryen, d. (2004). Television and commercials) Tehran measure people's attitudes towards television commercials (. (Master's thesis), IRIB University in Tehran. (Persian).
    • Cianfrone, B. A., & Zhang, J. J. (2009). effects marketing strategies on Reminder brand. International Journal of Sport Communication, 1, 195-218.
    • Roosta, Ahmad. (2002). Marketing Management (Vol. 1). Tehran: Samt Publication. (Persian).
    • Asadollahi Ehsan, Tojari Farshad & Ali Zarei. (2017). The Effect of Promotional Tools on Conveying Brand Identity from Sport Consumers’ Viewpoint in the Country’s Premier League. International Journal of Applied Exercise Physiology. 6 (3), 32-41.
    • Asadollahi Ehsan, Tojari Farshad & Ali Zarei. (2017). Study of relationship and Comparison effect of promotional and Advertising Medias on transfer of Brand Identity and Sports Commitment in Football. Journal of Communication Management in Sports Media. 4(15), 15-25. (Persian).