اثربخشی یک برنامه تمرینی هدفمند بر مهارت‌های حرکتی دختران مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی همبود با اختلال هماهنگی رشد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه زابل، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه علوم ورزشی، استادیار رفتار حرکتی

2 استادیار رفتارحرکتی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه مازندران بابلسر، ایران

10.22080/jsmb.2021.21856.3641

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی یک برنامه تمرینی هدفمند بر مهارت‌های حرکتی دختران مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی همبود با اختلال هماهنگی رشد بود. روش پژوهش، شبه آزمایشی بود. جامعه آماری، دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان زابل بودند، که با نمونه‌گیری داوطلبانه و بر اساس معیارهای ورود به مطالعه، 30 دانش‌آموز انتخاب شدند. برای تشخیص همبودی این دو اختلال از مقیاس درجه‌بندی اسنپ، مصاحبه بالینی، پرسشنامه اختلال هماهنگی رشد و آزمون حرکتی برونینکس- ازرتسکی استفاده شد. نمره آزمون حرکتی به عنوان نمره پیش و پس‌آزمون استفاده شد. شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. گروه تجربی 18 جلسه 60 دقیقه‌ایی در برنامه تمرینی شرکت کرد. تجزیه‌وتحلیل یافته‌ها با آزمون کوواریانس در سطح معناداری 05/0 انجام شد. یافته‌ها نشان داد؛ برنامه تمرینی هدفمند بر تمام خرده مقیاس‌های درشت آزمون برونینکس- ازرتسکی تأثیر معناداری داشته است (05/P≤0)، اما علی‌رغم بهبودی همه خرده مقیاس‌های ظریف، فقط بر سرعت و چالاکی اندام فوقانی تأثیر معناداری را نشان داد (01/P=0). این نتایج نشان داد؛ که تمرینات بدنی هدفمند موجب ارتقای مهارت‌های حرکتی این دانش آموزان، خصوصاً در مهارت‌های حرکتی درشت، می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات