3
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی دانشگاه مازندران
چکیده
چکیده:
مقدمه و هدف: یکی از راههای تأمین سلامتی انسان به خصوص کودکان به عنوان قشر آسیپ پذیر جامعه، انجام فعالیتهای بدنی میباشد. هدف اصلی این تحقیق تحلیل محتوای کتب درسی دوره ابتدایی به عنوان مهمترینعنصر برنامه درسی، بر مبنای مقوله تربیت بدنی است. مولفهها شامل: آگاهیاز اهمیت انجام فعالیتهای بدنی درسلامت وپیشگیریازبیماریها، زمان مناسب انجام فعالیتهای بدنی، انجام فعالیتهای بدنی متناسب با سن کودکان، آگاهیازمضرات عدم تحرک بدنی، آشناساختن کودکان با انواع فعالیتهای بدنی، آموزش فعالیتهای بدنی مختلف، آگاه ساختن درزمینهی تغذیهی مناسب پس از انجام فعالیتهای بدنی، توجه به ورزشهای بومیومحلی، آشناساختن با ورزشکاران نامی وحیطههای ورزشی مربوط به آنان میباشد.
روش شناسی: روش مورداستفاده درتحلیل محتوایپژوهش حاضر، آنتروپیشانون بوده و واحد تحلیل نیزصفحات(متن، پرسشها، تمرینها وتصاویر)میباشد.جامعهآماری، کلیه کتابهای درسی دوره ابتدایی؛ شامل 36جلدکتاب درسال تحصیلی1388-1387درهشت عنوان؛ فارسی(بخوانیم)، فارسی(بنویسیم)، علوم، هدیههایآسمانی، هدیههایآسمانی(کتاب کار)، قرآن،ریاضی و تعلیماتاجتماعیمیباشد. نمونهآماریاینپژوهش؛ همهکتب،به استثنایریاضیرا شامل میشود.
یافته ها: فراوانیوضریباهمیت مؤلفهیآگاهیازاهمیتفعالیتهای بدنی درسلامت و پیشگیری ازبیماریها بیش ازسایرمؤلفهها وکمترین میزانتوجه نیز مربوطبه مؤلفههایآگاهی ازمضراتعدم تحرک بدنی،آگاه ساختن درزمینهیتغذیه مناسب پس ازانجام فعالیتهای بدنیوتوجه به ورزشهای بومی ومحلی میباشد.
نتیجه گیری: با توجه به عدم توجه لازم کُتب درسی بهبرخی از فعالیتهای بدنی، باید در کُتب مذکور، برآموزشهای لازم جهت انجام فعالیتهای بدنی وتربیت بدنی و نقش آن بر سلامتی، تأکید نمایند.