تدوین مدل راهکارهای افزایش تحرک و فعالیت‌های بدنی دانش‌آموزان دوره‌ی ابتدایی مدارس استان همدان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار ، دانشگاه بوعلی سینا همدان- دانشکده علوم ورزشی- گروه علوم ورزشی

2 دانشکده علوم ورزشی، دانشکده بوعلی سینا همدان، ایران

3 دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

10.22080/jsmb.2023.22155.3672

چکیده

شواهد حاکی از شیوع کم‌تحرکی در بین دانش آموزان ابتدایی دارد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل راهکارهای افزایش تحرک و فعالیت‌های بدنی دانش‌آموزان ابتدایی استان همدان بود. روش پژوهش آمیخته اکتشافی بود. پژوهشگران با مراجعه به خبرگان حوزۀ ورزش دانش‌آموزی استان همدان، از طریق مصاحبۀ عمیق به جمع‌آوری اطلاعات از آن‌ها پرداختند و داده‌های حاصل از 46 مصاحبه کدگذاری و تجزیه‌و‌تحلیل گردید. سپس پرسشنامه‌ای مطابق با کدهای به‌دست‌آمده طراحی گردید و روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. تعداد 429 نفر از معلمان استان به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای-نسبی به‌صورت تصادفی به عنوان نمونه پژوهش پرسشنامه‌ها را تکمیل نمودند. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مانند آزمون کلموگرف اسمیرنف، فریدمن و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزارهای اس.پی.اس.اس و پی.ال.اس مورد تحلیل قرار گرفتند. در مرحله کدگذاری 46 نشان، 17 مفهوم و 6 مقوله استخراج گردید. یافته‌ها نشان داد که عوامل فرهنگی-اجتماعی، فعالیت‌های مکمل و فوق‌برنامه ورزشی مدارس، کیفیت بخشی به ساعت درس تربیت بدنی، اطلاع‌رسانی و رسانه‌های اجتماعی، امکانات-تجهیزات و عامل آموزش مداوم معلمان و به‌کارگیری فناوری بر افزایش تحرک و فعالیت‌های بدنی دانش‌آموزان تأثیر دارند. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که بین اولویت راهکارهای مرتبط با افزایش تحرک و فعالیت‌های بدنی دانش‌آموزان تفاوت معناداری وجود دارد. در نهایت، مدیران و مسئولان ورزش دانش-آموزی استان همدان می‌توانند از شاخص‌ها‌، مفاهیم، دسته‌های مشخص شده و اولویت‌های به‌دست‌آمده در این مطالعه به منظور برنامه‌ریزی برای افزایش تحرک و فعالیت‌های بدنی دانش‌آموزان استان همدان استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات