شناسایی عوامل فرهنگی اجتماعی مؤثر بر سلامت دانش‌آموزان دختر مبتنی بر ورزش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

3 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

10.22080/jsmb.2023.20847.3547

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش شناسایی عوامل فرهنگی اجتماعی مؤثر بر سلامت دانش‌آموزان دختر مبتنی بر ورزش با رویکرد گراندد تئوری است. روش شناسی: این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری) به‌عنوان روش پژوهش استفاده‌شده است. روش گردآوری داده‌ها، مطالعه مبانی نظری و مصاحبه‌های عمیق و باز با 14 نفر از اساتید برجسته حوزة مدیریت ورزشی متخصص در ورزش مدارس، معلمان ورزش نخبة کشوری و همچنین مدیران ورزش آموزش‌و‌‌پرورش کشور است. روش نمونه-گیری به‌صورت صورت هدفمند و گلوله برفی و تا حد اشباع نظری ادامه یافت. روایی این پژوهش توسط مصاحبه‌شوندگان و سپس اساتید متخصص موردبررسی قرار گرفت و تأیید شد. پایایی نیز با استفاده از روش مطالعه‌ی حسابرسی فرایند نتایج 8/73% به دست آمد. برای تحلیل داده‌ها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده‌شده است. یافته ها: تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد که داد که 31 کد مفهومی و 9 مقوله اصلی، از مهم‌ترین عوامل فرهنگی اجتماعی مؤثر بر سلامت دانش‌آموزان دختر مبتنی بر ورزش می‌باشد. نتیجه گیری: پیشنهاد می‌گردد که متولیان ورزش دانش‌آموزی، از نتایج پژوهش حاضر جهت بهبود وضعیت سلامت دانش‌آموزان استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات