1
عضو هیات علمی گروه رفتار حرکتی_ دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2
عضو هیات علمی- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
10.22080/jsmb.2024.24683.3807
چکیده
کلیشهها تصوراتی کلی و انعطافناپذیر هستند که در ذهن انسان جای میگیرند و در قضاوتها استفاده میشوند که میتوانند ادارک شخص و تواناییها و عملکرد او را تحت تأثیر قرار دهند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر القای کلیشههای جنسیتی بر یادگیری مهارت حرکتی فوتبال در دانشآموزان دختر بود. گروه نمونۀ این پژوهش نیمهتجربی و میدانی، شامل سی دانشآموز دختر دوازده ساله با میانگین سنی 43/0±12=M بودند که بطور تصادفی در دو گروه شرایط تهدید کلیشهای یا کلیشههای منفی و شرایط ارتقاء کلیشهای یا کلیشههای مثبت قرار گرفتند. از یک آزمون ضربه با پای ترجیحی به توپ فوتبال به مربع هدف، به عنوان ابزار استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل نتایج دادههای دقت آزمودنیها از روش تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که هر دو گروه آزمایشی نمرات دقت مشابهی را در روند اکتساب تکلیف بدست آوردند. ولی در مرحلة القای کلیشههای جنسیتی و آزمون یادداری گروه کلیشههای مثبت نتایج بهتری کسب نمودند. به نظر می-رسد استفاده از جملات مختلف کلیشهای با تأثیر بر ادراک شخص، روی عملکرد حرکتی، یادگیری و انگیزة افراد تأثیر گذار باشد.