شناسایی عوامل موثر بر آینده ورزش سوارکاری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیات علمی - دانشگاه گنبد کاووس

2 دانشگاه مازندران

3 هیئت علمی

10.22080/jsmb.2021.15248.2997

چکیده

چکیده
مقدمه و هدف: هدف از اجرای تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بر آینده ورزش سوارکاری می‌باشد.
روش شناسی: جامعه آماری تحقیق در مرحله کیفی را خبرگان عرصه ورزش و آشنا با محیط سوارکاری تشکیل ‌دادند. در مرحله کیفی با 26 نفر افراد آگاه از موضوع، مصاحبه‌های نیمه ‌ساختاریافته صورت گرفت؛ روش نمونه گیری در این مرحله از نوع گلوله برفی بود. جامعه آماری در مرحله کمی 258 نفر، با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس و به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته که در مرحله کیفی تدوین گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرخواهی و تایید خبرگان و تحلیل عاملی اکتشافی 81/0، پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ 94/0 درصد گزارش شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار SPSS25 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که از بین 37 روندی که در قالب چهار پیشران مدیرتی، فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی، علم و فن‌آوری بصورت طیف لیکرت در اختیار جامعه مورد نظر قرار گرفت، نه روند شناسایی گردید.
نتیجه‌گیری: ایجاد سیستم یکپارچه در سازمان‌های متولی صنعت اسب و رشته سوارکاری، توجه به نژاد‌های اسب اصیل و گردشگری اسب های داخلی می‌تواند در آینده ورزش سوارکاری و صنعت اسب تاثیر‌گذار باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات