هنجاریابی آزمون گروود پگبورد در دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه دوم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

3 کارشناس ارشد یادگیری و کنترل حرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

10.22080/jsmb.2024.24933.3818

چکیده

مقدمه: شناسایی ابزارهای روا و پایا که بتوانند ویژگی‌های مختلف از جمله مهارت‌های حرکتی ظریف را بیازمایند یکی از ملزومات غربالگری و قابلیت سنجی ویژگی‌های فردی است. آزمون گروود پگبورد که توسط مؤسسه ملی بهداشت NIH)) به‌عنوان یکی از معتبرترین آزمون‌های مهارت‌های حرکتی ظریف معرفی شده است، تاکنون در کشور ایران هنجاریابی نشده است.

هدف: بنابراین هدف از پژوهش حاضر هنجاریابی آزمون گروود پگبورد در دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهرستان شیراز بود.

روش پژوهش: با استفاده از نرم‌افزار جی پاور تعداد ۳۲۶ نوجوان پسر ۱۶ تا ۱۸ سال از نواحی چهارگانه مدارس متوسطه دوم شهرستان شیراز در نظر گرفته و به‌صورت هدف‌مند دردسترس در پژوهش حاضر شرکت نمودند. علاوه بر ثبت اطلاعات دموگرافیک از آزمودنیها، آزمون گروود پگبورد نسخة ۳۲۰۲۵ به عمل آمد.

یافته‌ها: ضریب پایایی با استفاده از روش آزمون باز آزمون در فاصله زمانی ۸ هفته برابر ۸۴/۰ حاصل شد. همچنین به‌منظور بررسی روایی از روش اعتبار وابسته به ملاک استفاده شد و نتایج نشان‌دهنده روایی ۷۹/۰ بود. از رتبه درصدی، نمره T و رکورد زمان پین ‌گذاری با دست برتر و غیر برتر برای تعیین جداول داده‌های هنجاری استفاده شد.

نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آزمون گروود پگبورد (GPT) می‌تواند در دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه دوم از ضریب روایی و پایایی بالایی برخوردار باشد، همچنین باتوجه‌به هنجار به‌دست‌آمده این آزمون میتواند به‌عنوان یک آزمون کاربردی، ساده و معتبر برای نمرهگذاری و ارزیابی مهارتهای حرکتی ظریف در نوجوانان پسر مورداستفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات