بررسی اهداف آموزشی رشته‌های کارشناسی علوم ورزشی در ایران و سایر دانشگاه‌ها: یک مطالعه تطبیقی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه اراک

2 دانشگاه اراک- دانشکده علوم ورزشی

10.22080/jsmb.2023.20339.3494

چکیده

مقدمه و هدف: هدف پژوهش بررسی و مقایسه اهداف آموزشی رشته‌های علوم ورزشی در دانشگاه‌های ایران و سایر دانشگاه‌ها بر اساس رتبه‌بندی شانگهای در سال 2018 بود.

روش‌شناسی: روش تحقیق استفاده از مطالعات تطبیقی (الگوی بردی) بود. اطلاعات موردنیاز از طریق مدارک کتابخانه‌ای (مجموعه گزارشات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) جستجو در اینترنت، مقالات و سایت‌های دانشگاهی جمع‌آوری شد. اهداف آموزشی برنامه درسی مصوب رشته‌های علوم ورزشی دانشگاه‌های ایران و سایر دانشگاه‌های برتر100 (دانشگاه مختلف در زمینه ورزش) در سه مؤلفه (صلاحیت‌های اساسی، قابلیت‌ها و عوامل محیطی) مورد بررسی قرار گرفت.

یافته‌ها: شباهت‌ اهداف دانشگاهی در بُعد صلاحیت‌های اساسی در به دست آوردن گستره‌ای از دانش نظری و مهارتی بود. تفاوت اهداف این بُعد، ‌در عینیت هدف‌ها بود. در بُعد توانایی‌ها و قابلیت‌ها، گواهینامه‌هایی از سوی مراکز علمی ورزشی دانشگاه‌های جهان (دانشگاه‌ها، دانشکده‌، گروه) به دانشجویان به‌منظور سهولت در به دست آوردن شغل ارائه می‌شد و بر کارورزی‌های پویا و یک‌ساله تأکید شده است و در بُعد محیطی،‌ تفاوت اهداف در تمرکز بر ارتباط عملی دانشگاه‌ها با نهادهای مختلف ازجمله فدراسیون‌های مختلف ورزشی بود.

نتیجه‌گیری: اهداف آموزشی در دانشگاه‌های ایران در زمینه توسعه دانش و مهارت‌های علوم ورزشی و استفاده از طیف گسترده‌ای از دانش مشابهت دارد، اما اهداف برنامه درسی در دانشگاه‌های مورد بحث بر عینیت بیشتر، چشم‌اندازهای شغلی و همکاری با سایر نهادها تاکید دارد. در این راستا پیشنهاد می‌شود اهداف موردبحث موردبازنگری قرار گیرد تا با غنی‌تر شدن علوم ورزشی، این رشته به سمت‌وسوی پاسخ به نیازهای جامعه حرکت کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات