شناسایی عوامل مؤثر بر شهرت باشگاه‌های فوتبال ایران از نظر خبرگان و هواداران با استفاده از روش دلفی فازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فردوسی مشهد. دانشکده تربیت بدنی

2 گروه علوم ورزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران

3 عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد

4 هیات علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه قم

چکیده

مقدمه و هدف: سازمان‌ها، بالاخص باشگاه‌های ورزشی در تلاشی بی‌پایان جهت ارتقای شهرت خود به سر می‌برند تا بتوانند به بالندگی ‌رسیده و مسیر موفقیت را بپیمایند. علی رغم وجود تحقیقاتی که در مورد شهرت سازمانی صورت گرفته است هنوز مقیاس جامع و کاملی در این خصوص وجود ندارد از این رو پژوهش حاضر، به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر شهرت باشگاه‌های فوتبال ایران از نظر خبرگان با استفاده از روش دلفی فازی و تایید آن بر اساس نظر هواداران انجام شد.
روش‌شناسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که برای دست‌یابی به اهداف مورد نظر در دو مرحله مستقل و متوالی انجام گرفت. در مرحله اول با توجه به نظر 25 تن از خبرگان ورزشی و استفاده از روش دلفی فازی دو مرحله ای شاخص های پژوهش شناسایی شدند و در مرحله دوم این شاخص ها در قالب پرسشنامه 5 گزینه ای لیکرت در اختیار 384 نفر از هواداران منتخبی از تیم های لیگ برتر فوتبال در فصل ( 97-96) قرار گرفت. روش نمونه گیری در این تحقیق از نوع در دسترس بود و پرسشنامه های مرحله دوم با استفاده از نرم افزارهای SPSS.v19 و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل عامل تاییدی در مرحله دوم تحقیق نشان داد که 9 مؤلفه‌ روابط عمومی (روابط رسانه‌ای و روابط اجتماعی)، هویت و تصویر برند باشگاه، عملکرد تیم، سنت حاکم بر تیم، مسؤولیت اجتماعی تیم، هوادارمحوری تیم، کیفیت مدیریت تیم و سلامت مالی تیم، از لحاظ نظری و عملی، به عنوان مؤلفه‌های شهرت باشگاهی مورد تأیید هستند.
نتیجه‌گیری: نتایج این تحقیق بر اساس عوامل 9 گانه موثر بر شهرت باشگاهی پیشنهاد می کند که در ارزیابی شهرت سازمانی تیم های لیگ برتر فوتبال باید شاخص های متعدد و چندجانبه ای را مورد توجه قرار داد و از یک رویکرد جامع برای این منظور استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1.  

     

    1. Bickerton DJCCAIJ. Corporate reputation versus corporate branding: the realist debate. 2000;5(1):42-8.
    2. Walsh G, Dinnie K, Wiedmann K-PJJoSM. How do corporate reputation and customer satisfaction impact customer defection? A study of private energy customers in Germany. 2006;20(6):412-20.
    3. Pharoah A. Corporate reputation: the boardroom challenge. Corporate Governance: The international journal of business in society. 2003;3(4):46-51.
    4. Fombrun CJ, Van Riel CB, Van Riel C. Fame & fortune: How successful companies build winning reputations: FT Press; 2004.
    5. Bromley DJCrr. Comparing corporate reputations: League tables, quotients, benchmarks, or case studies? 2002;5(1):35-50.
    6. Chun RJIJoMR. Corporate reputation: Meaning and measurement. 2005;7(2):91-109.
    7. Moizer PJIJoA. Auditor reputation: the international empirical evidence. 1997;1(1):61-74.
    8. Ponzi LJ, Fombrun CJ, Gardberg NA. RepTrak™ pulse: Conceptualizing and validating a short-form measure of corporate reputation. Corporate Reputation Review. 2011 May 1;14(1):15-35.
    9. Cabral L. Living up to expectations: Corporate reputation and sustainable competitive advantage. 2012.
    10. Tomiyama K. Understanding the sports organizational reputation. 2012.
    11. Jang W, Jae Ko Y, Chan-Olmsted SMJIJoSM, Sponsorship. Spectator-based sports team reputation: scale development and validation. 2015;16(3):52-72.
    12. Carvalho Rd. Reputation management as relationship management. 2004.
    13. Helm SJCRR. The role of corporate reputation in determining investor satisfaction and loyalty. 2007;10(1):22-37.
    14. Foroudi P. Influence of brand signature, brand awareness, brand attitude, brand reputation on hotel industry’s brand performance. International Journal of Hospitality Management. 2019 Jan 1;76:271-85.
    15. Coates D, Naidenova I, Parshakov P. Determinants of Russian Football Club Brands. International Journal of Sport Finance. 2017 Nov 1;12(4):321-41.
    16. Broadbent S, Bridson K, Ferkins L, Rentschler R. Brand love, brand image and loyalty in Australian elite sport. InANZMAC 2010: Doing more with less: Proceedings of the 2010 Australian and New Zealand Marketing Academy Conference 2010 Jan 1. ANZMAC.
    17. Schade M, Piehler R, Burmann C. Sport club brand personality scale (SCBPS): A new brand personality scale for sport clubs. Journal of Brand Management. 2014 Nov 1;21(7-8):650-63.
    18. Courtright JL, Smudde PMJCRR. Leveraging organizational innovation for strategic reputation management. 2009;12(3):245-69.
    19. Kiousis S, Popescu C, Mitrook M. Understanding influence on corporate reputation: An examination of public relations efforts, media coverage, public opinion, and financial performance from an agenda-building and agenda-setting perspective. Journal of Public Relations Research. 2007 Apr 12;19(2):147-65.
    20. Gill R. The Influence of Media Platforms on Sport Reputation: An Australian Football League Case Study. Journal of Sports Media. 2018 Apr 1;13(1):123-51.
    21. Serbanica D, Constantinescu M. Using public relations in sports. Romanian Journal of Marketing. 2016 Apr 1(2):30.
    22. Şener İ, Karapolatgil AA. Rules of the Game: Strategy in Football Industry. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2015 Oct 20;207:10-9.
    23. Cheng C-H, Lin Y. Evaluating the best main battle tank using fuzzy decision theory with linguistic criteria evaluation. European Journal of Operational Research. 2002;142(1):174-86.
    24. Jafari N, Montazer G. Using Fuzzy Delphi Method to Determine Tax Policies in the Country. Economic Research. 2009;8(1):91-114.
    25. Caliskan AO, Esen E. Reputation Indicators of Participating Companies to United Nations Global Compact. InSustainability and Social Responsibility of Accountability Reporting Systems 2018 (pp. 41-50). Springer, Singapore.
    26. Czarnitzki D, Stadtmann G. Uncertainty of outcome versus reputation: Empirical evidence for the First German Football Division. Empirical Economics. 2002 Feb 1;27(1):101-12. Shams SR.
    27. Petríková D, Soroková T. Economic and Psychological Aspects of Importance of Real Madrid Brand in Marketing Communication. Mediterranean Journal of Social Sciences. 2015 May 1;6(3):504.
    28. Amis JJEsmq. “Good things come to those who wait”: The strategic management of image and reputation at guinness. 2003;3(3):189-214.
    29. Deheshti, M., Adabi Firouzjah, J., Alimohammadi, H. (). The Relationship between Brand Image and Brand Trust in Sporting Goods Consumers. Ann. Appl. Sport Sci., 2016, 4 (3) :27-34.
    30. Stakeholders’ perceptions and reputational antecedents: a review of stakeholder relationships, reputation and brand positioning. Journal of Advances in Management Research. 2015 Nov 2;12(3):314-29.