اثر سبک‌های شناختی در قابلیت جستجوی بینایی ورزشکاران و غیر ورزشکاران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 استادیار رفتارحرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران،

3 کارشناس ارشد رفتار حرکتی ، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز ، ایران.

4 رفتار حرکتی، دانشگاه تبریز، ایران

10.22080/jsmb.2023.17402.3224

چکیده

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه جستجوی بینایی با در نظر گرفتن سبک‌های شناختی مستقل از زمینه و وابسته به زمینه در دختران والیبالیست و غیر ورزشکاران بود.

مواد و روش‌ها: در مطالعه علی- مقایسه‌ای حاضر به ‌منظور تعیین سبک‌های شناختی، آزمون گروهی تصاویر پنهان‌شده بین 37 والیبالیست دختر 18 تا 28 سال از لیگ والیبال استان آذربایجان‌شرقی و 38 نفر غیرورزشکار همگن‌شده با گروه قبلی در سبک‌های شناختی و سن توزیع گردید. جستجوی بینایی از طریق نرم‌افزار کاگلب و در قالب 96 کوشش سنجیده شد. به‌منظور بررسی تفاوت‌های احتمالی بین گروه‌های پژوهش در متغیرهای مورد بررسی، از روش-های آماری استنباطی شامل آنوا، مانوا و مانکوا در نرم‌افزار SPSS23 استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج تحقیق حاضر نشان داد تفاوت آماری معناداری بین والیبالیست‌ها و غیرورزشکاران در زمینه جستجوی بینایی وجود ندارد. بااین‌حال تفاوت آماری معناداری بین سبک‌های مختلف شناختی بدون در نظر گرفتن ورزشکار بودن یا نبودن مشاهده شد، به‌طوری‌که افراد مستقل از زمینه و بی‌طرف زمان واکنش کمتری در جستجوی بینایی نسبت به گروه وابسته به زمینه داشتند.

نتیجه‌گیری: این نتایج بخشی از نظریه استقلال و وابستگی به زمینه ویتکین (1971) مبنی بر اینکه شرکت‌کنندگان مستقل از زمینه در مقایسه با افراد وابسته به زمینه عملکرد بهتری نشان می‌دهند را تأیید نمود. بنابراین در ورزش والیبال علاوه بر جستجوی بینایی، سبک‌شناختی افراد در واکنش بهتر به توپ یا حریف بایستی مدنظر قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها