تاثیر خودگفتاری آموزشی همراه با بازخورد خودکنترل بر اکتساب و یادداری شوت فوتبال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 رفتارحرکتی، علوم ورزشی، شهید بهشتی، تهران، ایران

2 رئیس دانشکده و عضو هیئت علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی تهران

3 استادیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

مقدمه و هدف: هدف از اجرای این تحقیق، بررسی میزان تأثیر خودگفتاری آموزشی همراه با بازخورد خودکنترل بر یادگیری شوت فوتبال بود.
روش‌شناسی: شصت دانش‌آموز پسر غیرورزشکار با دامنه سنی 10-12 سال به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. بعد از اجرای پیش‌آزمون عملکرد شوت فوتبال، شرکت‌کنندگان در پنج گروه خودگفتاری آموزشی، گروه بازخورد خودکنترل، گروه خودگفتاری آموزشی همراه با بازخورد خودکنترل، گروه خودگفتاری آموزشی همراه با بازخورد جفت شده و کنترل قرار گرفتند. دوره اکتساب به مدت شش جلسه بود که شرکت کنندگان در هر جلسه چهار بلوک شش کوششی را اجرا میکردند. بعد از آخرین جلسه اکتساب، پس آزمون و بعد از 48 ساعت آزمون یادداری گرفته شد. همچنین، در حین زدن ضربات، الگوی حرکتی شرکت‌کنندگان با استفاده از دوربین فیلمبرداری ثبت شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس در سطح معنی‌داری 05/0 آزمون تعقیبی توکی و دانت-سی استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحقیق حاضر برای الگو نشان داد که گروه خودگفتاری آموزشی و گروه خودگفتاری آموزشی همراه با بازخورد خودکنترل عملکرد بهتری را نسبت به گروه‏های بازخورد خودکنترل، خودگفتاری آموزشی همراه با بازخورد جفت شده و کنترل در آزمون‌های اکتساب و یادداری کسب کردند ولی در نتیجه تفاوت گروه‏ها معنی‎دار نبود.
نتیجه‌گیری: بازخورد خودکنترل، هم به تنهایی و هم در تعامل با خودگفتاری آموزشی می‌تواند برای افزایش سطح مهارت حرکتی مفید واقع شود.

کلیدواژه‌ها


  1.  

    1. Hatzigeorgiadis Theodorakis Y. Zourbanos N (2004). Self-talk in the swimming pool: The effects of self-talk on thought content and performance on water-polo tasks. Journal of Applied Sport Psychology, 16(2):138-50
    2. Harvey., Van Raalte , J., & Brewer , B (2002). Relationship between self-talk and golf performance. International Sports Journal, 6(1),84-91
    3. Linner L (2010). The effeccts of instructional and motivational self-talk on self-efficacy and performance in golf players. Sport Psychologist, 61-90
    4. Kolovelonis,A.Goudas, M, & Dermitzaki, I (2011). The effects of instructional and motivational self-talk on students’ motor task performance in physical Education Psychology of Sport and Exercise, 12 (2).153-158.
    5. Chang Y. K. Ho, L. A. Lu, F. J. H. Ou, C. C. Song T. F. Gill D (2014). Self-talk and softball performance: The role of self-talk nature, motor task characteristics and self-efficacy in novice softball players. Psychology Of Sport And Exercise, 15(1),139-145.
    6. Hatzigeorgiadis, A., Zourbanos, N., Mpoumpaki, S &,. Theodorakis, Y (2009). Mechanisms underlying the self-talk-performance relationship: The effects of motivational self- talk on self- confidence and anxiety. Psychology of Sport and Exercise, 10(1), 186-192.
    7. Beneka, A., Malliou, P., Gioftsidou, A., Kofotolis, N., Rokka, S., Mavromoustakos, S., et al (2013). Effects of instructional and motivational self-talk on balanc performance in knee injured. European Journal of Physiotherapy, 15, 56-
    8. Hatzigeorgiadis, A., Galanis, E., Zourbanos, N., & Theodorakis, Y (2013). Self-talk and competitive sport performance. Journal of Applied Sport Psychology.
    9. Newell, K, M (1974). Knowledge of results and motor learning. Journal of motor Behavior, 6,235-244.

    10.Johnson J, Hrycaiko D W, Johnson G V, Hallas J M (2004). Self-talk and female youth soccer performance. The Sport Psychologist, (18), 44–59.

    11.Zinsser N.Bunker L & Williams J (2006). Cognitive techniques for building confidence and   enhancing performance. New York, 6, 67-70.

    12.Cutton, D. M., & Landin, D (1999). The comparative effects of two cognitive learning strategies on learning the tennis forehand. Journal of Sport Pedagogy, 5(2), 33–53.

    13.Schmidt R A, Lee T D (2011). Motor control and learning: A behavioral emphasis. Champaign, IL. 5th ed. Human Kinetics.

    14.Cutton, D. M., & Landin, D (2001). The effects of a cognitive learning strategy and augmented feedback on learning the tennis forehand. Journal of Sport Pedagogy, 7(1), 16–35.

    15.Alexander T. Latinjak & Miguel Torregrosa (2011). Combining Self Talk and Performance Feedback: Their Effectiveness With Adult Tennis Players. Journal of Human Kinetics, Inc.

    16.Janelle, C.M.,Barba, D. A, Frehilch,S.G., Tennant, L. K,. Cauraugh,. J.H (1997). Maximizing performance effectiveness throught video tape replay and a self-controlled learning environment. Research Quarterly for exercise and sport, 68, 269-279.

    17.Chiviasowsky S.,Wulf, G (2002). Self-controlled feedback: Does it enhance learning because performers get feedback when they need it?Research Quarterly for exercise and sport, 7, 708-415.

    18.Chiviasowsky  S, Godinho (2005). Self-controlled  knowledge of results: Effects of different schedules and task complexity. Jurnal of human movement studies, 49(4), 277-296.

    19.Wulf G (2007). Self-controlled practice enhances motor learning: implications for physiotherapy. Physiotherapy, Jun, 93(2), 96-101.

    20.Schmidt R A, Lee T D (2005). Motor control and learning. 4th ed. Champaign. IL: Human Kinetic, P. 46-53.

    21.Roberts, Gelin (2003). Exercise Psychology Training. Translation by Mohammad Kazem Vaez Mousavi. Masoumeh Shojaee. Tehran. Growth [Persian].

    22.Gharakhanlou, Reza, Mohammad Reza Kordi, Abbas Ali Gaeni, Mohammad Hossein Alizadeh, Mohammad Kazem Vaez Mousavi and Majid Kashef (2006). Physical, skill and psychological fitness tests. Tehran: Publication of the National Olympic Committee of the Islamic Republic of Iran, 202 [Persian].

    23.Hardy J. Hall C.R. Alexander M.R (2001). Exploring self-talk and affective states in sport. Journal of Sport Sciences, 19(7),469-75.

    24.Harbalis, T., Hatzigeorgiadis, A,. & Theodorakis, Y (2008). Self-Talk in Wheelchair    Basketball: The Effects of an Intervention  Program on Dribbling  and  Passing Performance . International Journal of Special Education, 23(3),62-69.

    25.Rezaei, Fatemeh. Ahmad Farrokhi and Fazlollah Bagherzadeh (2012). The motivational self-concept effect on the implementation of simple and complex motorist's basketball skills. Sports and Education Learning Development, 10: 29-44 [Persian].

    26.Hayes, S. C (1989). Cognition, contingencies, and instructional control: Plenum press. Rule-governed behavior.

    27.Landin D (1994). The Role of Verbal Cues in skill Learning. Quest, 46(3):299-313.

    28.Palmer, S. L (1992). A comparsion of mental practice techniques as applied to the developimg competive figuee skater. The sport Psychology, 6:148-155.

    29.Tsiggilis, N., Daroglou, G., Ardamerions, N., Partemian, S., Ioakimidis, P (2003). The  Effect of  self-talk on Self-Efficacy and Performance in Handball  Throwing  Test. Inquiries Sport  Phys Educ,1: 189-196.

    30.Hardy, J., Hall, C.R., Gibbs, C., & Greenslade, C (2005). Self-talk and gross  motor  skill   performance: An  Experimental  Approach. Journal of Applied Sport Psychology, 7(2):36-45

    31.Chroni, S., S. Perkos, and Y. Theodorakis (2007). Function and preferences of  motivational    and  instructional self-talk for adolescent basketball players. Athletic Insight, 9(1). 9, 19–31.

    32.Hardy, J., E. Oliver, and D. Tod (2009). A framework for the study and application of self-talk within sport. Advances in applied sport psychology: A review, p. 37-74.

    33.Wulf, G. and W. Prinz (2001), Directing attention to movement effects enhances learning: A   review. Psychonomic Bulletin & Review, 8(4): p. 648-660.

    34.Chiricowsky, S., & Wulf, G (2005). Self – control feedback is effective if it is based on the learner's performance. Res. q. exerc. Sport, 76(1): 42-48.

    35.Chiviacowsky S, Wulf G, Lewthwaite R (2012). Self-controlled learning: The importance of protecting perceptions of competence. Front Psychol, 3: 458.

    36.Zimmerman B J (2000). Self-regulated learning and academic achievement: an overview. Educ psychol, 25(1):3-17.

    37.Ferrari, M (1996). Observing the observers: Self-regulation in the observational lerrning of motor skills. Developmental Review, 16,203-240

    38.Bandura A(1986). Social foundation of thought and action; a social cognitive theory. Englewood cliffs. Nj: Prentice-Hall.

    39.Wulf G, Raupach M, Pfeiffer F (2005). Self-controlled observational practice enhances  learning. Res Q Exerc Sport,  Mar;76(1):107-1.

    40.Cutton, D., & Landin, (2007). The effects of self-talk and augmented feedback on learning the tennis forehand. Journal of Applied Sport Psychology, 19, 288–303