تبیین مدل ساختاری اجرای تکلیف‌دوگانه بر اساس توجه، حافظه‌ی‌کاری و اضطراب در عملکرد ورزشی با نقش میانجی هوش.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر آموزش و پرورش

2 دانشیار دانشگاه اراک

3 استادیار دانشگاه اراک

10.22080/jsmb.2023.18460.3324

چکیده

چکیده

مقدمه و هدف: امروزه تکلیف‌دوگانه یکی از اجزای مهم در عملکردهای ورزشی است. بسیاری از پژوهشگران اظهار کرده‌اند که هر کاری به انجام حداقل درجه‌ای از تکلیف‌دوگانه نیاز دارد. هدف از اجرای پژوهش تبیین مدل ساختاری اجرای تکلیف‌دوگانه بر‌اساس توجه، حافظه‌ی‌کاری و اضطراب در عملکرد ورزشی با نقش میانجی هوش بود.

روش‌شناسی: بدین‌منظور تعداد 310 نفر از دانش‌آموزان مقطع متوسطۀ دوره اول (دامنه سنی بین 14 تا 16 سال) شهر اراک به روش نمونه‌گیری غیر تصادفی هدفمند انتخاب‌شدند. روش پژوهش از نوع همبستگی (مدل معادلات ساختاری) بود. جهت جمع‌آوری داده‌ها از آزمون هوش ماتریس‌های پیش‌روندۀ ریون، جدول سیاه‌و‌قرمز توجه، حافظه‌‌ی‌کاری وکسلر، اضطراب کتل و آزمون محقق‌ساخته تکلیف‌دوگانه استفاده‌شد. جهت تجزیه‌و‌تحلیل آماری داده‌ها از نرم‌‌افزار Spss نسخه 24، نرم‌‌افزار Amos نسخه 22 و نیز نرم‌افزار R نسخه 3.5.1 (بسته‌ mvnormtest) استفاده شده است.

یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان‌داد مدل ارزیابی شده با داده‌ها برازش خوبی دارد. همچنین نتایج نشان‌‌داد شاخص‌های برازش در وضعیت مطلوبی قرار‌دارند. شاخص‌های برازش مدل بدین قرار‌ است، RMSEA که حدّ مجاز آن کمتر از 0.1 است برابر بود با 0.07، CFI، NFI،GFI،RMR که باید بالاتر از 0.9 باشند به‌ترتیب برابر بودند با 0.97، 0.95، 0.96، 0.94 که تمام شاخص‌ها برازندگی مناسب مدل را نشان‌‌می‌دهند. نتایج بدست-آمده نشان‌می‌دهد متغیرهای هوش، توجه و اضطراب به‌طور مستقیم و غیرمستقیم و متغیر حافظه به‌طور غیر‌مستقیم با اجرای تکلیف‌دوگانه رابطه معناداری دارد.

نتیجه‌گیری: نتیجه گیری می شود در انجام فعالیت های ورزش حرفه ای که نیازمند اجرای بیش از یک تکلیف به صورت همزمان است، به ویژگی های های روانشناختی افراد مانند توجه، حافظه‌ی کاری و بویژه هوش توجه بیشتری شود. همچنین کنترل اضطراب می تواند به عنوان یکی از مهمترین مولفه های اجرای موفق در فعالیت های ورزشی پیچیده باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات