تأثیر استفاده از بازاریابی کمینی بر شخصیت برند کسب‌وکارهای نوظهور ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران: ایران.

2 عضو هیئت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی

3 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده‌ی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22080/jsmb.2023.25082.3823

چکیده

مقدمه: امروزه تولد برندها و کسب‌وکارهای جدید به‌شدت در حال افزایش بوده و هرکدام از آنها در صدد شناخته‌شدن و نفوذ در اذهان عمومی می‌باشند. در همین راستا یکی از عوامل بسیار مهم در زمینه محبوبیت و بازاریابی، شخصیت ایجاد شده یک برند یا کسب‌وکار می‌باشد؛ هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر استفاده از بازاریابی کمین بر شخصیت برند کسب‌وکارهای نوظهور ورزشی می‌باشد.

روش‌شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها نیمه‌تجربی می‌باشد که آزمودنی‌ها به دو گروه آزمایش و کنترل، هرکدام به تعداد 20 نفر تقسیم گردیدند، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به روش تحلیل کوواریانس صورت گرفت. ابزار گرد‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه شخصیت برند جونز و همکاران (2009) بود که روایی آن توسط خوش‌خلق (1394) ارزیابی گردیده و ضریب الفای کرونباخ آن برابر 81/0 بود. جامعه آماری شامل برندهای نوظهور و جدید ورزشی بود که دو مورد به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب گردیدند. از آزمون کولموگروف - اسمیرنوف جهت بررسی توزیع طبیعی داده‌ها استفاده شد. برای بررسی تجانس واریانس از آزمون لون و جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و مقایسه میانگین گروه‌های آزمودنی از آزمون یونیوریت (تحلیل کوواریانس) به کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 19 استفاده شد.

یافته: بر اساس نتایج آزمون تحلیل کوواریانس به‌دست‌آمده می‌توان اذعان داشت که شخصیت برند بر کسب‌وکارهای نوظهور ورزشی تأثیر معناداری دارد (030/0= sig ، 120/5=F). همچنین معناداری مؤلفه‌های تحقیق همچون مسئولیت‌پذیری برند (041/0= sig ، 194/4=F)، پویایی برند (034/0=sig ، 027/8=F)، حساسیت برند (040/0=sig، 002/5=F)، جسارت برند(319/0= sig ، 019/6=F) و سادگی برند(020/0= sig ، 292/5=F) نیز بر روی کسب‌وکارهای نوظهور ورزشی مشخص گردید.

نتایج: باتوجه‌به نتایج به‌دست‌آمده می‌توان بیان کرد سادگی برند و پویایی برند، درجه اهمیت بیشتری را نسبت به سایر مؤلفه‌های شخصیت برند دارد و باید موردتوجه صاحبان کسب‌وکارهای نوظهور ورزشی قرار بگیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات